Avengers Endgame zorgt voor ommekeer voor Kinepolis

Het heeft er alle schijn van dat de overname van Landmark Cinemas opnieuw een schot in de roos wordt voor Kinepolis en dat de bioscoopuitbater klaar is voor verdere expansie.

De ticketverkoop in het eerste kwartaal was veeleer zwak bij Kinepolis, de grootste bioscoopuitbater van het land. Maar dat werd goedgemaakt door een heel sterk tweede kwartaal. Ook voor het derde kwartaal ziet er heel goed uit. De kaskraker Avengers Endgame lokte iets meer dan 2 miljoen bezoekers naar de zalen, zodat een terugloop met 6 procent tot 8,82 miljoen verkochte tickets werd omgezet in een aangroei met 3,7 procent tot 17,73 miljoen verkochte tickets op groepsniveau. In eigen land was er wel nog een significante achteruitgang van 10,7 procent, door een slecht eerste kwartaal zonder lokale toppers (- 23,5%). In de eerste maanden van 2018 prijkten FC De Kampioenen, Patser en De Buurtpolitie nog op de affiche. Tijdens de analistenmeeting gaf Kinepolis mee dat België de achterstand intussen heeft weggewerkt door sterke zomermaanden. Dat kwam vooral door de film Lion King en de afwezigheid van een groot sportevenement.

De toename van het bezoekersaantal met bijna 4 procent heeft gezorgd voor een omzetstijging met 7,3 procent (van 221,8 naar 238,1 miljoen euro), doordat de opbrengsten per bezoeker in alle landen verder zijn toegenomen. De verkoop in de complexen, zoals popcorn, blijft sterk toenemen (+8,8% tot 3,81 euro per bezoeker, in België 5,3 euro). Canada springt eruit: hoewel er 2,8 procent minder bezoekers waren in de eerste zes maanden, heeft Kinepolis er toch 5,3 procent meer omzet geboekt. Zo levert het land de op één na grootste bijdrage aan de groepsomzet (63,4 miljoen euro). Over enkele jaren zal het België aflossen als belangrijkste land.

Kinepolis kocht eind 2017 Landmark Cinemas, de tweede Canadese bioscoopgroep met 44 bioscopen en 317 schermen(ruim 11% marktaandeel). De Canadese bioscopen zijn wel een stuk minder winstgevend dan het groepsgemiddelde, omdat de meeste complexen kleiner zijn dan in Europa, voor het overgrote deel worden gehuurd, gemiddeld minder bezoekers trekken en nog niet over een mega candy beschikken om de gemiddelde omzet per bezoeker te laten toenemen. Intussen zijn er twee mega candy’s geïnstalleerd, die goede resultaten geven. De komende twee tot drie jaar zullen ook andere complexen die voldoende groot zijn daarmee worden uitgerust. Nieuwe complexen bouwen is in Canada makkelijker dan in Europa. Canada maakt de groep bovendien minder afhankelijk van de weersomstandigheden in West-Europa en van de negatieve impact van grote sportevenementen.

De aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) klom met 10,3 procent, van 51 naar 56,4 miljoen euro, of een toename van de aangepaste ebitda-marge van 23,4 naar 24,1 procent (per bezoeker van 3,04 naar 3,23 euro). De bijdrage van België blijft het grootst (6,55 euro per bezoeker) en die van Canada het laagst (1,46 euro per bezoeker). Daar is dus nog flink wat potentieel.

De cijfers houden geen rekening met IFRS-16 die betrekking heeft op de leasingcontracten. De boekhoudkundige invloed is groot, vooral op de netto financiële schuld, maar verandert operationeel niets. De winst per aandeel klom met 10 procent van 0,70 naar 0,77 euro per aandeel. Zonder IFRS-16 steeg de netto financiële schuld van 276,8 miljoen eind 2018 naar 310,8 miljoen euro midden dit jaar (+12,3 %, schuldgraad van 2,5 keer aangepaste ebitda).


Conclusie

Kinepolis blijft een van de langetermijnfavorieten die naar de voorbeeldportefeuille mogen. De waardering van het aandeel is aan het teruglopen (ruim 12 keer de verwachte verhouding tussen de ev en de rebitda voor 2019). Daarom zijn een positief advies en een order voor de voorbeeldportefeuille gerechtvaardigd.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Koers: 51,50 euro

Ticker: KIN BB

ISIN-code: BE0974274061

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,41 miljard euro

K/w 2018: 29

Verwachte k/w 2019: 24

Koersverschil 12 maanden: +1%

Koersverschil sinds jaarbegin: +5%

Dividendrendement: 1,8%

Partner Content