Certina werd in 1888 in het Zwitserse Grenchen opgericht door de broers Adolf en Alfred Kurth. Al van bij de start toonde de Zwitserse marktleider in het middengamma sporthorloges een levendige belangstelling voor de sportwereld, vooral voor bergbeklimmen en expedities op zee. Vanaf midden 20e eeuw ging de aandacht vooral naar motorsporten. Behalve Belgische motor-crosslegenden zoals Roger De Coster en Joël Smets steunde en steunt het merk talrijke andere kampioenen: motorracers Mike Doohan (Australië), Alex Crivillé (Spanje), Thomas Lüthi (Zwitserland), rallypiloot Petter Solberg (Noorwegen), GP-motorracer Sete Gibernau (Spanje), formule 1-rijders Nick Heidfeld en Nico Hülkenberg (Duitsland) en Robert Kubica (Polen). En vroeger, in een heel ander register, natuurlijk: bokser Mohammed Ali (USA). Gedurende meer dan tien jaar was Certina ook de officiële partner van het formule 1-team Sauber. Vandaag is het merk de officiële timekeeper van het wereldkampioenschap rally van de FIA (WRC) en sinds vorig jaar ook de officiële partner van het Abu Dhabi Total World Rally Team.

Waar komt die voorliefde voor motorsporten vandaan?

Adrian Bosshard: "Ik ben twintig jaar geleden bij Certina begonnen. En al vanaf dag één stelde ik die passie van het merk voor sport en avontuur vast. Die passie is er altijd al geweest. Bovendien maken wij deel uit van de Swatch Group en die verzamelt negentien merken. Het is dus belangrijk dat elk merk complementair is aan het andere, ook op het vlak van communicatie. Tissot is bijvoorbeeld zeer actief in de tweewielige motorsport. Certina mikt tegenwoordig meer op de autosport in het algemeen en de rallysport in het bijzonder. Die sport is even veeleisend voor de mechaniek als voor de mensen. Dat is een perfecte match voor onze productlijnen."

De autosport is even veeleisend voor de mechaniek als voor de mensen. Dat is een perfecte match met onze horloges.

Waarom is Certina gestopt met formule 1?

"Certina kwam in 2005 in de formule 1 als sponsor van Sauber Petronas. We waren elf jaar present in de formule 1. Vandaag verleggen we onze strategie en focussen we meer op onze bijdrage in timekeeping terwijl we het aandeel reguliere sponsoring verminderen. Maar we blijven trouw aan de mechanische sporten: vorig jaar versterkte Certina zijn aanwezigheid in de rallywereld als officiële partner van het gereputeerde Abu Dhabi Total World Rally Team en als offi-ciële timekeeper van de ADAC GT Masters." U bent zelf een oud-motorcrosser.

"Ik ben in 1962 geboren, ik ben een beetje jonger dan jullie landgenoot Roger De Coster. Dat was mijn idool toen ik jong was, net als Harry Everts. Ik begon met internationale wedstrijden toen Harry het einde van zijn prachtcarrière beleefde. En ik ben met competitie gestopt toen zijn zoon Stefan ermee begon. Roger De Coster ken ik alleen maar van zien, maar Harry en Stefan Everts ken ik persoonlijk."

MEER DAN ALLEEN MAAR SPORT

Sport is een mooi marketinginstrument.

"Sport is niet louter een marketinginstrument voor Certina. Het maakt echt deel uit van het DNA van het merk en het beantwoordt aan strenge vereisten. Vanaf de jaren 60 zijn wij beroemd vanwege onze technologische ontwikkeling. De integratie in 1983 in SMH - dat in 1999 de Swatch Group zou worden - heeft daar niks aan veranderd, wel integendeel. In de groep figureert Certina vandaag in het middengamma, samen met Tissot, Balmain, Mido, Hamilton en Calvin Klein. Onze prijzen gaan van 300 tot 1500 euro."

Heeft dat middensegment de middelen om innovatief te zijn?

"Innovatie is een van de belangrijkste kenmerken van ons merk en het is op die manier dat we onze klanten toegevoegde waarde kunnen bieden. Denk maar aan de ontwikkeling van onze kwartsgangwerken Precidrive 100/sec. en maanfase, onze automatische Powermatic 80-gangwerken en de chronograaf CO1. Momenteel maken we een zeer duidelijk onderscheid tussen onze kwartshorloges en onze automatische horloges. We werken aan enkele revolutionaire projecten, maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Wel hebben we besloten om niet dezelfde weg op te gaan als de merken die zich nu in de smartwatches lanceren."

Adrian Bosshard, ex-motorcrosser, nu CEO van Certina., Certina
Adrian Bosshard, ex-motorcrosser, nu CEO van Certina. © Certina

Waarom niet?

"Voor Certina is de smartwatch een complementair object dat niet meteen invloed heeft op onze corebusiness, de traditionele sportieve horlogerie."

Maar jullie bieden toch niet alleen sporthorloges aan?

"Dat klopt. Certina deelt zijn modellen in vier universums in: Sport, Aqua, Urban en Heritage. Dat hebben we gedaan om ook over specifieke communicatieplatformen te beschikken - je kan bijvoorbeeld moeilijk over duikhorloges praten in de context van de rallysport. We willen de consument duidelijk maken dat Certina niet aarzelt om zijn producten te diversi-fiëren. Maar de 'Sport'-producten vertegenwoordigen wel nog altijd het leeuwendeel van onze verkoop. Al wint ons Heritage-gamma, met vintage producten die gelinkt zijn aan onze geschiedenis vanaf 1888, zienderogen aan populariteit. Niet alleen bij een publiek van trouwe klanten van een zekere leeftijd, maar ook bij de jongeren."

België is een kleine markt voor jullie.

"Ja, maar voor Certina zijn alle markten even belangrijk, België evengoed als China. Eens we op een markt actief zijn, houden we ons niet bezig met de omvang ervan. We willen overal onze handelaars en klanten tevredenstellen. Elke klant is belangrijk. Of hij nu koopt in België, Andorra, Duitsland, Zwitserland of China, de klant heeft recht op een onberispelijk product dat in een kwaliteitsvol verkooppunt wordt aangeboden."

GOOI HET IN DE GROEP

Dat een merk tot een groep behoort, is dat een troef?

"De inclusie in de Swatch Group liet belangrijke synergieën toe in alle productdomeinen, en ook voor onze gangwerken, vooral dan met de ETA-ateliers. Maar onze eigen ingenieurs en horlogemakers hebben ETA ook uitgedaagd om nieuwe technologieën te ontwikkelen. De vorig jaar gelanceerde Chrono Quartz Precidrive is een exclusiviteit van Certina. Die wordt geproduceerd door ETA, maar wel op initiatief van de horlogemakers van Certina! Al onze nieuwe gangwerken met kwartsmodule komen voortaan uit in Precidrive-versie, dat wil zeggen dat hun precisie hoogstens een afwijking van +/- 10 seconden per jaar vertoont. Sommige modellen dragen zelfs het COSC-label (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), een niet te verwaarlozen troef in ons prijssegment."

"De betrouwbaarheid, precisie, bestendigheid en innovatie van Certina uiten zich concreet in het gebruik van de meest vooruitstrevende onderdelen en materialen: titanium, roestvrij 316L-staal, saffierglas en de gereputeerde Swiss Made ETA-gangwerken. De hoge kwaliteitseisen die de broers?Kurth al voor de gangwerken stelden, beschouwen wij vandaag nog altijd als een engagement. Trouwens: de naam Certina stamt van het Latijnse 'certus', wat 'zeker' betekent. Onze naam is dus een belofte aan de klant. En ons succes van de laatste jaren bewijst dat we onze beloften ook houden. We willen de meest recente technologieën aanbieden zonder systematisch onze prijzen op te drijven. Sinds de introductie in 1959-60 van het DS-concept ('Double Security') werkten we onophoudelijk aan de waterdichtheid en schokbestendigheid van onze horloges."

POSITIEVE VOORUITZICHTEN

Welke nieuwigheden mogen we van Certina verwachten op Baselworld 2017?

"Ons aanbod voor 2017 is bijna afgewerkt maar jullie zullen moeten wachten tot de volgende editie om het te ontdekken. Onze Europese klanten tonen almaar meer affiniteit met ons mechanisch aanbod onder de 1000 euro. Dat is een teken dat de horlogecultuur aan kracht wint. Een horloge is een emotioneel product dat je op je huid draagt. De relatie tussen het horloge en de drager is intenser dan men doorgaans aanneemt." Certina presenteert jaarlijks al zijn nieuwigheden op Baselworld. Andere merken beginnen meer en meer de seizoenen te volgen, net als de modepresentaties.

"Inderdaad, voor Certina is het jaarlijkse Baselworld de gelegenheid om al onze nieuwigheden te tonen aan onze partners: pers, agenten, klanten enzovoort. Maar de lanceringen van die nieuwigheden zijn wel gespreid over het hele jaar."

Een horloge draag je op je huid. De relatie tussen een horloge en zijn drager is emotioneler dan men doorgaans denkt.

Zien jullie een positieve evolutie in de verkoop?

"Na meerdere jaren van groei kende de horlogerie in het algemeen in 2015 een consolidatiejaar, vooral als gevolg van de deblokkering van de koers van de Zwitserse frank ten opzichte van de euro. En bij de start van dit jaar onderscheidden we twee situaties: enerzijds hebben de Aziatische consumenten hun reis- en koopgewoonten wat aangepast, en staat de verkoop in de toeristische bestemmingen onder druk. Anderzijds zien we dat de verkoop bij de lokale consumenten nog altijd positief is, vooral dan dankzij onze nieuwe modellen. De vooruitzichten zijn dus positief." ?

www.certina.com

TEKST SERGE VANMAERCKE

Certina werd in 1888 in het Zwitserse Grenchen opgericht door de broers Adolf en Alfred Kurth. Al van bij de start toonde de Zwitserse marktleider in het middengamma sporthorloges een levendige belangstelling voor de sportwereld, vooral voor bergbeklimmen en expedities op zee. Vanaf midden 20e eeuw ging de aandacht vooral naar motorsporten. Behalve Belgische motor-crosslegenden zoals Roger De Coster en Joël Smets steunde en steunt het merk talrijke andere kampioenen: motorracers Mike Doohan (Australië), Alex Crivillé (Spanje), Thomas Lüthi (Zwitserland), rallypiloot Petter Solberg (Noorwegen), GP-motorracer Sete Gibernau (Spanje), formule 1-rijders Nick Heidfeld en Nico Hülkenberg (Duitsland) en Robert Kubica (Polen). En vroeger, in een heel ander register, natuurlijk: bokser Mohammed Ali (USA). Gedurende meer dan tien jaar was Certina ook de officiële partner van het formule 1-team Sauber. Vandaag is het merk de officiële timekeeper van het wereldkampioenschap rally van de FIA (WRC) en sinds vorig jaar ook de officiële partner van het Abu Dhabi Total World Rally Team.Waar komt die voorliefde voor motorsporten vandaan?Adrian Bosshard: "Ik ben twintig jaar geleden bij Certina begonnen. En al vanaf dag één stelde ik die passie van het merk voor sport en avontuur vast. Die passie is er altijd al geweest. Bovendien maken wij deel uit van de Swatch Group en die verzamelt negentien merken. Het is dus belangrijk dat elk merk complementair is aan het andere, ook op het vlak van communicatie. Tissot is bijvoorbeeld zeer actief in de tweewielige motorsport. Certina mikt tegenwoordig meer op de autosport in het algemeen en de rallysport in het bijzonder. Die sport is even veeleisend voor de mechaniek als voor de mensen. Dat is een perfecte match voor onze productlijnen."Waarom is Certina gestopt met formule 1? "Certina kwam in 2005 in de formule 1 als sponsor van Sauber Petronas. We waren elf jaar present in de formule 1. Vandaag verleggen we onze strategie en focussen we meer op onze bijdrage in timekeeping terwijl we het aandeel reguliere sponsoring verminderen. Maar we blijven trouw aan de mechanische sporten: vorig jaar versterkte Certina zijn aanwezigheid in de rallywereld als officiële partner van het gereputeerde Abu Dhabi Total World Rally Team en als offi-ciële timekeeper van de ADAC GT Masters." U bent zelf een oud-motorcrosser."Ik ben in 1962 geboren, ik ben een beetje jonger dan jullie landgenoot Roger De Coster. Dat was mijn idool toen ik jong was, net als Harry Everts. Ik begon met internationale wedstrijden toen Harry het einde van zijn prachtcarrière beleefde. En ik ben met competitie gestopt toen zijn zoon Stefan ermee begon. Roger De Coster ken ik alleen maar van zien, maar Harry en Stefan Everts ken ik persoonlijk."Sport is een mooi marketinginstrument."Sport is niet louter een marketinginstrument voor Certina. Het maakt echt deel uit van het DNA van het merk en het beantwoordt aan strenge vereisten. Vanaf de jaren 60 zijn wij beroemd vanwege onze technologische ontwikkeling. De integratie in 1983 in SMH - dat in 1999 de Swatch Group zou worden - heeft daar niks aan veranderd, wel integendeel. In de groep figureert Certina vandaag in het middengamma, samen met Tissot, Balmain, Mido, Hamilton en Calvin Klein. Onze prijzen gaan van 300 tot 1500 euro."Heeft dat middensegment de middelen om innovatief te zijn?"Innovatie is een van de belangrijkste kenmerken van ons merk en het is op die manier dat we onze klanten toegevoegde waarde kunnen bieden. Denk maar aan de ontwikkeling van onze kwartsgangwerken Precidrive 100/sec. en maanfase, onze automatische Powermatic 80-gangwerken en de chronograaf CO1. Momenteel maken we een zeer duidelijk onderscheid tussen onze kwartshorloges en onze automatische horloges. We werken aan enkele revolutionaire projecten, maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Wel hebben we besloten om niet dezelfde weg op te gaan als de merken die zich nu in de smartwatches lanceren."Waarom niet?"Voor Certina is de smartwatch een complementair object dat niet meteen invloed heeft op onze corebusiness, de traditionele sportieve horlogerie."Maar jullie bieden toch niet alleen sporthorloges aan?"Dat klopt. Certina deelt zijn modellen in vier universums in: Sport, Aqua, Urban en Heritage. Dat hebben we gedaan om ook over specifieke communicatieplatformen te beschikken - je kan bijvoorbeeld moeilijk over duikhorloges praten in de context van de rallysport. We willen de consument duidelijk maken dat Certina niet aarzelt om zijn producten te diversi-fiëren. Maar de 'Sport'-producten vertegenwoordigen wel nog altijd het leeuwendeel van onze verkoop. Al wint ons Heritage-gamma, met vintage producten die gelinkt zijn aan onze geschiedenis vanaf 1888, zienderogen aan populariteit. Niet alleen bij een publiek van trouwe klanten van een zekere leeftijd, maar ook bij de jongeren."België is een kleine markt voor jullie."Ja, maar voor Certina zijn alle markten even belangrijk, België evengoed als China. Eens we op een markt actief zijn, houden we ons niet bezig met de omvang ervan. We willen overal onze handelaars en klanten tevredenstellen. Elke klant is belangrijk. Of hij nu koopt in België, Andorra, Duitsland, Zwitserland of China, de klant heeft recht op een onberispelijk product dat in een kwaliteitsvol verkooppunt wordt aangeboden."Dat een merk tot een groep behoort, is dat een troef?"De inclusie in de Swatch Group liet belangrijke synergieën toe in alle productdomeinen, en ook voor onze gangwerken, vooral dan met de ETA-ateliers. Maar onze eigen ingenieurs en horlogemakers hebben ETA ook uitgedaagd om nieuwe technologieën te ontwikkelen. De vorig jaar gelanceerde Chrono Quartz Precidrive is een exclusiviteit van Certina. Die wordt geproduceerd door ETA, maar wel op initiatief van de horlogemakers van Certina! Al onze nieuwe gangwerken met kwartsmodule komen voortaan uit in Precidrive-versie, dat wil zeggen dat hun precisie hoogstens een afwijking van +/- 10 seconden per jaar vertoont. Sommige modellen dragen zelfs het COSC-label (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), een niet te verwaarlozen troef in ons prijssegment.""De betrouwbaarheid, precisie, bestendigheid en innovatie van Certina uiten zich concreet in het gebruik van de meest vooruitstrevende onderdelen en materialen: titanium, roestvrij 316L-staal, saffierglas en de gereputeerde Swiss Made ETA-gangwerken. De hoge kwaliteitseisen die de broers?Kurth al voor de gangwerken stelden, beschouwen wij vandaag nog altijd als een engagement. Trouwens: de naam Certina stamt van het Latijnse 'certus', wat 'zeker' betekent. Onze naam is dus een belofte aan de klant. En ons succes van de laatste jaren bewijst dat we onze beloften ook houden. We willen de meest recente technologieën aanbieden zonder systematisch onze prijzen op te drijven. Sinds de introductie in 1959-60 van het DS-concept ('Double Security') werkten we onophoudelijk aan de waterdichtheid en schokbestendigheid van onze horloges." Welke nieuwigheden mogen we van Certina verwachten op Baselworld 2017?"Ons aanbod voor 2017 is bijna afgewerkt maar jullie zullen moeten wachten tot de volgende editie om het te ontdekken. Onze Europese klanten tonen almaar meer affiniteit met ons mechanisch aanbod onder de 1000 euro. Dat is een teken dat de horlogecultuur aan kracht wint. Een horloge is een emotioneel product dat je op je huid draagt. De relatie tussen het horloge en de drager is intenser dan men doorgaans aanneemt." Certina presenteert jaarlijks al zijn nieuwigheden op Baselworld. Andere merken beginnen meer en meer de seizoenen te volgen, net als de modepresentaties."Inderdaad, voor Certina is het jaarlijkse Baselworld de gelegenheid om al onze nieuwigheden te tonen aan onze partners: pers, agenten, klanten enzovoort. Maar de lanceringen van die nieuwigheden zijn wel gespreid over het hele jaar."Zien jullie een positieve evolutie in de verkoop?"Na meerdere jaren van groei kende de horlogerie in het algemeen in 2015 een consolidatiejaar, vooral als gevolg van de deblokkering van de koers van de Zwitserse frank ten opzichte van de euro. En bij de start van dit jaar onderscheidden we twee situaties: enerzijds hebben de Aziatische consumenten hun reis- en koopgewoonten wat aangepast, en staat de verkoop in de toeristische bestemmingen onder druk. Anderzijds zien we dat de verkoop bij de lokale consumenten nog altijd positief is, vooral dan dankzij onze nieuwe modellen. De vooruitzichten zijn dus positief." ?www.certina.comTEKST SERGE VANMAERCKE