Bedrijfswagens worden goedkoper
De verkopers van de luxemerken Audi, BMW en Mercedes hebben een prachtig eerste kwartaal achter de rug. En toch zal de gewijzigde fiscale aanpak rond de bedrijfswagens sporen nalaten.
De grootste paniek is weggeëbd, melden de toplui van Audi, BMW en Mercedes, in gesprekken met het weekblad Trends. Begin dit jaar veranderde de federale regering de belasting op bedrijfswagens. Eenvoudig gesteld betaalt de werknemer meer voor een wagen met een grotere motorinhoud.
“Maar een aantal zaken blijft onduidelijk”, vindt Joris Spigt, vlootbeheerder bij Audi België. “Hoe zal de fiscale administratie de wetgeving interpreteren? Hoe zal de heffing gebeuren voor de tweedehandse wagens, waar de originele factuur ontbreekt, en de opties? Ik dring er bij mijn grote klanten op aan dat ze die dingen nu al met hun fiscaal controleur bespreken”.
“Ik geloof niet echt in deze regeringsmaatregel”, stelt Mark De Haes, CEO van Mercedes-Benz België en Luxemburg. “De wetswijziging zou 200 miljoen euro extra moeten opleveren. Maar de inkomsten uit btw en de belasting op inverkeerstelling zullen dalen omdat klanten kiezen voor goedkopere modellen en minder opties. Bovendien fnuikt de maatregel technologische vernieuwing. Er is ook een negatieve impact op de aankoop van hybride en elektrische modellen. Ook die zijn doorgaans duurder, en de belasting wordt voor een groot deel berekend op basis van de catalogusprijs van de wagen.”
Hoe zit het nu met de verkoop? De drie verkopers van luxewagens zien een duidelijke trend: de consument schakelt over naar goedkopere modellen. “De consument gaat van een Mercedes E-klasse naar een C-klasse”, observeert Mark De Haes. “Het goede nieuws is dus dat de consument trouw blijft aan het merk. Er is voorlopig geen verschuiving naar andere, goedkopere merken. Daarnaast stellen we vast dat voor 80 procent van onze modellen, in de klassen A tot C, de bijdrageverhoging eerder laag is. Voor een beperkt aantal modellen is er zelfs een daling van de bijdrage.”
Ook Audi zag de verkoop de voorbije drie maanden alleen maar vooruitgaan. Maar het zijn vooral de goedkopere modellen en die met een gunstige CO2-uitstoot, van A1 tot A6, die klimmen. “We merken een daling van de verkoop van de 4×4-wagens Q7 en A8”, stelt Joris Spigt.
Wolfgang Riepl
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier