"We doen niet aan duurzaamheid bij BMW. We maken BMW duurzaam." Het is een bekend citaat van Oliver Zipse, de CEO van het Duitse premiummerk. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat BMW zeer hoge ambities koestert op het vlak van duurzaamheid. "Doorslaggevend in de strijd tegen de klimaatopwarming is hoe sterk we de ecologische voetafdruk van wagens over hun volledige levenscyclus kunnen verminderen. Om de CO2 te verminderen, stellen we onszelf transparante en ambitieuze doelen, die gevalideerd worden door het Science Based Targets initiative (SBTi)." Privébedrijven die dit initiatief ondersteunen, engageren zich om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Ze krijgen hiervoor hulp van wetenschappers die evalueren wat haalbaar is.

De BMW i4 zit in de kernniche van het merk: de sportieve sedan

Belgische initiatieven

Het is geen ver-van-mijn-bedshow: BMW onderneemt ook lokaal acties. "We zijn in België als enige autoconstructeur lid van The Shift, een vzw die bedrijven samenbrengt met ngo's om te bekijken hoe je duurzaamheid lokaal in de praktijk brengt. Onze dealers investeren enorm in zonnepanelen en windmolens om zelf in hun elektriciteit te voorzien", vertelt Jeroen Lissens, corporate communications manager van BMW Group Belux. "Nog een mooi voorbeeld zijn onze eDrive Zones in tien Belgische steden (Brussel, Antwerpen, Bergen, Brugge, Gent, Hasselt, Charleroi, Leuven, Namen en Luik). De aandrijving van een plug-inhybride BMW schakelt daar automatisch over van benzine op elektrisch. Een interessant idee waarmee we tonen dat je met de technologie van vandaag een onmiddellijke impact kunt hebben op de luchtkwaliteit in de stad."

100 procent gerecycleerd, 100 procent recycleerbaar: de BMW i Vision Circular

Hergebruikte materialen

Tegen 2050 wil BMW volledig klimaatneutraal zijn. Een andere doelstelling is om de CO2-uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van de wagen - van de ontginning van materialen tot en met de recyclage - met 40 procent te verminderen tegen 2030. "Vandaag gebruiken we gemiddeld 30 procent hergebruikte materialen in onze wagens, maar we streven naar 50 procent", zegt Jeroen Lissens. "In die context presenteerden we op de IAA Mobility-beurs in München de BMW i Vision Circular, een kleine elektrische conceptauto vervaardigd uit gerecycleerde materialen én volledig recycleerbaar. Net als bij de elektrische BMW i3 uit 2013 zal deze technologie gradueel zijn weg vinden naar de rest van het gamma."

In de eDrive-zones in steden schakelen plug-inhybride BMW's automatisch over op elektriciteit

BMW i4 en iX

De evolutie naar de circulaire economie zie je nu al in de nieuwe BMW i4 en iX. "In de interieurs gebruiken we gerecycleerde visnetten. We proberen klanten zo veel mogelijk duurzame alternatieven aan te bieden voor leder", aldus Jeroen Lissens. De BMW i4 en iX zijn twee belangrijke nieuwkomers. "De BMW i4 is de eerste elektrische BMW recht in de kernniche van het merk: de sportieve sedan. De BMW iX is dan weer de eerste grote SUV van BMW die van in het begin ontworpen werd als 100 procent elektrisch. We hadden natuurlijk al de BMW iX3, de elektrische versie van de X3, die erg populair is op de Belgische markt."

Het momentum is er

Met de BMW i3, i4, iX3 en iX heeft BMW vandaag al een interessant elektrisch aanbod, zonder uiteraard de MINI Electric te vergeten. En daar komt in de toekomst nog heel wat moois bij. "Tegen 2023 zullen we dertien volledig elektrische modellen hebben", blikt Jeroen Lissens vooruit. Zo staan onder meer elektrische versies van de BMW X1, de BMW 5 Reeks en de BMW 7 Reeks op het programma. Nadat eerder al federaal besloten werd dat nieuwe bedrijfswagens vanaf 2026 uitstootvrij moeten zijn, mogen in Vlaanderen vanaf 2029 alleen nog elektrische wagens nieuw ingeschreven worden. "We hebben het juiste productaanbod en zijn klaar voor de nieuwe regelgeving", zegt Jeroen Lissens.

De BMW iX werd van in het begin ontworpen als zuiver elektrische SUV

Hij ziet in de elektrificatie een belangrijke rol voor grote bedrijven. "Je merkt dat er vandaag een momentum is en dat is al even bezig. Dit wordt getrokken door corporate klanten. Zij willen niet alleen de nieuwste technologie maar dragen ook duurzaamheid hoog in het vaandel. De sustainability manager stelt vragen over het milieu, de sociale impact en het beleid van de producent. Zulke grote bedrijven proberen zich te differentiëren en hebben de middelen om op kantoor of bij medewerkers thuis de nodige laadinfrastructuur te plaatsen."

Meer dan elektrificeren

"Iemand die een BMW koopt, mag gerust zijn dat die wagen op een duurzame manier gebouwd is met respect voor sociale en ecologische normen", stelt Jeroen Lissens. "Een heel concreet voorbeeld. Iedereen heeft de mond vol van zeldzame materialen in batterijen. BMW koopt het kobalt zelf aan bij mijnbouwbedrijven in Marokko en Australië om ervoor te zorgen dat het op een duurzame wijze ontgonnen is. Elektrificeren is voor ons dus veel meer dan zomaar een batterij in een auto steken."

Meer info en de video over de elektrificeringsstrategie van BMW op www.bmw.be

"We doen niet aan duurzaamheid bij BMW. We maken BMW duurzaam." Het is een bekend citaat van Oliver Zipse, de CEO van het Duitse premiummerk. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat BMW zeer hoge ambities koestert op het vlak van duurzaamheid. "Doorslaggevend in de strijd tegen de klimaatopwarming is hoe sterk we de ecologische voetafdruk van wagens over hun volledige levenscyclus kunnen verminderen. Om de CO2 te verminderen, stellen we onszelf transparante en ambitieuze doelen, die gevalideerd worden door het Science Based Targets initiative (SBTi)." Privébedrijven die dit initiatief ondersteunen, engageren zich om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Ze krijgen hiervoor hulp van wetenschappers die evalueren wat haalbaar is.Het is geen ver-van-mijn-bedshow: BMW onderneemt ook lokaal acties. "We zijn in België als enige autoconstructeur lid van The Shift, een vzw die bedrijven samenbrengt met ngo's om te bekijken hoe je duurzaamheid lokaal in de praktijk brengt. Onze dealers investeren enorm in zonnepanelen en windmolens om zelf in hun elektriciteit te voorzien", vertelt Jeroen Lissens, corporate communications manager van BMW Group Belux. "Nog een mooi voorbeeld zijn onze eDrive Zones in tien Belgische steden (Brussel, Antwerpen, Bergen, Brugge, Gent, Hasselt, Charleroi, Leuven, Namen en Luik). De aandrijving van een plug-inhybride BMW schakelt daar automatisch over van benzine op elektrisch. Een interessant idee waarmee we tonen dat je met de technologie van vandaag een onmiddellijke impact kunt hebben op de luchtkwaliteit in de stad."Tegen 2050 wil BMW volledig klimaatneutraal zijn. Een andere doelstelling is om de CO2-uitstoot tijdens de volledige levenscyclus van de wagen - van de ontginning van materialen tot en met de recyclage - met 40 procent te verminderen tegen 2030. "Vandaag gebruiken we gemiddeld 30 procent hergebruikte materialen in onze wagens, maar we streven naar 50 procent", zegt Jeroen Lissens. "In die context presenteerden we op de IAA Mobility-beurs in München de BMW i Vision Circular, een kleine elektrische conceptauto vervaardigd uit gerecycleerde materialen én volledig recycleerbaar. Net als bij de elektrische BMW i3 uit 2013 zal deze technologie gradueel zijn weg vinden naar de rest van het gamma."De evolutie naar de circulaire economie zie je nu al in de nieuwe BMW i4 en iX. "In de interieurs gebruiken we gerecycleerde visnetten. We proberen klanten zo veel mogelijk duurzame alternatieven aan te bieden voor leder", aldus Jeroen Lissens. De BMW i4 en iX zijn twee belangrijke nieuwkomers. "De BMW i4 is de eerste elektrische BMW recht in de kernniche van het merk: de sportieve sedan. De BMW iX is dan weer de eerste grote SUV van BMW die van in het begin ontworpen werd als 100 procent elektrisch. We hadden natuurlijk al de BMW iX3, de elektrische versie van de X3, die erg populair is op de Belgische markt." Met de BMW i3, i4, iX3 en iX heeft BMW vandaag al een interessant elektrisch aanbod, zonder uiteraard de MINI Electric te vergeten. En daar komt in de toekomst nog heel wat moois bij. "Tegen 2023 zullen we dertien volledig elektrische modellen hebben", blikt Jeroen Lissens vooruit. Zo staan onder meer elektrische versies van de BMW X1, de BMW 5 Reeks en de BMW 7 Reeks op het programma. Nadat eerder al federaal besloten werd dat nieuwe bedrijfswagens vanaf 2026 uitstootvrij moeten zijn, mogen in Vlaanderen vanaf 2029 alleen nog elektrische wagens nieuw ingeschreven worden. "We hebben het juiste productaanbod en zijn klaar voor de nieuwe regelgeving", zegt Jeroen Lissens.Hij ziet in de elektrificatie een belangrijke rol voor grote bedrijven. "Je merkt dat er vandaag een momentum is en dat is al even bezig. Dit wordt getrokken door corporate klanten. Zij willen niet alleen de nieuwste technologie maar dragen ook duurzaamheid hoog in het vaandel. De sustainability manager stelt vragen over het milieu, de sociale impact en het beleid van de producent. Zulke grote bedrijven proberen zich te differentiëren en hebben de middelen om op kantoor of bij medewerkers thuis de nodige laadinfrastructuur te plaatsen.""Iemand die een BMW koopt, mag gerust zijn dat die wagen op een duurzame manier gebouwd is met respect voor sociale en ecologische normen", stelt Jeroen Lissens. "Een heel concreet voorbeeld. Iedereen heeft de mond vol van zeldzame materialen in batterijen. BMW koopt het kobalt zelf aan bij mijnbouwbedrijven in Marokko en Australië om ervoor te zorgen dat het op een duurzame wijze ontgonnen is. Elektrificeren is voor ons dus veel meer dan zomaar een batterij in een auto steken."Meer info en de video over de elektrificeringsstrategie van BMW op www.bmw.be