Volgens Polestar is het tijd voor radicale verandering

Polestar
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

16 november 2021, 14:41 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:12

De klimaattop in Glasgow heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat we op een kantelpunt staan en nu moeten handelen. Het Zweedse premiummerk Polestar is zich daar goed van bewust. Polestar wil tegen 2030 auto’s bouwen zonder enige vorm van uitstoot in de volledige cyclus. “Het is tijd voor radicale verandering, niet voor geleidelijke”, zegt CEO Thomas Ingenlath.

Mocht je Polestar nog niet zo goed kennen: dit relatief nieuwe premiummerk is een dochterbedrijf van Volvo en Geely. Het werd in 2017 opgericht als een nieuwe, onafhankelijke constructeur van elektrische premiumwagens. De exclusieve plug-inhybride coupé Polestar 1 mocht de spits afbijten en gaat eind dit jaar uit productie. Momenteel doet de Polestar 2, een elektrische fastback, het erg goed. Hij krijgt in de toekomst het gezelschap van de Polestar 3 (een elektrische SUV) én het seriemodel van de Precept, een uitzonderlijk prototype waarover we verderop nog wat meer vertellen.

Polestar pakt de zaken graag anders aan dan de meer klassieke automerken. Zo koop je de wagens volledig online voor een vaste prijs. In het hele land organiseert Polestar testritten om geïnteresseerden kennis te laten maken met het elektrische rijplezier van de Polestar 2. Voor advies kun je ook terecht in zogenaamde Polestar Spaces in Brussel, Antwerpen, Hasselt, Gent en Luik. Een vegan interieur? Transparantie over de koolstofvoetafdruk en de tracering van risicomineralen? Bij Polestar is dat normaal.

Helemaal klimaatneutraal

De eigenheid van Polestar blijkt ook uit de ambitieuze ecologische doelstellingen van het merk en dan vooral het Polestar 0 project. Tegen 2030 wil Polestar een volledig klimaatneutrale auto bouwen. En dan bedoelen we niet dat de CO2-uitstoot gecompenseerd wordt door bijvoorbeeld bomen te planten. Neen, Polestar wil de manier waarop auto’s gemaakt worden drastisch veranderen. Het volledige ontwikkelingsproces wordt onder de loep genomen. De volledige waardeketen, van leveranciers tot retailers, moet zich aanpassen.

De Polestar 2, te ontdekken in vijf Polestar Spaces in België
De Polestar 2, te ontdekken in vijf Polestar Spaces in België

Fredrika Klarén, hoofd sustainability bij Polestar: “We zijn elektrisch, dus we hoeven ons geen zorgen te maken over verbrandingsmotoren die giftige uitstoot produceren. Maar dat betekent niet dat ons werk hier stopt. We willen alle emissies bannen die bij de productie van een wagen ontstaan. Dit is een historisch moment voor autofabrikanten, we willen het beter doen en durven te dromen van klimaatneutrale, duurzame én mooie auto’s.”

“Door onszelf te pushen om een volledig klimaatneutrale auto te maken, worden we gedwongen om verder te kijken dan wat vandaag mogelijk is”, zegt Thomas Ingenlath, de CEO van Polestar. “We zullen alles in twijfel moeten trekken, moeten innoveren en naar exponentiële technologieën moeten kijken als we richting die nul willen ontwerpen.” Het is duidelijk: Polestar legt de lat erg hoog voor zichzelf en wil het goede voorbeeld geven.

Thomas Ingenlath, CEO van Polestar:
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: “Consumenten willen verandering zien in onze industrie, niet alleen maar dromen.”

Oproep

Tijdens de COP26-conferentie in Glasgow deed Thomas Ingenlath een opmerkelijke oproep naar de (auto)wereld. Hij noemt de huidige inspanningen van de auto-industrie te traag en te weinig. “Bepaalde autobedrijven willen nog altijd benzine- en dieselauto’s verkopen tot 2040. Rekening houdend met de levensduur zullen die wagens in de tweede helft van deze eeuw nog altijd rondrijden en vervuilen. Deze bedrijven stellen een van de krachtigste klimaatoplossingen uit.”

Thomas Ingenlath begrijpt de complexiteit van de uitdaging voor traditionele autofabrikanten, net als de kosten die ermee gepaard gaan. Maar hij vindt het geen goed idee om nu nog benzine- en dieselmotoren te ontwikkelen. “Het is tijd voor radicale verandering, niet voor geleidelijke. Kun je je voorstellen dat je vandaag aan een kind vertelt dat er over dertig jaar nog auto’s zijn die giftige gassen produceren en de lucht vervuilen die we inademen?”, klinkt het scherp.

Deze Polestar Precept innoveert met ecologische materialen
Deze Polestar Precept innoveert met ecologische materialen

Precept, de volgende stap

Polestar ziet de elektrische auto als ideale oplossing voor een duurzame toekomst en toont met de Precept al een voorsmaakje. “Consumenten willen verandering zien in onze industrie, niet alleen maar dromen. Met de Precept maken we een sterk statement”, zegt Thomas Ingenlath. De elektrische luxewagen toont welke richting het Zweedse merk uitgaat qua design en digitale technologie.

Daarbij gebruikt Polestar innovatieve, duurzame materialen. Zo zijn bepaalde interieur- en exterieurpanelen gemaakt van een op vlas gebaseerd composietmateriaal waardoor veel minder plastic nodig is. De zithoezen bestaan dan weer uit gerecycleerde petflessen, de nek- en hoofdsteunen zijn gemaakt van gerecycleerd kurkvinyl en de tapijten waren in een vorig leven … visnetten. Creatieve oplossingen die vooral op milieuvlak grote voordelen bieden. En het beste nieuws is dat Polestar deze Precept verder ontwikkelt tot seriewagen. Veel van deze duurzame elementen gaan dus van droom naar realiteit.

Meer info op www.polestar.be