Avengers: Endgame redt eerste jaarhelft Kinepolis

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het jaar is zwak gestart met 6 procent minder bezoekers in het eerste kwartaal. Na twee weken Avengers: Endgame had Kinepolis die achterstand al ingehaald.

De ticketverkoop in het eerste kwartaal was eerder zwak bij de grootste bioscoopuitbater van het land. Dat wil niet zeggen dat we afstevenen op een ondermaats 2019 of een tegenvallend eerste halfjaar. Intussen draait Avengers: Endgame van Marvel Productions (Disney) in de zalen en alles wijst erop dat dit veruit de meest bekeken film ooit zal worden en Avatar van de troon zal stoten.

Twee weken waren voldoende om de achterstand uit het eerste kwartaal weer goed te maken. Het aantal bezoekers is in de eerste drie maanden met 6 procent teruggelopen tot 8,82 miljoen (was 9,38 miljoen). Dat is te wijten aan de elf Belgische bioscopen waar het bezoekersaantal met 23,5 procent terugliep van 2,41 naar 1,84 miljoen. De lokale toppers FC De Kampioenen, Patser en De Buurtpolitie kleurden nog sterk de bezoekersaantallen in het eerste kwartaal van vorig jaar. De opbrengsten per bezoeker zijn wel gestegen in alle landen _ vooral in België _, maar onvoldoende om een omzetdaling over de eerste drie maanden te vermijden.

De expansiepolitiek wordt doorgezet. De overname van de El Punt-bioscopen in Barcelona en Valencia is afgerond en de integratie is van start gegaan. De overname eind 2017 van Landmark Cinemas, de op één na grootste Canadese bioscoopgroep (11% marktaandeel) met 45 bioscopen en 317 schermen, zal een stevig effect hebben op de resultaten van de grootste Belgische bioscoopuitbater. Dat zal heel positief zijn voor het aantal bezoekers en de omzet, maar minder gunstig voor de winstmarge. Anderzijds maakt Canada de groep minder afhankelijk van de weersomstandigheden in West-Europa zoals het boekjaar 2018 illustreerde met een prachtzomer in Europa.

Zonder Canada zou in de overzichtstabel van 2018 veel rode cijfers hebben gestaan en zou de beurskoers een dip hebben gekend. Dat was nu niet het geval, want door de 11,63 miljoen bezoekers in Canada maakte het totale aantal bezoekers een sprong van 40,7 procent (van 25,29 naar 35,59 miljoen) vorig jaar. De Canadese bioscopen zijn wel een stuk minder winstgevend dan het groepsgemiddelde omdat de meeste complexen kleiner zijn dan in Europa, voor het overgrote deel worden gehuurd, gemiddeld minder bezoekers trekken en nog niet over een grote snoepwinkel beschikken om de gemiddelde omzet per bezoeker te laten toenemen.

Vorig jaar zorgde de toename van de verkochte tickets van 40,7 procent dan ook slechts voor 33,9 procent meer omzet (van 355,4 naar 475,9 miljoen euro, waarvan 127 miljoen of 26,7% voor Canada) en voor een toename met 14,1 procent van de rebitda (van 104,3 naar 119,0 miljoen euro, waarvan 18,4 miljoen of 15,4% voor Canada). De rebitda-marge zakte van 29,3 naar 25,0 procent. De rebitda per bezoeker ligt aan de overkant van de grote plas met 1,58 euro een pak onder het groepsgemiddelde (dat door Canada is gezakt van 4,12 naar 3,34 euro per bezoeker). De huur per bezoeker bedraagt in Canada zowat 1,50 euro. Daar ligt dus de uitdaging en het potentieel: de gemiddelde uitgave per bezoeker in de Canadese bioscopen opdrijven.


Conclusie

Kinepolis is en blijft een van de langetermijnfavorieten, die bij een verdere beurscorrectie in 2019 naar de voorbeeldportefeuille moet. Het lijkt erop dat de overname van Landmark Cinemas opnieuw een schot in de roos zal worden en dat de bioscoopuitbater stilaan klaar is voor verdere expansie. De waardering van het aandeel loopt terug (naar ruim 12 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2019), maar ligt nog iets te hoog voor een koopadvies.


Advies: houden/afwachten

Risico: laa

Rating: 2A

Koers: 51,00 euro

Ticker: KIN BB

ISIN-code: BE0974274061

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,395 miljard euro

K/w 2018: 29

Verwachte k/w 2019: 23

Koersverschil 12 maanden: -7%

Koersverschil sinds jaarbegin: +4%

Dividendrendement: 1,8%

Partner Content