Akkoord over compensaties voor panne betaalverkeer
Worldline, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektronisch betaalverkeer via Bancontact/Mr Cash heeft met de vertegenwoordigers van de winkelsector een akkoord bereikt over compensaties voor de schade die de handel leed na een zware panne op 23 december.
Zelfstandigenorganisaties UNIZO en UCM, en handelsfederatie Comeos zijn met Wordline tot een akkoord gekomen over een compensatieregeling naar aanleiding van de problemen die er op maandag 23 december over heel het land waren met de transacties via Worldline. Zo moeten handelaars op zaterdag 20 december 2014 en 19 december 2015, telkens de zaterdag voor Kerstmis, geen transactiekosten betalen voor Bancontact-MisterCash. Daarnaast kunnen ook kleine handelaars gebruik maken van het TINA-systeem, een backupsysteem voor betaalterminals. Het eerste jaar zal gratis zijn, daarna kunnen de handelaars kiezen of ze een abonnement nemen. Ook gaat Worldline het engagement aan om bij panne binnen de 20 minuten over te schakelen naar hun reserve-server. Eventuele hinder zal dan nog slechts 20 minuten duren. Ten slotte zal ook de communicatie tussen de ondernemersorganisaties en Worldline beter afgestemd worden. Alle maatregelen zijn goed voor een totale investering voor Worldline van 5 miljoen euro. “De handelaars ondervonden door de panne heel wat hinder. De afgesproken maatregelen zijn een passende compensatie”, zeggen de organisaties. Ook voor zelfstandigenorganisatie NSZ, die zich erg strijdbaar opstelde in het dossier, is de bekomen regeling ‘billijk,’ blijkt in een persmededeling. Volgens NSZ zijn er garanties dat de netwerkbeheerder zal investeren om dergelijke pannes in de toekomst te vermijden. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier