Albert Heijn duwt prijzen in Belgische supermarkten omlaag
Albert Heijn duwt prijzen in Belgische supermarkten omlaag Het prijspeil van een staal voedingsproducten in supermarkten waar er een Albert Heijn in de buurt is, ligt gemiddeld 2 procent lager dan waar de Nederlanders niet aanwezig zijn. Dat blijkt uit research van onderzoeksbureau AC Nielsen waarover De Standaard en Het Nieuwsblad berichten.
Het onderzoeksbureau AC Nielsen voerde tussen half juli en begin november een prijsvergelijking uit bij supermarkten en onderzocht twee types clusters. Een cluster waar er binnen een straal van 10 kilometer een Albert Heijn-supermarkt ligt ,en een cluster waarbij dat niet het geval is. De vergelijking gebeurde op basis van 50 merkartikelen.
Uit de vergelijking blijkt dat de prijs in de Albert Heijn-winkel die dichtbij ligt gemiddeld 2 procent lager dan waar de Nederlanders niet actief zijn. “Het is een gemiddelde, maar er zijn grote verschillen merkbaar”, aldus consultant Jeroen Jorssen. Volgens Jorssen blijken de prijsverschillen bijvoorbeeld groter te zijn voor producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan laten gelden dan voor typisch Belgische producten. Op sommige producten was er geen prijsverschil, op andere liep dat op tot 10 procent en meer.
De prijsvergelijking van AC Nielsen moet wel genuanceerd worden, aangezien slechts een 50-tal producten werd vergeleken. In een supermarkt ligt het aanbod nu eenmaal veel hoger dan 50 producten. Bovendien heeft Albert Heijn in zijn assortiment een heel gamma producten die niet bij Belgische concurrenten te vinden zijn, zoals speciale vruchtendrinks en meer verpakte en voorgesneden groenten. Voor die producten speelt de prijsdruk veel minder.
Albert Heijn telt op dit moment 20 supermarkten in België en plant dat aanbod in de loop van 2016 uit te breiden tot een totaal van 50 winkels. (BO/SF)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier