Het Antwerpse Taglayer, een specialist in het aanpassen van websites aan de voorkeuren van bezoekers, is bijna helemaal klaar met zijn product.
...

Het Antwerpse Taglayer, een specialist in het aanpassen van websites aan de voorkeuren van bezoekers, is bijna helemaal klaar met zijn product. "We zijn het verkoopteam aan het uitbreiden en de proefprojecten lopen goed", weet medeoprichter Willem Drijver. Binnen een tweetal weken zegt het bedrijf klaar te zijn om een niveau hoger te schakelen. Nu richt de start-up zich vooral op de Lage Landen en op human resources en e-commorce, maar voortaan wil Taglayer meer markten aanspreken. "Binnen een half jaar hopen we een team in het buitenland te hebben", zegt Willem Drijver.De belangrijkste hinderpaal op weg naar groei blijft goede softwareontwikkelaars vinden. Er zijn veel te weinig softwareontwikkelaars om aan de vraag van alle start-ups te voldoen. "We proberen dat op te vangen door te werken met hr-bureaus die goede kandidaten aanbrengen. Misschien organiseren we ook nog een hackathon (programmeermarathon van een à twee dagen, nvdr), zoals we al eens deden."Sinds juli maakt Taglayer deel uit van het acceleratieprogramma The Birdhouse, waar het kantoorruimte kreeg en intensief wordt begeleid door mentoren. De coaching, de maandelijkse feedbacksessies en het ondernemersnetwerk dat via The Birdhouse voor Taglayer opengaat, moet de start-up het laatste zetje geven in de richting van een succesvol bedrijf.Willem Drijver, de medeoprichter van de Antwerpse start-up Taglayer, is kort met vakantie in Frankrijk, maar hij blijft het reilen en zeilen van het bedrijf gespecialiseerd in het aanpassen van websites aan de voorkeuren van de bezoekers, op de voet volgen. Taglayer, dat onlangs werd toegelaten tot de accelerator The Birdhouse, gebruikt daarvoor de organisatieapp Trello. "Je kunt precies zien welke to do's iedereen die week heeft en wat iedereen aan het doen is. We zijn een heel jong team. We zijn het gewoon via sociale media dingen te delen. Iedereen vindt het normaal om op deze manier te werken", zegt Willem Drijver. De zomer is minder druk dan gewoonlijk, een goede kans om zaken aan te pakken waar het Taglayer-team nog niet aan toekwam. "De ontwikkelaars zijn nu meer met hun eigen ding bezig en we hebben de website een upgrade gegeven." Na de zomer volgt de evaluatie van de twee proefprojecten die op dit ogenblik lopen en moet blijken of het bedrijf erin slaagt nieuwe klanten te overtuigen. De Antwerpse start-up Taglayer, die zich heeft gespecialiseerd in software om websites aan te passen aan de voorkeuren van bezoekers, gaat weer verhuizen. Nadat het meer dan een jaar als lid van de incubator Start it @kbc in de Antwerpse Boerentoren was gevestigd, trokken de negen medewerkers in de woning van medeoprichter Timothy Verhaeghe, in afwachting dat ze een nieuw kantoor zouden vinden. Dat nieuwe kantoor is niet meer nodig, want Taglayer kwam door de strenge selectieprocedure van de accelerator The Birdhouse. Het mag zes maanden werken in de Antwerpse vestiging van The Birdhouse en krijgt zes maanden intensieve begeleiding. "Er waren 781 inschrijvingen. 64 bedrijven mochten hun idee komen voorstellen. Wij bleven over bij de laatste zestien ondernemingen die mogen meedoen met het programma, dat op 7 augustus begint", zegt medeoprichter Willem Drijver. "Meedoen met dit programma is voor ons interessant, omdat je mensen uit verschillende sectoren als klankbord kunt gebruiken en kunt gebruikmaken van het netwerk van The Birdhouse." Taglayer blijft feedback verzamelen over zijn twee proefprojecten. De software wordt ook gebruikt door een marketingagentschap, het kreeg een lening van 100.000 euro bij de bank en voert zijn verkoopinspanningen stilaan op. Na de zomer moet het product helemaal klaar zijn. Taglayer is nu meer dan een jaar bezig. Kopiëren buitenlandse bedrijven zijn idee niet? "De markt is heel groot en er zijn veel toepassingsgebieden. Ik maak me daar geen zorgen om", zegt Willem Drijver. "Je hebt vooral in Amerika bedrijven die ook websites personaliseren, maar vaak zijn het bedrijven die dat erbij nemen. Het is niet hun hoofdactiviteit zoals bij ons." Er wordt druk verhuisd bij de Antwerpse start-up Taglayer, die software maakt waarmee bedrijven hun websites kunnen aanpassen aan de interesses van de bezoekers. Het bedrijf is de incubator Start it@kbc ontgroeid en moet zijn gratis kantoorruimte in de Boerentoren in Antwerpen na meer dan een jaar opgeven. In afwachting van een nieuw kantoor overbruggen de acht medewerkers de zomer in de woning van medeoprichter Timothy Verhaeghe. Het uitzendkantoor Randstad en een webwinkel - de eerste twee klanten die Taglayer binnenhaalde - gebruiken de software al en geven de ontwikkelaars van Taglayer interessante feedback. "Randstad gebruikt onze software om zijn website dynamischer te maken", zegt medeoprichter Willem Drijver. "Als iemand vooral geïnteresseerd is in verkopers in de buurt van Antwerpen, kan Randstad vooral zulke vacatures tonen." Met de feedback van de eerste klanten wil Taglayer alle kinderziektes in de software wegwerken en ervoor zorgen dat zijn product deze zomer helemaal af is. Als het bedrijf die mijlpaal bereikt, kan het inzetten op een snelle groei. Het is al weken aan de voorbereiding bezig. De ICT-starter voert gesprekken met investeerders en klanten, en is vooral op zoek naar resellers, die het product willen aanbieden naast hun eigen software. "We willen voorkomen dat er een opstopping ontstaat bij sales, wanneer we klaar zijn om het product uit te rollen", legt Willem Drijver uit. "Het geld op de rekening van de eerste deal", was het beste moment de afgelopen maand, zegt Willem Drijver. De werknemers van het jonge Antwerpse bedrijf Taglayer wachten in spanning af welke resultaten hun software zal opleveren bij hun eerste twee klanten, een webwinkel en een uitzendkantoor. Taglayer verkoopt software waarmee bedrijven hun website beter kunnen aanpassen aan de interesses van de bezoekers. De analyse van de big data die Taglayer verzamelt, biedt heel wat bijkomende mogelijkheden. Een uitzendkantoor zou zo bijvoorbeeld op voorhand kunnen weten hoe populair een bepaalde vacature zal zijn. "De samenwerking en de technologie lopen zoals verwacht", zegt medeoprichter Willem Drijver over de eerste klanten. "Alleen de snelheid was een probleempje." De softwareontwikkelaars van de start-up gebruiken de reacties die ze krijgen om bijkomende functies te ontwikkelen. Wie zegt dat andere klanten die functies ook nodig zullen hebben? "We merken dat wat bedrijven extra willen heel sterk gerelateerd is aan de sector. Je kunt zeggen dat we een standaardproduct hebben en daar dan bijkomende opties voor maken", legt Willem Drijver uit. Taglayer zit nog maar in het tweede jaar van zijn bestaan en staat voor de taak meer structuur aan te brengen in hun manier van werken. Taglayer, waar acht mensen werken, wil zijn adviesraad uitbreiden, spreekt met investeerders en verhuist. Begin juni trekt Taglayer weg uit de Boerentoren, het Antwerpse kantoor van KBC waar de startersgemeenschap Start it@kbc huist op de bovenste verdiepingen. "We blijven in Antwerpen en hebben twee à drie locaties op het oog", zegt Willem Drijver. "We letten vooral op prijs, bereikbaarheid en ruimte. Er moeten genoeg uitbreidingsmogelijkheden zijn." Een tegenvaller was het missen van een Europese onderzoekssubsidie. "Vorig jaar hadden we een eervolle vermelding gekregen, maar helaas geen geld", zegt Loeckx. "Dit jaar hebben we dat opnieuw geprobeerd, maar helaas is dat nu evenmin gelukt. Maar omdat op de Europese subsidies wel wat ruis zit, bekijk je zo'n subsidie als een nice to have, maar betekent het wegvallen niet meteen een drama." Een maand geleden was de Antwerpse starter Taglayer druk in de weer met de organisatie van de Google Hash Code, een codeerwedstrijd die tegelijk plaatsvond in Antwerpen en tal van andere Europese steden. Dat heeft best wel wat opgeleverd, vindt Willem Drijver, medeoprichter van Taglayer, dat software maakt waarmee je je website kunt aanpassen aan de interesses van de bezoekers. "Er zijn 66 mensen gekomen en er is goed geprogrammeerd. Voor ons zijn er acht sollicitanten uit voortgekomen. Het was goed voor onze bekendheid en ons netwerk, omdat we nieuwe software-ontwikkelaars leerden kennen. We zijn een tiental keer in de krant gekomen." Potentiële medewerkers op het spoor komen is belangrijk voor start-ups omdat ze vaak de grootste belemmering zijn voor de groei. "We zijn nu met zeven mensen en willen tegen de zomer naar dertien gaan." Ondertussen bleven de twee oprichters onderhandelen met bedrijven. Dat leverde twee overeenkomsten voor drie maanden op, eentje met een een webwinkel die wil dat elke bezoeker de voor hem relevante producten bovenaan ziet staan. Het tweede bedrijf is een uitzendkantoor dat zijn bezoekers de vacatures wil tonen die het meest op hun maat gesneden zijn. "Al is de deal pas rond als het geld op de rekening staat", zegt Drijver, die de afgelopen maanden moest leren hoe traag de administratieve afwikkeling van zulke onderhandelingen loopt. Taglayer wil nu een vijftal proefprojecten van drie maanden afwerken. Met die referenties wil het nieuwe klanten overtuigen. De verkoopstrategie wordt dan wellicht wat aangepast. In plaats van een tijdelijk contract van drie maanden, wil Taglayer zijn software een maand gratis aanbieden, om klanten te overtuigen. De afgelopen dagen en weken was Taglayer druk in de weer met de organisatie van de Google Hash Code, een codeerwedstrijd die vandaag plaatsvindt in de Antwerpse Boerentoren en andere Europese steden. De deelnemende landen beginnen op hetzelfde moment aan de drie uur durende wedstrijd. "Er zijn meer dan zestig inschrijvingen en we kregen ook heel wat aandacht in de kranten", zegt medeoprichter Willem Drijver. De wedstrijd vijzelt de naamsbekendheid van de jonge start-up op, maar brengt hem en andere start-ups van de incubator Start it@kbc ook in contact met softwareontwikkelaars. Dat is interessant voor bedrijfjes die altijd op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. "Het was niet makkelijk om zo veel ontwikkelaars bij elkaar te krijgen." Taglayer maakte de afgelopen weken kennis met de vertragende wetten van de bureaucratie. De starter zet zijn software, waarmee bedrijven hun sites kunnen aanpassen aan de interesses van hun klanten - met respect voor hun privacy - in de markt met gratis en betalende proefprojecten. "Al het papierwerk duurt iets langer dan verwacht", stelt Willem Drijver vast. "Voor de twee betalende projecten, die drie maanden zullen lopen, ronden we de algemene voorwaarden af, zodat we deze of volgende week kunnen beginnen." Het product van Taglayer biedt klanten twee componenten: digitale gegevensanalyse aan de ene kant en websites personaliseren om klanten aan te trekken aan de andere kant. De proefprojecten die het bedrijf heeft lopen bij de andere start-ups in de incubator waar Taglayer kantoor houdt, moeten leiden tot productverbeteringen. Deze zomer willen Willem Drijver en zijn vennoot Timothy Verhaeghe de balans opmaken van de proefprojecten. De Antwerpse starter Taglayer is nog geen jaar oud. Het maakt software waarmee bedrijven hun websites aanpassen aan de interesses van hun klanten, met respect voor hun privacy. "In vergelijking met december zijn er nog een paar proefprojecten bij gekomen, maar wat vooral is veranderd, is dat we nu twee pilots gaan draaien", zegt medeoprichter Willem Drijver. "Het gaat om een grote e-commercepartij en een groot hr-bedrijf." Het verschil met de proefprojecten is dat die pilotprojecten wel geld in het laatje brengen. Tot 1 juni kan Taglayer nog gebruikmaken van de gratis kantoorruimte van de incubator Start it @kbc. Op 23 februari organiseert Taglayer in de Boerentoren de eerste voorronde van de Google Hash Code voor de stad Antwerpen. Dat is een drie uur durende internationale codeerwedstrijd, waarbij alle deelnemende landen de wedstrijd op hetzelfde moment starten via een livestream. Taglayer mikt op 60 tot 80 deelnemers, die het in contact wil brengen met de Antwerpse start-ups. Misschien vinden enkele starters zo een nieuwe medewerker. "Stiekem hopen we natuurlijk op naamsbekendheid, maar we vinden het zelf gewoon leuk om die wedstrijd te hosten in het hartje van Antwerpen", zegt Willem Drijver. De zomer is het grote ijkpunt voor het Antwerpse bedrijf. Dan wil het zijn product helemaal af hebben en zijn er medewerkers nodig om de klanten te bedienen, die tegen dan hopelijk hebben toegehapt. De twee oprichters kunnen daar alvast al hun energie in stoppen, want naar financiering hoeven ze nog niet te zoeken. "We zijn er geen voorstander van om nu al geld op te halen. Onze prijzen zijn zo opgebouwd dat we zelfvoorzienend kunnen zijn en geen extern kapitaal nodig hebben." Het jonge Antwerpse bedrijf Taglayer, dat software maakt waarmee bedrijven hun websites kunnen aanpassen aan de interesses van klanten, doet een nieuwe stap op weg naar zijn eerste klant. Vanaf 20 december test een crowdfundplatform twee à drie maanden de software van Taglayer. "Sinds deze week proberen ook zo'n 25 start-ups ons systeem", zegt medeoprichter Willem Drijver. Die bedrijfjes vond Taglayer vooral in het netwerk van de incubator Start it @kbc, waar de ICT-starter ook deel van uitmaakt. Naast het personaliseren van websites, kunnen bedrijven de software van Taglayer gebruiken voor gegevensanalyse. Omdat Taglayer hiervoor belangstelling zag in de bedrijvenmarkt, voegde het nieuwe software toe aan zijn product. Bedrijven kunnen nu ook zien welke bedrijven hun website vaak hebben bezocht en dus interesse hebben in het product. Taglayer zet zich in de markt als een bedrijf dat personalisering en gegevensanalyse koppelt aan privacy, maar brengt die nieuwe software de anonimiteit niet in het gedrang? "Neen", zegt Willem Drijver. "We geven enkel de naam van het bedrijf door, maar je kunt nooit terugverwijzen naar de persoon van dat bedrijf die de site bezocht." Tijdens de kerstperiode wil Taglayer zijn team van acht mensen uitbreiden met nieuwe softwareontwikkelaars en nieuwe afspraken maken op zoek naar potentiële klanten. Het Antwerpse Taglayer is nog maar een jaar oud, maar heeft zijn product al klaar. Het maakt software waarmee bedrijven hun websites kunnen aanpassen aan de interesses van hun klanten, terwijl die toch anoniem blijven. Het is nu volop op zoek naar afnemers. Oprichters Willem Drijver en Timothy Verhaeghe trokken daarom enkele weken geleden naar de World Publishing Expo in Wenen. Op die sectorbijeenkomst voor mediabedrijven ging Taglayer op zoek naar potentiële klanten. "We zijn geschrokken, want met de mediasector gaat het niet goed door de digitalisering en de concurrentie van Facebook en Google", zegt Willem Drijver. "Wij kunnen de media helpen door relevante informatie aan hun bezoekers te tonen, net zoals Facebook en Google dat doen." Door de lange verkoopcyclus bij grote bedrijven is de zoektocht naar het eerste contract vrij lastig, weet Willem Drijver. "Dat is niet op een maand geregeld. We richten ons nu naast de grote bedrijven op de kmo's in de e-commerce,omdat ze een kortere verkoopcyclus hebben. Wij zijn ook nog vrij diep in gesprek met een mediabedrijf in het Verenigd Koninkrijk." Het hoogtepunt van de afgelopen maand was dat Taglayer zijn personeelsaantal uitbreidde tot acht en daarom verhuisde naar een grotere stek in de Antwerpse Boerentoren, waar het bedrijf onderdeel is van de start-upgemeenschap Start it @kbc. "De teamuitbreiding is soepel verlopen. Iedereen heeft zich mooi in het team geklikt."