Studie over invoering kilometerheffing moet in voorjaar 2019 klaar zijn
De studie die de Vlaamse regering laat uitvoeren naar de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens, moet in het voorjaar van 2019 klaar zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts op een vraag naar de stand van zaken.
Sectorfederatie Febiac lanceerde dinsdag haar pleidooi voor de invoering van een ‘slimme’ kilometerheffing voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. Febiac meent dat dit kan helpen om de files in te korten.
Voor vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton werd op 1 april 2016 reeds een kilometerheffing ingevoerd. De invoering van zo’n heffing voor personenwagens wordt nog volop onderzocht, al is het politieke draagvlak bijzonder groot. Behalve Vlaams Belang is geen enkele politieke partij fundamenteel tegen het systeem gekant. Maar of en hoe de invoering plaatsvindt, zal ongetwijfeld een zaak zijn van de volgende Vlaamse regering, zei minister Weyts einde maart in het Vlaams parlement.
De offerte voor een studie naar onder meer de architectuur van een kilometerheffing wordt in mei in de markt gezet, tegen maart-april volgend jaar moet de studie afgerond zijn, zei Weyts. ‘Daarin worden volgende vragen beantwoord. Als we zo’n kilometerheffing invoeren, op welke wegen doen we dat dan? Wanneer? ‘s Nachts of overdag? Tegen welke tarieven? Welke flankerende maatregelen zouden we moeten nemen? Welke sociale maatregelen kun je nemen bij de invoering ervan?’
Weyts ziet in de invoering van een kilometerheffing een manier om buitenlandse chauffeurs mee te laten betalen voor het gebruik van de Vlaamse wegen, zodat de verkeersbelasting voor Vlamingen kan worden afgeschaft en er extra investeringen kunnen gebeuren in weginfrastructuur en in alternatieven voor de wagen.