Amerikaanse consument optimistischer dan verwacht
Na een kleine dip vorige maand is het consumentenvertrouwen in de VS tot het hoogste peil in zeven maanden gestegen. Dat blijkt uit de Conference Board index.
De Conference Board index klom in september tot 70,3 tegenover 61,3 in augustus. Analisten gepolst door Bloomberg hielden rekening met een lichtere toename tot 63,1.
Amerikanen zijn in de eerste plaats optimistischer geworden over de werkgelegenheid en het persoolijke inkomen, blijkt uit het rapport van vandaag.
“Een bemoedigend teken”, aldus Paul Ashworth, econoom bij Capital Economics in Toronto, die deel uitmaakt van het analistenteam van Bloomberg. Voor Ashworth is het toenemend vertrouwen vooral positief nieuws voor de consumentenuitgaven, die recentelijk niet bijster hoog lagen. In het tweede kwartaal van dit jaar stegen de consumentenuitgaven op jaarbasis met 1,7 procent tegenover een toename met 2,4 procent in het eerste kwartaal.
Wat de Amerikaanse consument spendeert, is in grote mate bepalend voor de conditie van de economie, aangezien consumentenuitgaven overeenstemmen met 70 procent van het bbp van de VS.
Waakzaamheid blijft in ieder geval geboden, want het herwonnen optimisme blijft overschaduwd door een werkloosheidspercentage dat al drie en een half jaar boven de 8 procent schommelt.
Voorts kwam er vandaag nog goed nieuws uit de vastgoedsector, die andere pijler van de Amerikaanse economie. De CaseShiller-prijsindex, die de vastgoedprijzen in de 20 grootste steden meet, steeg in juli voor de zesde maand op rij. (Bloomberg/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier