De sprong van Kinepolis over de Grote Plas
De groei van Kinepolis gaat hard, onder meer dankzij de overname van Landmark Cinemas. De toekomst oogt rooskleurig.
De bedrijfsleiding had in augustus bij de presentatie van de halfjaarcijfers de analisten wat lekkers beloofd. Een overname van substantiële vorm om de brug te kunnen slaan richting honderd bioscopen. Op dat moment telde de groep 48 complexen met 517 schermen. Lang heeft het management ons niet in spanning gelaten, want midden september al werd de overname van Landmark Cinemas aangekondigd. Dat isde tweede grootste Canadese bioscoopgroep (10% marktaandeel) met 44 bioscopen en 303 schermen.
Dat het een overname van enige omvang zou zijn, was verwacht, maar niet dat Kinepolis die buiten Europa zou zoeken. Opvallend is dat de meeste complexen van Landmark Cinemas kleiner zijn, voor driekwart gehuurd en ook minder bezoekers trekken dat het Kinepolis-gemiddelde. Nog opvallender is de veel lagere rendabiliteit per bezoeker. Daar komt het sterke managementteam van Kinepolis van pas. Dat moet daar de komende jaren verandering in brengen en de winstgevendheid opkrikken.
De overname was een nieuwe grote stap in de expansiestrategie van de grootste Belgische bioscoopuitbater. Die had het aantal bioscopen in drie jaar al eens verdubbeld van 23 naar 48 complexen. Het gaat dus razendsnel. De resultaten bewijzen bovendien dat de expansiegolf tot nog toe vlekkeloos is verlopen.
Uit de tradingupdate over het derde kwartaal leren we dat het aantal bezoekers met 7,8 procent is toegenomen tot 5,8 miljoen. Dat brengt het aantal bezoekers na negen maanden op 17,5 miljoen (+5,8%). De zwakke start (-0,8 % in het eerste kwartaal) is dus weggewerkt. De stijging is in de eerste plaats het gevolg van de expansie.
In de tweede helft van vorig jaar was er de opening van twee nieuwe bioscopen in Nederland (Breda en Utrecht Jaarbeurs), eentje in Frankrijk (Fenouillet) en eentje in Spanje (Granada). Maar ook zonder rekening te houden met de extra complexen steeg het aantal bezoekers in de zomermaanden. Met dank vooral aan Dunkirk, Despicable Me 3 en It. De toename van het aantal bezoekers was het grootst in Nederland (+10,8%), gevolgd door België (+9,0%) en Frankrijk (+8,7%).
De bedrijfsleiding deelt mee dat ook in het derde kwartaal de omzet meer gestegen is dan de bezoekersaantallen. Dat is te danken aan hogere opbrengsten per bezoeker en toegenomen inkomsten uit schermreclame en vastgoed. Ook de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) neemt weer toe, zowel in totaal als per bezoeker.
In de eerste jaarhelft bedroeg de rebitda-toename 11,2 procent tot 44,0 miljoen euro, of een stijging van de rebitda-marge van 26,7 naar 27,5 procent (of van 3,52 naar 3,74 euro per bezoeker). Voor het eerst in de geschiedenis waren in België twee maanden waarin de uitgaven per bezoeker gemiddeld boven 5 euro uitkwamen. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) ging er in de eerste jaarhelft met 16,2 procent op vooruit tot 29,2 miljoen euro. De netto financiële schuld stond op 30 juni op 195 miljoen euro of 2 keer de rebitda, maar is intussen gedaald dankzij de opbrengsten van de verkoop van het Toison d’Or-gebouw in Brussel.
Conclusie
Kinepolis mag de toekomst met vertrouwen tegemoetzien. De bioscoopuitbater is een kasmachine, maar ook meer en meer een groeimotor, waar nog bijkomende expansieplannen worden gesmeed. Helaas is de waardering té pittig (14 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2018) voor een koopadvies. Maar wel stevig vasthouden. Eentje om te koesteren.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Koers: 59,90 euro
Ticker: KIN BB
ISIN-code: BE0974274061
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,64 miljard euro
K/w 2016: 39
Verwachte k/w 2017: 35
Koersverschil 12 maanden: +46%
Koersverschil sinds jaarbegin: +41%
Dividendrendement: 1,5%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier