Canopy Growth wordt uitgespuwd
Het bedrijf moet operationeel verder orde op zaken stellen en aan de markt tonen dat de weg richting winstgevendheid kan worden ingeslagen.
Na dramatische cijfers over het derde kwartaal is het aandeel van de marktleider meer dan 70 procent onder de piekkoers van eind april gedoken na een koersverlies van 18 procent op de publicatiedag. Dat is het laagste koerspeil sinds december 2017. De kwartaalomzet bleef onder de laagste verwachting en 25 procent onder de analistenconsensus. Maar nog meer schrokken analisten en beleggers van het omvangrijke verlies, mede door herstructureringskosten van 32,7 miljoen Canadese dollar. En of dat nog niet genoeg was, gaf de nieuwe topman Mark Zekulin een omzetwaarschuwing dat de prognose van 250 miljoen Canadese dollar in het vierde kwartaal wellicht niet zal worden gehaald.
Nochtans zag het er vorig jaar nog allemaal heel beloftevol uit. Cannabis brak door als het beleggingsthema van 2018. In het grootste deel van de wereld is cannabis nog altijd een illegale drug. De doorbraak was de beslissing van de Canadese overheid om vorig najaar ook het recreatieve gebruik van cannabis toe te staan en de verkoop in eigen winkels te organiseren zodat er, net als bij alcohol en tabak, inkomsten naar de overheid vloeien. De goedkeuring in de meeste landen slaat enkel op medicinaal gebruik van cannabis, dat een heilzame werking heeft bij onder meer pijnbestrijding en de controle van spierspasmen. Dat vormt de eerste groeipool voor cannabisgebruik.
Een andere pijler is cannabis als alternatief voor alcohol. Enkele cannabiskwekers werken aan de eerste drankjes met cannabis. Die hebben hetzelfde effect als alcohol, maar er is geen kater achteraf, er zijn geen problemen met het gebruik van medicijnen en met de calorieën. De voorloper was Constellation Brands (Corona Beer) dat midden augustus 2018 de grootste deal in de cannabisindustrie aankondigde door 14,5 miljard Canadese dollar te investeren in de marktleider Canopy Growth. Daarmee is de drankengigant via de vennootschap CBG Holdings met afgerond 30 procent van de aandelen veruit de grootste aandeelhouder.
De marktleider probeert vooreerst te groeien met zijn merknamen. Het bekendste merk is Tweed. Daarnaast door geografisch uit te breiden. De Canadezen zijn bereid in fases 3,4 miljard dollar op tafel te leggen voor Acreage Holdings, de Amerikaanse cannabisspeler. Tot slot door de uitbouw van een retailnetwerk van cannabisshops.
Drie andere grote uitdagingen de komende jaren zijn een doorbraak als alternatief voor alcohol, alternatieve medicijnen voor zowel mensen (slaap en pijn) als dieren (angstbestrijding) en alternatieve verzorgingsproducten.
Maar eerst moet operationeel weer orde op zaken worden gesteld na een omzet van ‘amper’ 76,6 miljoen Canadese dollar in het derde kwartaal tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 102,3 miljoen dollar en een negatieve bedrijfskasstroom (ebitda) van -155,7 miljoen dollar tegenover een analistenconsensus van -96,1 miljoen dollar. De weg naar winstgevendheid is nog erg lang.
Conclusie
We zijn heel tevreden dat we het advies voor Canopy Growth begin juni al op ‘verkopen’ hadden gezet omdat we al een stevige correctie zagen aankomen. Al hadden we niet meer dan een halvering van de koers verwacht. Het bedrijf moet operationeel verder orde op zaken stellen en aan de markt tonen dat de weg richting winstgevendheid kan worden ingeslagen. Na de forse koersafstraffing denken we dat het ergste achter de rug is. Ook omdat een kwart van de beurswaarde wordt gedekt door de nettokaspositie. Vandaar de adviesverhoging. Voor een positief advies is het wachten op de bevestiging dat de operationele problemen onder controle zijn.
Advies: houden/afwachten
Risico: hoog
Rating: 2C
Koers: 24,98 Canadese dollar
Ticker: WEED CN
ISIN-code: CA138035100
Markt: Toronto
Beurskapitalisatie: 8,7 miljard Canadese dollar
Verwachte k/w 2019: –
Verwachte k/w 2020: –
Koersverschil 12 maanden: -44%
Koersverschil sinds jaarbegin: -32%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier