‘We willen optiekwinkels hip en trendy maken’

© iO

LensOnline, de grootste webshop van contactlenzen in ons land, bouwt een eigen optiekketen uit. Met de trendy winkels van Independent Opticians (iO) wil het internetbedrijf vooral de grote ketens bekampen.

Dit weekend opent de iO-winkel in Brugge, nadat vorige maand in alle stilte al de shop in Oostende is geopend. Later dit jaar komt er een filiaal in Gent en er zijn concrete plannen voor iO-winkels in Knokke, Genk en Turnhout. “We mikken dit jaar op de opening van zes tot acht winkels”, zegt Luc Cuperus, mede-oprichter van LensOnline. “We kijken nog niet verder vooruit. Met LensOnline hadden we ook nooit durven te dromen dat we in ons land zouden uitgroeien tot marktleider in de onlineverkoop van contactlenzen en dat we een netwerk van zeventig verdeelpunten zouden uitbouwen. Wie weet waar iO ons brengt.”

Het is in enkele van die verdeelpunten dat de zaadjes van iO werden geplant. Toen opticien Bert Boon en Luc Cuperus in 2004 LensOnline uit de grond stampten, was het louter een webshop. Beide vrienden beslisten al heel gauw het geweer van schouder te veranderen door de onlinewinkel te combineren met fysieke winkels waar internetkopers hun bestelling konden afhalen. Uiteindelijk zou LensOnline daarvoor aankloppen bij zelfstandige opticiens, die in ruil voor een commissieloon de lenzen bestellen via het internetplatform en ook fungeren als afhaalpunt voor de webshop.

Intussen vormt die shop-in-the-shopformule de ruggengraat van het internetbedrijf. “In Gent, Brugge en Oostende hadden we een groot internetclientèle, maar vonden we geen opticiens die met ons wilden samenwerken. Daarom richtten we in die steden zelf winkels op. Aanvankelijk waren dat enkel verdeelpunten waar mensen hun bestellingen afhaalden. De winkels hadden heel beperkte openingsuren en waren gelegen op derderangslocaties”, zegt Cuperus.

Conceptwinkels

Toch lieten Boon en Cuperus de verdeelpunten uitgroeien tot volwaardige optiekwinkels. “Dat bleek een schot in de roos, waardoor het idee ontstond de winkels te verhuizen naar toplocaties in het centrum van de stad”, zegt Cuperus. Ze grepen de gelegenheid aan om een nieuw concept te bedenken voor winkels die voortaan onder de vlag van Independent Opticians zouden varen. Daarvoor haalden Boon, Cuperus en Wim Withofs – die intussen verantwoordelijk was voor de drie winkels in eigen beheer – inspiratie bij conceptwinkels in hippe steden zoals New York, Milaan en Kopenhagen.

“Daar is het idee gegroeid beleveniswinkels te creëren. We willen optiekwinkels hip en trendy maken. We moeten mensen zo ver krijgen dat ze ongepland onze winkel binnenstappen om in een leuke sfeer enkele brillen te passen, net zoals mensen in een kledingwinkel rondstruinen op zoek naar iets leuks”, zegt Cuperus.

De iO-winkels krijgen een moderne inrichting met veel lichtinval en warme houttoetsen. Klanten kunnen aan de bar een koffie of prosecco drinken terwijl ze door enkele magazines bladeren of surfen op de iPad. En opvallend: iO breidt geen onlineverlengstuk aan de fysieke winkels. Er is geen webshop.

“Uiteraard zal het aanbod van onze winkels online beschikbaar zijn. Onderzoek van Google heeft aangetoond dat 70 procent van de mensen achter de computer de beslissing maakt waar ze welk product kopen. Via het internet kunnen we dus mensen naar de winkels lokken”, zegt Cuperus. “Maar ik geloof niet in de onlineverkoop van brillen. Dat levert in de praktijk veel klachten op. Mensen moeten nu eenmaal toch hun ogen laten controleren. Bovendien zien aan een bril vaak aanpassingen nodig opdat hij comfortabel zou zitten”, zegt Cuperus.

Sven Vonck

Lees het volledige artikel deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content