Diligent, wereldleider inzake boardportals, software ter ondersteuning van raden van bestuur en directiecomités, bevroeg deze zomer bedrijven in Belgie en Nederland de werking van hun directiecomités. Een eerste resultaat toonde dat ze te dikwijls op automatische piloot vergaderen.

Deze teneur wordt bevestigd in de vraag naar de uitdagingen vandaag om het directiecomité optimaler te laten functioneren. Bijna de helft van de bedrijven meldt dat de waan van de dag regeert. In plaats van strategische lijnen uit te zetten, is het directiecomité bezig met het blussen van brandjes. En het corona virus heeft natuurlijk een grote brand veroorzaakt.

Het antwoord deze zomer was kostenbesparing. Liam Healy, Magaging Director bij Diligent: 'Veel bedrijven staan kennelijk in de overlevingsstand en willen hun financiële reserves verhogen door kostenverlaging. Het ontwikkelen van succesvolle nieuwe verdien- en servicemodellen geeft echter een langere adem. Opvallend in dit kader is dat de digitale transformatie pas op de vierde plaats staat.'

Het rapport wijst op de voordelen van een digitale transformatie: er zijn minder mensen nodig voor het uitvoeren van bedrijfstaken, de klant kan beter bediend worden, de directie krijgt een beter en vollediger overzicht.

Integratie en implementatie

Zowat alle bedrijven hebben vandaag natuurlijk al technologische hulpmiddelen om hun directieteams efficiënter te laten vergaderen. Het probleem is dat het dikwijls om -stand-alone-tools gaan. Een programma voor dit, een app voor dat. Dit staat een integrale informatievoorziening in de weg.

Healy: 'Bijna de helft van de bedrijven noemt het gebruik van tools om dashboards te creëren en business intelligence te genereren als belangrijkste aandachtspunten. In het verlengde hiervan wil men minder tijd kwijt zijn met de besluitvormingsprocessen en de informatie toegankelijker maken.'

Naast een coherent, integraal systeem is ook de vaardigheid om dit systeem te gebruiken van belang. Directieleden moeten zich voldoende vertrouwd maken met de software en bovenal met de mogelijkheden van een digitale transformatie. Healy: 'Toch zagen we hiervoor dat de digitale transformatie van de propositie, processen en klantbediening bij circa de helft van de directies op de prioriteitenlijst staat. Het wordt lastig om deze doelen te bereiken als de directie niet 'tech savvy' is.'

Bereidheid

Zowat een derde van de bedrijven kan beschouwd worden als 'early majority' wat betreft het adopteren van nieuwe technologie: ze doen het van zodra eerste (goede) resultaten zichtbaar zijn. Een klein derde is early adopter of zelfs innovator. Meer dan een derde van de bedrijven hinkt achterop.

Een digitale verandering in het managen en besturen van een bedrijf heeft nochtans tal van belangrijke voordelen: besluitvormingsprocessen gaan sneller, informatie is beter en makkelijker toegankelijk en is tegelijk ook strikt beveiligd. Het bedrijf neemt een voorsprong op zijn concurrenten.

Het onderzoek van Diligent is de ideale benchmark voor wie de prestaties van zijn directiecomité wil vergelijken en verbeteren. Waar gaat de aandacht heen, wie zoekt welke oplossingen en verbeteringen? Hoe moet dat zo'n digitale transformatie?

Diligent, wereldleider inzake boardportals, software ter ondersteuning van raden van bestuur en directiecomités, bevroeg deze zomer bedrijven in Belgie en Nederland de werking van hun directiecomités. Een eerste resultaat toonde dat ze te dikwijls op automatische piloot vergaderen. Deze teneur wordt bevestigd in de vraag naar de uitdagingen vandaag om het directiecomité optimaler te laten functioneren. Bijna de helft van de bedrijven meldt dat de waan van de dag regeert. In plaats van strategische lijnen uit te zetten, is het directiecomité bezig met het blussen van brandjes. En het corona virus heeft natuurlijk een grote brand veroorzaakt.Het antwoord deze zomer was kostenbesparing. Liam Healy, Magaging Director bij Diligent: 'Veel bedrijven staan kennelijk in de overlevingsstand en willen hun financiële reserves verhogen door kostenverlaging. Het ontwikkelen van succesvolle nieuwe verdien- en servicemodellen geeft echter een langere adem. Opvallend in dit kader is dat de digitale transformatie pas op de vierde plaats staat.'Het rapport wijst op de voordelen van een digitale transformatie: er zijn minder mensen nodig voor het uitvoeren van bedrijfstaken, de klant kan beter bediend worden, de directie krijgt een beter en vollediger overzicht.Zowat alle bedrijven hebben vandaag natuurlijk al technologische hulpmiddelen om hun directieteams efficiënter te laten vergaderen. Het probleem is dat het dikwijls om -stand-alone-tools gaan. Een programma voor dit, een app voor dat. Dit staat een integrale informatievoorziening in de weg.Healy: 'Bijna de helft van de bedrijven noemt het gebruik van tools om dashboards te creëren en business intelligence te genereren als belangrijkste aandachtspunten. In het verlengde hiervan wil men minder tijd kwijt zijn met de besluitvormingsprocessen en de informatie toegankelijker maken.'Naast een coherent, integraal systeem is ook de vaardigheid om dit systeem te gebruiken van belang. Directieleden moeten zich voldoende vertrouwd maken met de software en bovenal met de mogelijkheden van een digitale transformatie. Healy: 'Toch zagen we hiervoor dat de digitale transformatie van de propositie, processen en klantbediening bij circa de helft van de directies op de prioriteitenlijst staat. Het wordt lastig om deze doelen te bereiken als de directie niet 'tech savvy' is.'Zowat een derde van de bedrijven kan beschouwd worden als 'early majority' wat betreft het adopteren van nieuwe technologie: ze doen het van zodra eerste (goede) resultaten zichtbaar zijn. Een klein derde is early adopter of zelfs innovator. Meer dan een derde van de bedrijven hinkt achterop.Een digitale verandering in het managen en besturen van een bedrijf heeft nochtans tal van belangrijke voordelen: besluitvormingsprocessen gaan sneller, informatie is beter en makkelijker toegankelijk en is tegelijk ook strikt beveiligd. Het bedrijf neemt een voorsprong op zijn concurrenten.