Coca-Cola
Al enkele jaren stagneert de groei van de Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola. Daarin is ook in het tweede kwartaal geen verandering gekomen.
Die vlakke evolutie zien we ook weerspiegeld in de koersontwikkeling van de groep met meer dan 500 merken en zelfs zestien blockbusters: producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard USD, zoals Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. Die koers bleek de afgelopen maanden uit een winterslaap van enkele jaren te ontwaken, tot de cijfers over het eerste kwartaal uitkwamen. De prestatievergelijking met bijvoorbeeld de S&P500-index blijft dan ook confronterend. Een belegging in Coca-Cola bracht de voorbije drie jaar 30% minder op dan een Amerikaans indexfonds op de S&P500 (14 versus 44%). Nog pijnlijker wordt de prestatievergelijking met bijvoorbeeld AB InBev. Daarmee vergeleken geeft Coca-Cola 55% minder return, waardoor AB inBev intussen een ruim grotere beurskapitalisatie heeft dan Coca-Cola.
Zelfs de belangrijkste aandeelhouder Warren Buffett – ruim twintig jaar al aan boord en een fanatieke gebruiker van Cherry Coke – kan absoluut niet meer tevreden zijn over de performance van het Coca-Cola-aandeel. De groep is dan ook het groeiaureool volledig kwijtgespeeld. De door de frisdrankengigant gehaalde omzet voor 2015 van 44,3 miljard USD moeten we vergelijken met de 48,0 miljard USD omzet uit 2012 en de winst per aandeel van 2,00 USD per aandeel met 2,01 USD in 2012, 2,08 USD voor 2013 en 2,04 USD voor 2014. In het tweede kwartaal van 2016 zakte de omzet met 5%, tot 11,5 miljard USD. Dat kwam wel hoofdzakelijk door de sterke dollar en het is minder dan de gemiddelde analistenverwachting van 11,65 miljard USD. Gelukkig kwam de recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) met 60 dollarcent 2 cent boven de gemiddelde analistenverwachting uit.
Toch reageerde de markt teleurgesteld en stuurde het aandeel 3% lager. Het toenemend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt op de consumptie van frisdranken met hun hoge suikergehalte. Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero vangen die problematiek slechts voor een stuk op. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream). De Coca-Cola Company is ook een belangrijke wereldspeler in fruitsappen (onder meer Minute Maid), water (onder meer Chaudfontaine, Viva, BonAqua), thee (onder meer Nestea) en is aandeelhouder van het koffiebedrijf Green Mountain. Het succes van marktleider Innocent Smoothies, dat werd overgenomen in 2009, doet het concern ook verder in alternatieve dranken en smaken investeren.
Dit concern mist verfrissende ideeën en een doortastend optreden van het topmanagement. Het zou zomaar de ultieme uitdaging van het AB InBev-management en van Jorge Paulo Lemann kunnen zijn, zodra de overname van SABMiller verteerd is.
Conclusie
Tegen 22 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17 is het aandeel van Coca-Cola niet goedkoop. De groeiprognose voor 4 à 5% organische groei werd tot +3% teruggeschroefd. We zijn dan ook tevreden eerder dit jaar een adviesverlaging te hebben doorgevoerd. Na de koerscorrectie met 10% mag dat advies weer naar neutraal.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier