Colruyt keert terug naar aardse koers

Operationeel voldoet Colruyt aan de verwachtingen, maar de hoge waardering maakte het aandeel kwetsbaar voor tegenslagen.

De wetten van de zwaartekracht hebben opnieuw vat op de koers van Colruyt. De waardering was zo opgelopen, dat het aandeel gevoelig werd voor de minste onheilstijding. Colruyt is door zijn ijzersterke marktpositie, zijn weinig cyclische resultaten en zijn solide balans een veilige haven in turbulente beurstijden, maar alles heeft zijn prijs. Bij een koers-winstverhouding van meer dan 20 en een ondernemingswaarde van 11 keer de bedrijfscashflow lag de waardering van Colruyt tot 50 procent hoger dan die van sectorgenoten. Het dividendrendement daalde tot 1,6 procent. Colruyt mag dan door zijn stabiele coupon en beperkte risico veel weg hebben van een kwaliteitsobligatie, het blijft een aandeel met een risico waarvoor beleggers niet langer voldoende worden vergoed.

Bij de publicatie van de cijfers van het boekjaar 2018-2019 zette Colruyt de beleggers weer met beide voeten op de grond. Het lag niet aan de operationele resultaten, want die voldeden aan de verwachtingen. Het lag ook niet aan de verwachting van Colruyt dat het consumentenvertrouwen niet meteen tekenen van beterschap zal vertonen, want Colruyt verwacht omzeggens nooit dat de consument de knip van de portemonnee zal halen. Colruyt prikte de ballon lek door te waarschuwen voor toenemende prijsdruk omdat het bedrijf, zijn heilige strategie van laagste prijzen getrouw, geen keuze heeft dan een toenemend aantal promoties bij de concurrentie te volgen. Dat zal druk zetten op de marges en dus op de winst, zonder dat Colruyt daar concrete cijfers op plakt.

Prognoses voor dit boekjaar presenteert het bedrijf traditiegetrouw pas in september. Maar de impact kan groot zijn. In de eerste helft van dit boekjaar duwde een lagere promotiedruk de brutowinstmarge 0,61 procentpunt hoger, wat zich op een omzet van 9,4 miljard euro vertaalt in een stijging van de bedrijfscashflow met ruim 50 miljoen euro op jaarbasis. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel op de bedrijfscashflow van 758 miljoen euro die Colruyt in het afgelopen boekjaar heeft verdiend. In de tweede helft van het boekjaar steeg de promotiedruk al, wat de marge met 10 basispunten afroomde. Het is voor de aandeelhouders van Colruyt dus bang afwachten hoe sterk die trend doorzet. Vooral Jumbo en Albert Heijn lijken de promotiedruk op te voeren om hun nieuwe vestigingen te ondersteunen. Een lichte daling van de winst in dit boekjaar is niet uitgesloten, wat nog meer druk op de waardering kan zetten.

Operationeel gaan de zaken voor de wind. De vergelijkbare omzet steeg met 2,1 procent dankzij een milde prijsinflatie, meer winkels en organische groei. Vooral het stijgende marktaandeel in België, van 31,8 naar 32,2 procent, bewijst dat Colruyt nieuwe klanten blijft aantrekken. De merken OKay en BioPlanet groeien sterk, terwijl Dreamland en Dreambaby kampen met een moeilijke markt en moesten 7,1 procent van hun omzet prijsgeven. De extra groepsomzet vertaalde zich ook in extra bedrijfscashflow, maar sijpelde niet door tot de bedrijfswinst. Dat komt doordat de afschrijvingskosten gevoelig zijn gestegen in het spoor van het vrij omvangrijke investeringsprogramma dat Colruyt afwerkt. De bedrijfswinst daalde zelfs lichtjes met -0,6 procent. De winst per aandeel steeg wel met 6,7 procent, wat grotendeels te danken is aan het inkoopprogramma van eigen aandelen. Dat resulteert in een brutodividend van 1,31 euro per aandeel.


Conclusie

Operationeel voldeed Colruyt aan de verwachtingen, maar de hoge waardering maakte het aandeel kwetsbaar voor tegenslagen. De waarschuwing voor toenemende prijs- en margedruk haalde het aandeel van zijn voetstuk. Ook na de correctie blijft de waardering te pittig om het aandeel op te pikken. Het advies blijft houden.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 54,5 euro

Ticker: BB

ISIN-code: BE0974256852

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 7,5 miljard euro

K/w 2018-2019: 23

Verwachte k/w 2018-2019: 19

Koersverschil 12 maanden: +22%

Koersverschil sinds jaarbegin: -11%

Dividendrendement: 2,4%

Partner Content