Biocartis maakt vlotte commerciële start in de VS

Herman Verrelst CEO Biocartis © Biocartis
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Een sterke start van de verkoop van zijn Idylla-toestellen in de Verenigde Staten en de strategie een ecosysteem rond de installaties te bouwen, geeft Biocartis goede vooruitzichten voor de toekomst.

De belangrijkste boodschap van de eerstekwartaalupdate van Biocartis was ongetwijfeld de vlotte start van de verkoop van het Idylla-toestel in de Verenigde Staten. 40 procent van het volume werd daar gerealiseerd. Biocartis ziet een enorm potentieel in de Amerikaanse markt en voert er een tweeledige verkoopstrategie. Naast de sterke partner Fisher Healthcare heeft het ook een eigen verkoopteam dat de voeling met de markt moet behouden.

Momenteel zet Biocartis vooral in op de grote labs in de topziekenhuizen in oncologie. Het bedrijf geniet volop steun van enkele belangrijke opinieleiders die de naambekendheid en de adoptie van Idylla fors kunnen aanzwengelen. De vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn positief en het bedrijf verwacht een stevige opstoot van het cartridgeverbruik in de tweede jaarhelft.

In het eerste kwartaal bedroeg de toename 70 procent, dankzij Europa. Op jaarbasis mikt Biocartis onveranderd op een verdubbeling. De markt reageerde bij de presentatie van de jaarcijfers ontgoocheld op de doelstelling om in 2018 net als vorig jaar 250 à 275 nieuwe Idylla’s te installeren. In 2017 groeide het aantal geïnstalleerde toestellen aan met 258, tot 647. Een vergelijkbare groei dan in 2017 lijkt bescheiden, in acht genomen dat Idylla in 2018 commercieel volop wordt gelanceerd in de Verenigde Staten.

Maar in Europa is al een behoorlijke basis gelegd en topman Herman Verrelst wil dit jaar vooral de klemtoon leggen op een toename van het gebruik van de geïnstalleerde toestellen. Het ultieme doel is het toestel deel te laten uitmaken van standaardprocedures en een soort ecosysteem rond Idylla te bouwen met gereputeerde partners, trouwe klanten en een sterk testmenu die de langetermijngroei kan garanderen. Op die manier wordt het toestel onmisbaar en kan het aantal gebruikte testen en verkochte cartridges exponentieel toenemen.

Om die grote ambitie waar te maken, is het cruciaal snel het aantal aangeboden testen op het platform uit te breiden richting long- en borstkanker. Biocartis zette daarvoor in maart intern een belangrijke stap met de oprichting van een ontwikkelingscentrum in de VS, dankzij de overname van een ervaren team van Janssen Pharmaceuticals.

Daarnaast wordt stevig ingezet op het afsluiten van meer partnerschappen, onder meer voor het ontwikkelen van zogenoemde companion diagonistic tests (CDx), die op patiëntniveau voorspellen of een uiterst duur medicijn zal aanslaan. De strategische klemtoon ligt volledig op de snelst groeiende markt van oncologische testen, maar parallel worden deals in infectieziekten niet afgeslagen. Zo was er in januari een deal met Immunexpressvoor de ontwikkeling en commercialising van een test tegen sepsis, een zeer ernstige infectieziekte waarvoor een snelle diagnose cruciaal is. In de tweede jaarhelft volgt de lancering van drie nieuwe testen voor wetenschappelijk gebruik, waaronder de belangrijke MSI-test in darmkanker (MSI is een biomerker die voorspelt of immunotherapie zal aanslaan), en een vloeibare longkanker- en borstkankertest. De raad van bestuur ondergaat een opmerkelijke, want bijzonder grondige vernieuwing.

Conclusie

De markt reageerde tevreden op de kwartaalupdate van Biocartis. Voor nieuwe koersimpulsen is het wachten op het aankondigen van nieuwe samenwerkingen en/of het lanceren van nieuwe testen in de tweede jaarhelft. We mikken de komende twee à drie jaar op de creatie van heel wat aandeelhouderswaarde. Het risicoprofiel is kleiner dan bij biotechbedrijven.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 12,80 euro

Ticker: BCART BB

ISIN-code: BE0974281132

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 657 miljoen euro

K/w 2017: –

Verwachte k/w 2018: –

Koersverschil 12 maanden: +25%

Koersverschil sinds jaarbegin: +7%

Dividendrendement:

Partner Content