Biocartis heeft flink wat omzetpotentieel
De jaarcijfers van Biocartis ontgoochelen, maar we kunnen ons vinden in de strategische aanpak van het diagnosticabedrijf.
We hadden na de jaarrapportering van het diagnosticabedrijf Biocartis een persoonlijke ontmoeting met CEO Herman Verrelst. De markt reageerde ontgoocheld op het jaarrapport en de vooruitzichten voor 2018, maar daarover maakt de CEO, die sinds 1 september 2017 Rudi Pauwels vervangt, zich duidelijk geen zorgen. De aandacht gaat volop naar de versnelde ontwikkeling richting 2020. Tegen dan moet de commerciële reikwijdte van het testsysteem Idylla voldoende uitgebouwd zijn om structureel winstgevend te zijn.
De eerste ontgoocheling over het jaarrapport ging over de verkoop van testcartridges in 2017. Biocartis stelde een verdrievoudiging voorop tegenover 2016 tot 75.000 cartridges, maar het cijfer strandde op ruim 71.000 (+280%). In Europa verliep alles volgens plan, maar in de overige landen duurde het authorisatieproces langer dan verwacht. Daardoor kwam de verkoop trager op gang. Intussen ligt die opstartfase grotendeels achter de rug. De evolutie van de verkoop van cartridges is cruciaal, vermits op lange termijn het gros (tot 90%) van de omzet daaruit moet voortvloeien. De omzet uit cartridges steeg met 107 procent tot 8,3 miljoen euro.
Geen duizend toestellen
Biocartis mikt op een verdubbeling van het volume in 2018. Een tweede belangrijke graadmeter voor het toekomstige omzetpotentieel is de groei van het aantal geïnstalleerde Idylla-toestellen. Biocartis mikte voor 2017 op 250 à 275 installaties, tot een totaal van minstens 640 toestellen. Die prognose werd wel mooi gehaald, met 258 nieuwe toestellen (+224 in 2016) en een totaal van 647 geïnstalleerde Idylla’s. De omzet uit systeemverkopen steeg met 68 procent tot 4,6 miljoen euro. De totale productenverkoop (toestellen en cartridges) klom van 6,8 naar 12,9 miljoen euro (+91%). Voor 2018 mikt Biocartis op 250 à 275 nieuwe installaties en een geïnstalleerde basis van 900 à 925 toestellen. Maar analisten mikten tegen eind 2018 op 1000 toestellen.
Het management wil in Europa dit jaar vooral het al goed uitgebouwde klantenbestand aanmoedigen de geplaatste toestellen intensiever te gebruiken. Op die manier moet het toestel op termijn deel uitmaken van standaardprocedures en zullen nieuwe testen meer worden gebruikt.
In de Verenigde Staten ligt de klemtoon in 2018 wel op de verkoop van toestellen, gezien de recente opstart van de commercialisatie via de partner Fisher Healthcare. Parallel betreedt Biocartis de Amerikaanse markt via een eigen verkoopkanaal, en nam het er een ontwikkelingsteam van tien mensen over van Janssen Diagnostics. De strategische klemtoon op oncologie voor de ontwikkeling van nieuwe testen en op de versnelling ervan door het aangaan van partnerschappen zet onverminderd door.
Ecosysteem
De visie is een soort ecosysteem rond Idylla te bouwen met gereputeerde partners, trouwe klanten en een sterk testmenu, inclusief duurdere testen via partners om de gemiddelde verkoopprijs per test op te trekken. Dat moet de langetermijngroei garanderen. Biocartis kondigde het afgelopen jaar zes deals aan, onder meer met Amgen en Genomic Health,maar het is duidelijk dat bijkomende partnerschappen zullen volgen.
De inkomsten uit de samenwerkingen klommen in 2017 met 47 procent tot 7,7 miljoen euro. De cashburn daalde van 62,7 miljoen euro naar 45,7 miljoen. De kaspositie bedroeg eind 2017 een comfortabele 112,8 miljoen euro, na de stevige kapitaalverhoging van 80 miljoen in november dankzij de uitgifte van 6,4 miljoen aandelen tegen een uitgifteprijs van 12,5 euro. Dit jaar zal het testmenu in de tweede jaarhelft met vier testen uitbreiden en volgt de eerste commercialisatieaanvraag van twee darmkankertesten in de VS via Amgen.
Conclusie
We kunnen ons erg vinden in strategische aanpak van Biocartis, die bij een goede uitvoering het omzetpotentieel goedkoper en sneller zal uitbreiden. We verwachten dat de komende twee à drie jaar heel wat aandeelhouderswaarde wordt gecreëerd en leggen daarom een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille (koopwaardig, rating 1B).
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 12,80 euro
Ticker: BCART BB
ISIN-code: BE0974281132
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 655 miljoen euro
K/w 2017: –
Verwachte k/w 2018: –
Koersverschil 12 maanden: +25%
Koersverschil sinds jaarbegin: +7%
Dividendrendement: –
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier