Wie met fossiele bedrijfswagen rijdt, zal in 2025 meer belastingen betalen

BEDRIJFSWAGEN Een voordeel van alle aard wordt beschouwd als een belastbaar beroepsinkomen. © Getty Images

De belasting op het privégebruik van een bedrijfswagen op diesel of benzine stijgt in 2025. Maandelijks komen er enkele euro’s bij, zo berekende hr-specialist SD Worx.

De fiscus belast het privégebruik van wie een bedrijfswagen heeft: het zogenaamde belastbaar voordeel van alle aard (VAA). De berekening is een ingewikkeld gebeuren, en houdt rekening met de CO2-uitstoot, het brandstoftype en de cataloguswaarde van de auto. Voor die CO2-uitstoot houdt de fiscus rekening met de referentie-uitstoot: een gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens. Door de stijgende verkoop van elektrische wagens, daalt die referentie-uitstoot jaarlijks. Hoe meer CO2 de wagen uitstoot en hoe groter het verschil met de referentie-uitstoot, hoe groter het bedrag dat wordt belast. Voor alle duidelijkheid: ook elektrische wagens worden belast, ook al stoten ze geen CO2 uit. Voor hen geldt een minimum-coëfficiënt.

Begin dit jaar kwam de intussen ontslagnemende federale regering-De Croo nog overeen om de belastingstijging voor gebruikers van bedrijfswagens op fossiele brandstoffen uit te vlakken door het voordeel alle aard op een andere manier te berekenen.

Scenario’s: van Audi A3 tot BMW X1

SD Worx-mobiliteitsexpert Veerle Michiels rekende enkele scenario’s uit. Het voordeel van alle aard op een nieuwe Audi A3 diesel (cataloguswaarde 32.490 euro en 115 gram CO2/km) stijgt als gevolg van de nieuwe referentie-uitstoot naar 3.091 euro op jaarbasis, of 262,54 euro voor de maand januari. Dat is 15 euro meer dan in januari 2024. Het is dat voordeel dat wordt belast, of met andere woorden: de werknemer met een nieuwe bedrijfswagen op diesel betaalt in 2025 maandelijks zo’n 7 euro meer belastingen. 

Gelijkaardige berekeningen voor een BMW X1 (cataloguswaarde 38.400 euro en 143 gram CO2/km) op benzine maken dat het belastbaar voordeel met 20 euro stijgt naar 355 euro in januari. Qua belastingen komt dat neer op zo’n 10 euro extra elke maand.

Ook de ouderdom van de wagen speelt mee. Hoe ouder, hoe lager het voordeel van alle aard. Zo zakt bijvoorbeeld het voordeel van alle aard van de Audi A3 – moest die in 2024 zijn gekocht – naar 2.905,72 euro op jaarbasis. Of met andere woorden: de correctie voor ouderdom compenseert het effect van de dalende referentie-uitstoot op het belastbaar voordeel verbonden aan het privégebruik van bedrijfswagens.

Steeds meer werknemers krijgen bedrijfswagen

Ondanks kritiek, wijzigingen aan de fiscaliteit en de opmars van de elektrische leasefiets, stijgt het aantal bedrijfswagens in België onafgebroken. Bijna 15 procent van de werknemers heeft nu een salarisauto. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover 2007. Zijn we te ver gegaan? En wat moet er dan gebeuren? Trends legde zijn oor te luister bij enkele experts: lees hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content