Alphabet verliest marktaandeel
Alphabet heeft een tegenvallend eerste kwartaal achter de rug. De moederholding boven Google verliest marktaandeel tegenover Facebook.
De activiteiten van Alphabet, de moederholding boven het technologiebedrijf Google, kunnen in twee groepen worden opgedeeld: Google en Google Other. Google omvat de internetzoekmachine Google Search, die met een marktaandeel van ruim 90 procent een dominante marktpositie heeft, het YouTube-videoplatform, Google Maps en het besturingssysteem voor mobiele toestellen Android. Google is in de eerste plaats een onlinemarketingbedrijf. Bijna 85 procent van de groepsomzet komt uit digitale advertenties.
Google Other omvat alles wat niets met advertenties te maken heeft. Onder de merknaam Google biedt Alphabet onder meer de clouddiensten Google Cloud Products en hardwareproducten aan, zoals smartphones, Chromebook, Chromecast, Google Nest (domotica) en de slimme luidspreker Google Home.
Onder de paraplu van Other Bets verzamelt het de vernieuwende activiteiten die niet meteen geld hoeven op te brengen, zoals zelfrijdende auto’s (Waymo), kunstmatige intelligentie (Deepmind), Google Fiber (glasvezelnetwerk) en Verily (gezondheidszorg).
Google splitst de omzet en de winstgevendheid van zijn bedrijfsonderdelen niet in detail uit. Het management wil de concurrentie zo niet te veel informatie geven, maar tegelijk laat het de analisten en de investeerders wat in de kou staan. Enkel van de zoekmachine, YouTube en Google Cloud kunnen we met zekerheid zeggen dat ze winstgevend zijn.
Alphabet heeft een tegenvallend eerste kwartaal achter de rug. De omzet klom met 16,7 procent op jaarbasis naar 36,34 miljard dollar. Daarmee bleef de groep 1 miljard dollar onder de prognoses. Het was voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2016 dat de omzetgroei onder 20 procent uitkwam. De omzet uit advertenties steeg met 15,4 procent naar 30,7 miljard dollar, de laagste groei sinds 2016. Facebook, dat in het eerste kwartaal een recordomzet realiseerde, zag de advertentie-inkomsten met 26 procent groeien. Alphabet verliest dus marktaandeel tegenover Facebook. Het management verwijst naar de dure dollar, wijzigingen in het aanbod aan advertentieproducten en een ongunstige vergelijkingsbasis met het erg sterke jaar 2018.
De omzet van Google Other groeide met 25 procent naar 5,45 miljard dollar of 15 procent van de groepsomzet. Bij Other Bets is het operationele verlies (868 miljoen dollar) voorlopig nog veel groter dan de omzet (170 miljoen). De nettowinst daalde met 41 procent naar 6,65 miljard dollar. Dat was vooral te wijten aan de boete van 1,5 miljard euro die de Europese Commissie oplegde voor misbruik van de dominante marktpositie. Door hogere kosten (+26,5%), extra investeringen in de cloud en bijkomende personeel voor onderzoek en ontwikkeling daalde de operationele winstmarge van 25 naar 18 procent.
Alphabet had aan het einde van het eerste kwartaal 113,5 miljard dollar in kas. Daar stond een schuld van 12,27 miljard dollar tegenover, wat een nettokaspositie van 101,2 miljard dollar oplevert. Alphabet breidde het inkoopprogramma voor eigen aandelen eerder dit jaar met 12,5 miljard dollar uit. In het eerste kwartaal werden voor 3 miljard dollar aan eigen aandelen ingekocht.
Conclusie
De tegenvallende operationele prestatie in het eerste kwartaal en het verlies aan marktaandeel beletten niet dat Alphabet eind april een nieuwe recordkoers neerzette. Intussen noteert het aandeel meer dan 10 procent onder de top, waarmee de terugval het kleinst is van alle grote technologieaandelen (FAANG). Tegen 25 keer de verwachte winst vinden we het aandeel te duur in verhouding tot de lagere groei en de dalende marges.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 1151,4 dollar
Markt: Nasdaq
Ticker: GOOG US
ISIN-code: US02079K1079
Beurskapitalisatie: 801,1 miljard dollar
K/w 2018: 26
Verwachte k/w2019: 25
Koersverschil 12 maanden: +6%
Koersverschil sinds jaarbegin: +10%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier