Consument laat dieselwagens links liggen door hogere belastingen
Met de vergroening van de verkeersbelasting wou de Vlaamse regering het aantal dieselwagens op de wegen verminderen. De hogere belastingen missen hun effect niet. Althans bij de particulieren. Bedrijfswagens lijken minder gevoelig te zijn voor de belastingverhogingen.
De dieselmarkt krijgt het hard te verduren in ons land. Cijfers van de automobielfederatie Febiac leren dat er nog amper een op de vijf Vlaamse particulieren een dieselwagen koopt. Dat is een sterke daling in vergelijking met de voorgaande jaren. Dat schrijft De Standaard. Van januari tot juli vorig jaar was 37 procent van de verkochte niet-professionele voertuigen een diesel. Dit jaar zakt dat al naar 22,9 procent.
In Brussel en Wallonië, waar de BIV anders berekend wordt, loopt de ontdieseling trager. In Wallonië kiest bijna de helft van de particulieren (45%) nog voor een dieselwagen.
Minder dieselwagens
De afgelopen jaren werden er ook al minder dieselwagens verkocht, maar de terugval was nog nooit zo sterk als dit jaar. “We zien het effect van de zwaardere fiscaliteit op dieselwagens”, zegt Nadine Atanassoff van Febiac in de krant. “Dat zorgt voor een forse daling in Vlaanderen bij de particulieren.” Dat is een enorm contrast met enkele jaren geleden toen de regering de aankoop van dieselwagens nog aanmoedigde. Regeringsleiders waren er toen van overtuigd dat dieselwagens mileuvriendelijker waren.
De Vlaamse regering nam vorig jaar maatregelen die de consumenten ertoe moeten aanzetten een milieuvriendelijke wagen te kopen. Zo is de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sinds dit jaar aangepast aan de uitstoot. Dat betekent dat wie een dieselwagen koopt, meer moet betalen.
Daarenboven krijgen bestuurders die een groene wagen kopen een maximumpremie van 5.000 euro. De komende jaren worden de bedragen afgebouwd, tot maximum 2.000 euro in 2019. In 2020 wordt de premie weer afgeschaft.
Bewuste consumenten
Volgens Maarten Matienko, woordvoerder bij VAB kunnen de consumenten er niet omheen: “Het voordeel van diesel wordt steeds kleiner. Ook het verschil in accijnzen op diesel en benzine wordt nu weggewerkt.” Volgens de mobiliteitsorganisatie zal de prijs van benzine aan de pomp tegen eind 2018 niet meer verschillen, “en daar kijkt de consument naar.”
Ook bij de bedrijven is er kentering bezig. Al verloopt die zeer traag. Bij wagens voor professioneel gebruik, zoals leasewagens maar ook bedrijfsvoertuigen en auto’s van zelfstandigen, is nog 72,5 procent van de nieuw ingeschreven wagens een diesel. Vorig jaar was dat nog 78 procent. (NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier