Tot het bouwwerk behoort een spoortraject door de stadsdelen van Istanboel op beide continenten. Voorlopig zal enkel een stadstrein de doortocht op 56 meter diepte onder de zee-engte verzorgen. Vanaf 2015 zal de tunnel ook voor het interlokaal treinverkeer gebruikt worden en dan de eerste verbinding met normaalspoor tussen Europa en Azië zijn. De Turkse regering hoopt dat de spoorwegtunnel later deel zal kunnen uitmaken van een "ijzeren zijderoute", waarover het verkeer tussen China en Europa kan lopen. Het Marmaray-project kostte meer dan 2,5 miljard euro en werd door een Japans-Turks consortium gerealiseerd. De tunnel is volgens de constructeurs ook nog veilig bij zware aardbevingen. Tijdens de bouwwerken werden tal van archeologische vondsten gedaan, die de werken nog moeilijker maakten. Ook de Japanse premier Shinzo Abe is bij de openingsceremonie aanwezig. "Dit project werd met de hulp van Japanse spitstechnologie en de ervaren Turkse werkkracht verwezenlijkt", zei Abe in de Turkse krant Hürriyet. (Belga)

Tot het bouwwerk behoort een spoortraject door de stadsdelen van Istanboel op beide continenten. Voorlopig zal enkel een stadstrein de doortocht op 56 meter diepte onder de zee-engte verzorgen. Vanaf 2015 zal de tunnel ook voor het interlokaal treinverkeer gebruikt worden en dan de eerste verbinding met normaalspoor tussen Europa en Azië zijn. De Turkse regering hoopt dat de spoorwegtunnel later deel zal kunnen uitmaken van een "ijzeren zijderoute", waarover het verkeer tussen China en Europa kan lopen. Het Marmaray-project kostte meer dan 2,5 miljard euro en werd door een Japans-Turks consortium gerealiseerd. De tunnel is volgens de constructeurs ook nog veilig bij zware aardbevingen. Tijdens de bouwwerken werden tal van archeologische vondsten gedaan, die de werken nog moeilijker maakten. Ook de Japanse premier Shinzo Abe is bij de openingsceremonie aanwezig. "Dit project werd met de hulp van Japanse spitstechnologie en de ervaren Turkse werkkracht verwezenlijkt", zei Abe in de Turkse krant Hürriyet. (Belga)