Cashflows Ahold Delhaize blijven aantrekkelijk
De staking bij de Amerikaanse dochter Stop & Shop heeft het moederschip Ahold Delhaize niet uit koers geslagen.
Het sociaal conflict kostte het bedrijf in de VS in het tweede kwartaal 224 miljoen dollar aan omzet en ongeveer 100 miljoen dollar aan bedrijfswinst. Daardoor daalde de winstmarge op de voor Ahold Delhaize zeer belangrijke Amerikaanse markt in het tweede kwartaal tot 3,6 procent, tegenover nog 4,3 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Dat laat natuurlijk sporen na op groepsniveau. Door de margedruk daalde de onderliggende bedrijfswinst met 2,4 procent in de eerste jaarhelft. Over heel 2019 zal de winstmarge iets lager zal uitvallen dan in 2018. De vergelijkbare omzet zou dit jaar met 1,5 procent moeten stijgen, en de gerapporteerde omzet zelfs met ongeveer 5 procent, ook dankzij het positieve effect van een sterkere dollar. De winst per aandeel zou dit jaar in de buurt van 1,5 euro moeten landen, iets hoger dan vorig jaar.
De schade van de staking bij Stop & Shop bleef zo binnen de perken. Bovendien is het conflict van de baan. De klanten vinden weer de weg naar Stop & Shop, al laat de verkoop per klantbezoek nog verder herstel toe. De schade wordt ook gecompenseerd door aanhoudend goede prestaties van de andere Amerikaanse ketens. Zonder de impact van de staking, steeg de vergelijkbare omzet met 2,3 procent. Bij Food Lion steeg de omzet voor het 27ste kwartaal op rij. Aan de Oostkust groeide het marktaandeel van Ahold Delhaize, ten koste van vooral de kleinere distributeurs. Noteer ook de snelle groei van de onlineverkoop. Die staat met een omzet van 221 miljoen in het tweede kwartaal nog in de kinderschoenen, maar de stijging bedroeg 14 procent. Over heel 2019 verwacht Ahold Delhaize een stijging met minstens 20 procent, wat een stevige versnelling in deze tweede jaarhelft impliceert, ondersteund door investeringen in een toenemend aantal afhaalpunten. In 2021 moet dat een omzetgroei van minstens 30 procent opleveren. Het lijkt erop dat Ahold Delhaize de e-commercetrein ook in de VS niet gemist heeft.
Dankzij de prestaties op de Amerikaanse markt kan het bedrijf ook vasthouden aan de belofte dit jaar 1,8 miljard euro vrije cashflow te genereren. Dat is de cashflow die overblijft na de noodzakelijke investeringen en die gebruikt kan worden om de aandeelhouder te vergoeden via de uitkering van dividenden en/of via de inkoop van eigen aandelen. Ahold Delhaize bewandelt beide paden. Het lopende inkoopprogramma ondersteunt de winst per aandeel. De eerste jaarhelft levert een interim-dividend van 0,30 euro op, op een winst van 0,68 euro per aandeel. Die stabiele generatie van vrije cashflow, goed voor een rendement van 5,5 procent op de ondernemingswaarde, blijft een van de argumenten om te beleggen in Ahold Delhaize.
Ook op de andere thuismarkten blijft het bedrijf rustig op koers. In Nederland steeg de vergelijkbare omzet met 3,8 procent, maar daalde de winstmarge van 5,5 naar 5,3 procent. Dat komt onder meer door de snelle groei van het dochterbedrijf bol.com, dat nog altijd verlieslatend is, maar waar de marges verbeteren. In België bleef de vergelijkbare omzet nagenoeg ongewijzigd, maar de marge verbeterde wel lichtjes tot 2,9 procent, dankzij kostencontrole. In Centraal- en Zuid-Europa dikte de verkoop met 5,1 procent aan, maar hogere loonkosten wogen op de marge.
Conclusie
Dankzij solide prestaties op de Amerikaanse markt blijft Ahold Delhaize aantrekkelijke cashflows genereren. De waardering blijft intussen zeer betaalbaar, met een koerswinst-verhouding van 13 en een ondernemingswaarde van 6,5 keer de bedrijfscashflow. Het aandeel blijft daarom koopwaardig.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 20,7 euro
Ticker: AD
ISIN-code: NL0011794037
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 24,3 miljard euro
K/w 2018: 15
Verwachte K/w 2019: 13
Koersverschil 12 maanden: -1%
Koersverschil sinds jaarbegin: -8%
Dividendrendement: 3,6%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier