Apple: het einde van een icoon?
Apple, het bedrijf van wijlen Steve Jobs, maakte de afgelopen jaren furore met innovaties als de iPod, de iPad en de iPhone. Maar nu lijkt Apple helemaal het noorden kwijt. Gisteren verloor het aandeel zo maar eventjes 12,3 procent van zijn beurswaarde.
Wat is er toch aan de hand met Apple? Sinds het bedrijf begin jaren 2000 de switch maakte van een louter computergroep naar een wereldleider op het vlak van consumentenelektronica, klopte het steevast de stoutste verwachtingen. Met de iPod en de daaraan gekoppelde software iTunes zette het de muziekindustrie op zijn kop en ook de iPad-tablet bleek een succes. Om nog maar te zwijgen van de iPhone, het toestel waarmee Apple de producenten van smartphones (Nokia op top) het leven behoorlijk zuur maakte. Maar het was Steve Jobs om veel meer te doen dan dat: via al deze vernieuwende gadgets zorgde hij ervoor dat de consument ook stilaan weer de weg naar zijn Mac-computers terugvond. Want nooit eerder gingen er bijvoorbeeld zoveel laptops van Apple over de toonbank dan de afgelopen tien jaar. Het lijkt er echter op dat sinds het overlijden van oprichter Steve Jobs Apple niet alleen zijn charismatische leidersfiguur, maar ook zijn innovatieve slagkracht heeft verloren. De jongste telg van de iPhone, versie 5, is daar het beste voorbeeld van. De appetijt voor deze nieuwe smartphone is een pak lager dan die voor de eerdere versies. En dat vertaalt zich in de beurskoers van het bedrijf. Sinds de lancering van de iPhone in september 2012 verloor het Apple-aandeel nu al zo’n 35 procent van zijn waarde. Dat komt overeen met de totale beurswaarde van de software-reus Microsoft! Gisteren, nadat Apple had uitgepakt met zijn resultaten voor het derde kwartaal van boekjaar 2012/2013, incasseerde het aandeel alweer een klap van 12,3 procent. Het begin van het einde van één van Amerika’s meest tot de verbeelding sprekende succesiconen? (DLA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier