Dalende postvolumes doen bpost pijn
De dramatische daling van de klassieke postvolumes in maart plaatst een vraagteken achter de verwachtingen voor dit jaar.
De resultaten van bpost over het eerste kwartaal voldeden aan de verwachtingen, maar de versnelde daling van het klassieke postvolume vergalde de pret voor beleggers. De daling versnelde tot 9,2 procent in plaats van de verwachte 7 procent. Dat is meer dan een belangrijk detail, omdat het klassieke postverkeer nog altijd de belangrijkste winstmotor en kaskoe van het bedrijf is. De divisie mail en retail zorgde in het eerste kwartaal voor 92,6 miljoen euro bedrijfswinst op een groepstotaal van 95,8 miljoen euro. De daling van het briefverkeer zorgde voor een aderlating van 13,2 procent of 13,2 miljoen euro voor de bedrijfswinst, ondanks een gemiddelde prijsstijging van 4,4 procent. Mocht het postvolume dit jaar 10 procent dalen in plaats van 7 procent, dan kan dat bpost gemakkelijk 20 tot 30 miljoen bedrijfswinst kosten. De doelstelling van een bedrijfswinst van minstens 300 miljoen euro voor dit jaar wordt dan onhaalbaar. Vertrekkende van een bedrijfswinst van 300 miljoen euro kan 2019 een dividend van ongeveer 0,9 euro per aandeel opleveren. Dat geeft een dividendrendement van 8,7 procent.
Voorlopig houdt bpost de verwachting van een volumedaling met 7 procent vast, maar dat is met klamme handjes. In januari en februari bleef de daling beperkt tot 7 procent, maar in maart versnelde de daling tot meer dan 10 procent. Bpost wil de dalende lijn nog niet doortrekken omdat de volatiliteit van de maandelijkse bewegingen toeneemt, maar de structurele tendensen versnellen onmiskenbaar. Vooral grotere bedrijven, zoals telecomspelers, banken en energiebedrijven, schakelen over op digitale communicatie. De lentemaanden worden heel belangrijk om te zien in welke richting dat dubbeltje valt, al kunnen de verkiezingen van 26 mei voor enig respijt zorgen. Bpost kan de impact van de dalende volumes op de bedrijfswinst ook deels opvangen omdat er minder interim-arbeid moet worden ingehuurd. Dat verandert de conclusie niet dat als het postverkeer versneld daalt, ook de bedrijfswinst tot een versnelde daling veroordeeld wordt. Op langere termijn houdt bpost rekening met een volumedaling met 9 procent, maar een daling met 10 procent of meer zou een harde noot om kraken worden.
Op andere fronten viel de strijd mee. De daling van de bedrijfswinst in het klassieke postverkeer kon voor de helft worden gerecupereerd met een stijging van de bedrijfswinst in het pakjesverkeer in België, Europa en Azië. De volumes blijven stijgen, maar hoopgevend is dat de marges tekenen van leven vertonen, met een stijging van 6,3 procent naar 9,1 procent. Volumestijgingen zorgen voor een portie schaalvoordelen die de bedrijfswinst van 11,4 naar 18 miljoen euro tilden in die divisie. Als het bedrijf die margestijging kan vasthouden, dan kan de pakjesdivisie een ernstige bijdrage aan het resultaat leveren. Op de winstbijdrage van de andere beloofde groeimotor is het nog even wachten. De divisie pakjes en logistiek in Noord-Amerika (Radial) boekte in het eerste kwartaal nog een bedrijfsverlies van 8 miljoen euro. Dat is grotendeels te wijten aan het klantenverloop in 2018, maar de orderportefeuille ontwikkelt zich dermate goed dat het management volhoudt dat Radial 100 tot 120 miljoen dollar zal bijdragen aan het resultaat tegen 2022.
Conclusie
De dramatische daling van de klassieke postvolumes in maart plaatst een vraagteken achter de verwachtingen voor dit jaar. Daar staat een relatief lage waardering tegenover, met een dividendrendement van bijna 9 procent en een koers-winstverhouding van 9. Het advies blijft houden.
Advies: houden
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 10,2 euro
Ticker: BPOST
ISIN-code: BE0974268972
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 2 miljard euro
K/w 2018: 11
Verwachte k/w 2019: 9
Koersverschil 12 maanden: -39%
Koersverschil sinds jaarbegin: + 25%
Dividendrendement: 8,6%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier