Daimler

Daimler, de Duitse producent van luxewagens, noteert tegen nauwelijks meer dan de helft van de waardering van de DAX-index. Dat is zelden vertoond. We verwachten een herwaardering van het aandeel.

Het aandeel van Daimler, de Duitse producent van luxewagens, steeg niet na de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal. De autoproducent uit Stuttgart met 275.000 werknemers, die vooral bekend is van Mercedes-Benz, scoorde nochtans opnieuw met een winstgroei van 10 procent. De verkoopcijfers van Mercedes-Benz stegen met 12 procent tot 23,3 miljard euro (+12% in Europa en zelfs +20% in China). Dat leidde tot een winstklim van 23 procent. Het merk moet niet meer onderdoen voor de eeuwige Duitse rivalen BMW en Audi. In de eerste jaarhelft haalde Mercedes-Benz voor het eerst sinds 2005 betere verkoopcijfers dan BMW. De succesvolle introductie van nieuwe types en modellen, zoals de S-klasse, hebben de groep de afgelopen jaren weer marktaandeel doen veroveren. Daarnaast heeft Daimler het aantal nieuwe introducties gevoelig opgedreven. Vooral de SUV-modellen van Mercedes-Benz – zoals GLA, GLC en GLS – verkopen geweldig goed.

De Daimler-groep omvat naast de Mercedes-personenwagens (81 miljard euro omzet in 2015) ook vrachtwagens (35,6 miljard euro omzet), en bestelwagens en bussen (15,2 miljard euro omzet). Daarnaast is er de rendabele afdeling financiële dienstverlening voor leasingwagens (17,7 miljard euro omzet), die eerder dit jaar nog Athlon Car Lease International overnam. Voor de vrachtwagendivisie verliep het derde kwartaal minder goed. Er was een omzetdaling van maar liefst 18 procent door de veel mindere vraag in belangrijke landen als de Verenigde Staten en Brazilië. De lagere volumes en de krimpende marges deden de winst van de vrachtwagendivisie met 40 procent teruglopen. Dat verklaart waarom het aandeel niet steeg, ondanks de goede derdekwartaalresultaten.

Een succesvol bedrijf is niet automatisch een succesvolle belegging. We kunnen niet stellen dat de beleggers het aandeel van Daimler de afgelopen tijd royaal hebben gewaardeerd. Door het dieselschandaal bij Volkswagen, de matige groeiperspectieven en de groeivertraging in China ligt de autosector helemaal niet in de bovenste lade van het beleggerspubliek.

Voor het volledige boekjaar mikt CEO Dieter Zetsche op groepsniveau op een lichte toename van ebit, met een bevestiging van de trends van de eerste jaarhelft. De analistenconsensus daarentegen houdt rekening met een licht lagere winst (8,20 euro winst per aandeel, tegenover 8,28 euro voor 2015). De gemiddelde analistenverwachting voor 2017 bedraagt 8,48 euro per aandeel. Tegen 8 keer de verwachte winst voor dit jaar, 0,4 keer de verwachte omzet, 1,2 keer de boekwaarde is het aandeel van Daimler niet alleen in relatieve termen erg goedkoop ten opzichte van de sector (Stoxx600 Automobiles & Parts noteert tegen 11 keer de verwachte winst) en de markt (Eurostoxx50-index noteert tegen 15 keer de verwachte winst) .


Conclusie

De auto-aandelen zijn zwaar achtergebleven op het cyclische herstel. Binnen de autoaandelen heeft Daimler het minder goed gedaan dan de rest, ondanks zijn goede cijfers. Het gevolg is dat Daimler noteert tegen nauwelijks meer dan de helft van de waardering van de DAX-index. Dat is zelden vertoond in het verleden. We verwachten een herwaardering van het aandeel in de volgende maanden en jaren. Vandaar dat het aandeel een plaats blijft hebben in de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Frankfurt

Beurskapitalisatie: 69,7 miljard euro

K/w 2015: 8,5

Verwachte k/w 2016: 8

Koersverschil 12 maanden: -13%

Koersverschil sinds jaarbegin: -16%

Dividendrendement: 5,0%

Partner Content