Heidi Rakels, de medeoprichter en CEO van GuardSquare dat mobiele applicaties van bedrijven beveiligt, was onder de indruk van de koninklijke missie naar India begin november. In het zog van koning Filip en koningin Mathilde leerde Rakels de Indiase markt beter kennen. "Ik vond India een bruisende omgeving. Als je in België naar een event gaat, praten mensen vooral met wie ze al kennen. In India praat iedereen met iedereen, en na vijf minuten gaan ondernemers naar het volgende gesprek, alsof ze geen enkele kans willen verspillen om met iemand te spreken." Naast New Dehli was vooral Mumbai interessant voor GuardSquare, omdat het er met een groot bedrijf over een samenwerkingsverband sprak.
...

Heidi Rakels, de medeoprichter en CEO van GuardSquare dat mobiele applicaties van bedrijven beveiligt, was onder de indruk van de koninklijke missie naar India begin november. In het zog van koning Filip en koningin Mathilde leerde Rakels de Indiase markt beter kennen. "Ik vond India een bruisende omgeving. Als je in België naar een event gaat, praten mensen vooral met wie ze al kennen. In India praat iedereen met iedereen, en na vijf minuten gaan ondernemers naar het volgende gesprek, alsof ze geen enkele kans willen verspillen om met iemand te spreken." Naast New Dehli was vooral Mumbai interessant voor GuardSquare, omdat het er met een groot bedrijf over een samenwerkingsverband sprak."India is een heel speciaal land", zegt Heidi Rakels. "We krijgen de meeste aanvragen voor offertes uit India, hoewel het pas op de vijftiende plaats staat van de zeventig landen waarnaar we exporteren. Zo'n 2,5 procent van onze uitvoer gaat ernaartoe. Indiërs zijn heel goede onderhandelaars." Er zit nog heel wat potentieel, vermoedt Rakels. GuardSquare overweegt er een kantoor te openen.GuardSquare stelde zich in het begin van het jaar ambitieuze verkoop- en omzetdoelstellingen. Zo wilde het zijn omzet verdubbelen van 2 miljoen naar 4 miljoen dit jaar, en mikte het op 5,3 miljoen facturen. Die doelen zitten nog altijd goed op schema. "Je moet je doelen hoog stellen", vindt Heidi Rakels. "We hebben een enorm nadeel doordat de dollar zo gezakt is, maar we kunnen het nog altijd halen." Als het lukt, gaat het hele bedrijf dat succes vieren in de Verenigde Staten.Guardsquare realiseerde zich dat het zijn technologie om mobiele apps te beveiligen, ook kon gebruiken voor een nieuw product van Google. Het Amerikaanse zoekmachinebedrijf lanceerde begin dit jaar Android Instant Apps voor Google Play, dat is de onlinewinkel waar je mobiele applicaties kunt dowloaden, al dan niet tegen betaling. Met het nieuwe Instant Apps kun je zo'n app eerst even uitproberen voor je hem installeert. Zo weet je zeker dat je de app echt wil, voor je hem downloadt."Andere ontwikkelaars hebben ongeveer een maand nodig om zo'n app te maken, maar wij kunnen dat eigenlijk in twee minuten omdat de technologie die wij ontwikkeld hebben, ervoor zorgt dat je één applicatie makkelijk kunt opsplitsen in verschillende delen", zegt CEO Heidi Rakels. "We hebben daarom een nieuw patent aangevraagd." CTO en medeoprichter Eric Lafortune, die de technologie voor Guardsquare bedacht, zal de nieuwe toepassing de komende maanden aankondigen op conferenties.Opvallend is dat het nieuwe product eigenlijk nauwelijks werk vroeg. "We hadden al een hele toolkit en we hebben nu verschillende van die tools gecombineerd tot iets vernieuwends", zegt Heidi Rakels. De verkoop van de software om apps te beveiligen loopt als een trein. "We halen nu meer dan 500.000 euro inkomsten per maand, terwijl we twee jaar geleden in augustus pas voor de eerste keer boven 100.000 euro per maand uitkwamen", rekent Rakels voor.Heidi Rakels kan zich wel vinden in de stelling van de investeerder Frank Maene van Volta Ventures, die in zijn column (lees p. 93) klaagt over hoe start-ups verkoop te stiefmoederlijk behandelen en zo veel kansen laten liggen. "Voor (operationeel directeur, nvdr) Roel Caers in het bedrijf kwam, hadden wij een fantastisch product. De klanten kwamen naar ons", zegt CEO Heidi Rakels. "Maar verkoop gaat om zoveel meer. Je moet een goede prijszetting hebben, je hebt een gestroomlijnd zakenmodel nodig en je moet ervoor zorgen dat klanten niet afhaken. Veel mensen denken nog dat verkoop een salespraatje is waarbij je zo veel mogelijk geld uit iemands zakken slaat, maar dat is niet zo. Roel Caers heeft op het gebied van verkoop en marketing structuur in het bedrijf gebracht. Wij proberen nu alles vast te leggen in goede structuren en processen, zodat we onze verkoop en marketing heel gemakkelijk kunnen laten stijgen."Heidi Rakels neemt de prijszetting als voorbeeld. De prijs wordt automatisch gegenereerd op basis van de vragen van de klant. "Wanneer op de website vragen over ons product binnenlopen, geven we nooit korting. Prijszetting is bij ons een geautomatiseerd proces, waar we ons strikt aan houden. Het is wellicht niet iets waar mensen spontaan aan denken bij sales. Nog een vooroordeel is dat verkoop een keiharde strijd is waarbij één partij als winnaar uit de bus komt. "Bij sales moet je niet proberen te 'winnen'. Iedereen moet er voordeel bij doen: wij, de klant en de partner waarmee we samenwerken." Guardsquare zoekt naar meer partners zoals resellers die de softwareproducten van Guardsquare in hun land aan de man brengen. Bedrijven die mobiele apps maken voor andere bedrijven zijn voor ons heel goede partners."Ondertussen broedde CTO Eric Lafortune, die de technologie voor Guardsquare bedacht, op een nieuw idee. Toen hij over een technisch probleem las, realiseerde hij zich dat de onderliggende technologie van Guardsquare bruikbaar kon zijn voor een nieuw product dat dat probleem kon oplossen. Guardsquare zette er enkele mensen op en overweegt nu een patent aan te vragen.Het Leuvense Guardsquare, dat mobiele apps beveiligt, stelt steeds scherpere doelen. "Die doelstelling ziet er altijd redelijk onbereikbaar uit, maar er is nu een half jaar voorbij en we hebben ze weer gehaald", zegt medeoprichter en CEO Heidi Rakels. "Ons doel was deze keer 2 miljoen euro boekingen (uitgeschreven facturen). Ons jaardoel is voor 5,5 miljoen boekingen halen - de tweede jaarhelft is altijd beter dan de eerste. Als dat lukt, gaan we met het hele bedrijf naar New York. Guardsquare brainstormt geregeld over nieuwe ideetjes om zijn doel dichterbij te brengen. Wat volgens Rakels ook moet helpen is een vaste gast worden op de Money 20/20-beurzen voor financiële dienstverleners. "Ik ben naar de Money 20/20-beurs in Kopenhagen geweest, en die beurs vindt ook plaats in Singapore, Las Vegas en Amsterdam. In Kopenhagen bleek dat er veel technische mensen naar de beurs komen. Net dat publiek zijn onze klanten."Om snel te kunnen groeien moet een start-up een goed geoliede machine zijn. Vooral COO Roel Caers, die meer dan twintig jaar ervaring heeft in de IT-industrie, stuurt veel mensen aan bij Guardsquare. Heidi Rakels probeert ondertussen veel bij te leren over management, zodat ze als CEO kan meegroeien met haar bedrijf. De praktijkgerichte opleiding van Taco Oosterkamp die ze de laatste twee dagen van juni in Nederland volgde, voldeed op dat gebied ruimschoots aan haar verwachting. "Ik hoop dat we ook in Leuven met andere bedrijven een samenwerking kunnen opzetten waardoor we van elkaar leren door bijvoorbeeld elke maand iets samen te doen, waarbij iedereen geeft en neemt. Voor mij is dat belangrijk, want ik heb geen managementervaring. Ik moet blijven groeien en daarvoor heb ik opleidingen nodig." Enkele van de delegeertrucjes die ze in Nederland leerde, past Rakels al toe. "Ik krijg steeds meer e-mails van medewerkers. Ze hebben vaak schrik om een beslissing te nemen en leggen in hun mail het probleem uit. Zulke e-mails wil ik niet ontvangen. Ik krijgen liever mails waarin de medewerker de mogelijke oplossingen voor het probleem opsomt en aangeeft welke oplossing zijn voorkeur wegdraagt. Op die mails kun je meestal met 'ja', 'neen', of 'ja, maar' antwoorden, én voor de werknemer is het een manier om te blijven groeien."Voor het eerst in twee jaar gingen Heidi Rakels en Eric Lafortune, het ondernemerskoppel achter het Leuvense Guardsquare, met vakantie: tien dagen Fuerteventura op de Canarische Eilanden. Volgens hun CTO, de ervaren ondernemer en investeerder Jürgen Ingels, is dat een mijlpaal voor een bedrijf, omdat het betekent dat het volwassen genoeg is om zonder de oprichters te blijven draaien. Guardsquare maakt software om mobiele apps te beveiligen. Tussen de buitenlandse conferenties en het vele werk door probeert CEO Heidi Rakels inspiratie op te doen door managementboeken te lezen. Over Steve Jobs van Apple heeft ze gemengde gevoelens op basis van de biografie van Walter Isaacson. "Hij was een beetje een akelige, maar wel inspirerende man, als je dat boek leest", zegt Heidi Rakels. "Veel mensen kijken op naar Silicon Valley en proberen te kopiëren wat daar gebeurt, maar dat was niet wat Steve Jobs deed. Zijn slogan was 'think different'. Hij ging zijn eigen weg, vaak tegen de raad van anderen in. Hij had een rotkarakter, maar wilde de perfectie bereiken. Wij zijn bij Guardsquare ook vrij perfectionistisch en we kopiëren eigenlijk niemand. Veel van dat grote gedoe over Silicon Valley vind ik gebakken lucht. Als je met je eigen mening komt, ben je die domme Europeaan of ben je niet ambitieus genoeg. Ik vind het juist belangrijk dat je met je eigen mening komt." Nog meer dan door de biografie over Steve Jobs werd Rakels geïnspireerd door Hidden Champions van de Duitse auteur Hermann Simon. "Fantastisch, en een heel andere boodschap dan je van de Googles en de Apples hoort. Verborgen kampioenen zijn bedrijven die in hun niche de beste zijn en eigenlijk niet te veel aandacht willen, zodat ze niet worden gekopieerd. Voor die Duitse bedrijven is waarde geven aan de klant het belangrijkste, terwijl het bij bedrijven uit Silicon Valley toch meestal gaat om snel, snel groeien. Ook voor ons is waarde belangrijk, en ook wij zijn in onze nichemarkt de beste." Nadat ze enkele weken minder uithuizig was, gaat Heidi Rakels, de CEO van de Leuvense mobieleappbeveiliger Guardsquare, in juni weer de hort op. Op het programma staan conferenties in Londen, de Verenigde Staten en Denemarken, maar ook een opleiding in Nederland. Dat is opmerkelijk: Heidi Rakels leest veel managementboeken, maar voor opleidingen heeft ze doorgaans geen tijd. Deze keer maakt ze een uitzondering voor een opleiding van de Nederlander Taco Oosterkamp over hoe ze haar bedrijf, dat ze samen met haar partner Eric Lafortune heeft opgericht, kan laten groeien, onder meer door beter te delegeren. "Een bedrijf transformeert voortdurend. Dat betekent dat wij als oprichters ook voortdurend moeten transformeren. Misschien komen we er ooit achter dat we het bedrijf niet meer zelf kunnen leiden. Dan is het aan anderen", zegt Rakels. Dat moment lijkt nog ver weg. Het transformeren lukt voorlopig aardig. "Ik heb al heel veel moeten leren over onderhandelen, verkopen, mensen in dienst nemen en presenteren. Maar leren delegeren is het allerbelangrijkste, en Taco Oosterkamp schrijft daar heel to the point over. Elke keer als ik wat tijd heb, pak ik zelf iets nieuws aan en begin ik het zelf uit te voeren. Ik besef dat ik dat moet doorgeven aan anderen. Echt goede ondernemers voeren zelf niets meer uit, maar hebben een goed zicht op wat het probleem is, de manier waarop het moet worden opgelost en wie dat kan uitvoeren. Niet dat ik lui ben, maar zo hoort het. Elk idee zou je dadelijk aan iemand moeten kunnen doorgeven." Die stap hoort bij de evolutie van piepklein bedrijf naar een kmo, maar dat is psychologisch niet makkelijk. "Eric en ik zijn met z'n tweeën een perfect geoliede machine. Je wordt een fantastisch bedrijf omdat je goede uitvoerders bent, maar de omzetten die wij draaien, kun je niet meer bolwerken met twee. Vanaf juli zijn we met ruim dertig mensen." Heidi Rakels, CEO van de mobieleappbeveiliger GuardSquare, trok enkele weken geleden naar Londen om haar bedrijf te verdedigen op een pitchwedstrijd, waar je in weinig tijd je bedrijf moet voorstellen. Het publiek was de reden waarom Rakels zich inschreef, want de wedstrijd vond plaats op de Londense Innovate Finance Global Summit, de grootste Europese conferentie voor financiële technologie. "In dat mooie gebouw - een kerk - spreken voor mensen die aan innovatie doen in de financiële wereld, was fantastisch", zegt Heidi Rakels. "Aan winnen had ik niet gedacht omdat beveiligingsbedrijven niet hip zijn." In de eerste ronde haalde Heidi Rakels het van twee andere fintechbeveiligers, waarna ze naar de finale met acht mocht. Ook die won ze. Dat leverde 10.000 pond op, maar vooral veel zichtbaarheid en contacten. Vooral de contacten met mogelijke investeerders zijn meegenomen voor het moment waarop GuardSquare een bedrijf wil overnemen. Kan de ex-topjudoka tijdens zo'n wedstrijd terugvallen op haar ervaring in de sport? "Ook in judo vond ik het al fantastisch de underdog te zijn. Vechten om te overleven doe ik graag. Ik was heel goed voorbereid. Ik was bijvoorbeeld klaar met mijn presentatie drie seconden voor mijn tijd op was. Andere bedrijven, die ook uitstekend zijn, waren niet zo goed voorbereid." De cultuur om op alles voorbereid te zijn, zit ook in het Leuvense bedrijf. Zo brainstormden de medewerkers van GuardSquare over de vraag wat het bedrijf zou doen als het heel veel geld zou hebben. "Je merkt dat je die plannen sowieso begint uit te voeren", zegt Heidi Rakels. "Zo organiseren we de verkoop nu meer vanuit België en de VS in plaats van in elk land een verkoper te hebben. Dat werkt beter omdat ze elkaar sterker maken door bij elkaar te zitten. We gaan toch zo goed als nooit ter plaatse bij de klant om te verkopen." Heidi Rakels, de CEO van Guardsquare, reisde de afgelopen maand duchtig rond in start-upland. Ze stond op het Mobile World Congress in Barcelona, was in Londen voor een conferentie van Gartner, was present in Amsterdam voor Holland FinTech en ging ook nog even op Fintech Safary in Berlijn. 'Fintech' verwijst naar jonge bedrijven die financiële technologie ontwikkelen, software waarmee ze op het terrein van de banken en de verzekeraars komen. Zij zijn geïnteresseerd in Guardsquare omdat het Leuvense bedrijf software verkoopt om mobiele applicaties te beveiligen. "Leuk aan Mobile World was dat nu ook grote bedrijven hun wagonnetje aan het onze willen hangen, terwijl vroeger enkel kleine bedrijven partner wilden zijn van ons. Onze klanten zijn interessant voor grote bedrijven. Zo'n partnerschap is interessant als het voor beide partijen een voordeel biedt, maar op dit moment zien wij niet goed waarom het voor ons interessant zou zijn. Dat moeten we nog uitzoeken", zegt medeoprichter Heidi Rakels. Nu Guardsquare de afgelopen maanden stevig is gegroeid tot 26 medewerkers, van wie er vier in de VS werken, wil Rakels het bedrijf wat veerkrachtiger maken. Tot voor kort rees een probleem als iemand ziek was of het bedrijf verliet, omdat niemand zijn of haar taken direct kon overnemen. In een klein bedrijf is daar niet genoeg mankracht voor. In de praktijk sprongen Heidi Rakels en haar vennoot Erik Lafortune in. "We willen nu beter documenteren wat we doen, zodat minstens één andere persoon op de hoogte is." De Leuvense start-up stelde ook scenario's op om veerkrachtiger te worden. "Mensen die onder druk staan, zijn veel creatiever. We brainstormden daarom over wat we zouden doen als Google ons product niet langer als open software zou verspreiden of als een andere ramp zou gebeuren. We hopen dat zo'n ramp nooit gebeurt, maar ons bedrijf moet erop voorbereid zijn. Google is voor ons gratis marketing. Daar willen nu zelf op inzetten. We zullen bijvoorbeeld meer salesmensen in dienst nemen." Volgende week is Heidi Rakels alweer op het Mobile World Congress in Barcelona, terwijl zij en haar medevennoot en partner Eric Lafortune vorige week nog in San Francisco waren voor de RSA Conference over cyberveiligheid. Het zijn ideale plekken voor de Leuvense specialist in appbeveiliging om aan directe verkoop te doen. Guardsquare begon vorig jaar met directe verkoop in België en dat sloeg aan. Omdat het evenement in San Francisco was, konden de twee ondernemers nauw samenwerken met het kantoor dat ze daar enkele maanden geleden oprichtten. Rakels heeft het gevoel dat haar snelgroeiende Leuvense bedrijf stilaan in een nieuwe fase terechtkomt. De opstartpijnen zijn verteerd. "Als jong bedrijf ben je meer reactief. Er gebeurt nu veel bij ons, maar niets spectaculairs. We plannen iets en we voeren het uit. De verkoop gaat goed. We zijn nu een verkooppijplijn aan het bouwen en dat verloopt redelijk gestructureerd." De grootste flessenhals blijft de rekrutering. Het bedrijf is dit jaar een versnelling hoger geschakeld. "We zijn er heel erg mee bezig", zegt de CEO van Guardsquare, dat vorig jaar voor 3,15 miljoen euro aan contracten binnenhaalde. "We gaan naar jobbeurzen en universiteiten, we hebben contact met studentenverenigingen." Guardsquare wil zo meer interessante kandidaturen krijgen, maar gaat zeker niet overhaast te werk. "We zijn heel veeleisend geworden. We weten ondertussen welke profielen bij ons bedrijf passen. Snel groeien mag niet ten koste gaan van kwaliteit. Je moet mensen zoeken die bij je cultuur passen en die graag programmeren. Dat ik focus op kwaliteit en degelijkheid maakt wellicht dat Amerikaanse investeerders minder enthousiast zijn dan Europese. Een Amerikaanse investeerder wil vaak dat je waanzinnige risico's neemt. Hij gaat ervan uit dat van de tien bedrijven waarin hij investeert, er negen zullen falen. Ik wil niet een van die negen zijn." Net op de dag dat Guardsquare eind december zijn doelstelling voor 2016 haalde, was CEO en medeoprichter Heidi Rakels niet op het Leuvense hoofdkantoor. Zo miste ze haar eigen feestje. Als de app-beveiliger voor 3,15 miljoen euro aan contracten binnenhaalde, was het tijd voor een feestje met het hele kantoor, had ze beloofd. "Uiteindelijk zijn we 5 procent boven ons doel geëindigd", zegt de ex-topjudoka. "Nu zijn we een nieuw jaar en beginnen we weer van nul. Ons nieuwe doel voor 2017 is voor 5,4 miljoen euro facturen versturen." De starter staat op een omslagpunt. "Als je van twintig naar dertig mensen gaat, kun je niet langer alles zelf managen met een paar mensen. We zijn nu zelf met een middlemanagement begonnen", legt Rakels uit. "We hebben ook iemand van buitenaf aangetrokken voor onze raad van bestuur, een Amerikaan van Microsoft. Hopelijk kan hij in de Verenigde Staten een rol spelen voor ons." De Verenigde Staten zijn de grootste markt voor Guardsquare, goed voor 26 procent van de omzet. Daarna volgt België. Azië, Europa en Amerika zijn elk goed voor een aandeel van 30 procent. De verkoop in België is trouwens in belang toegenomen. In 2014 kwam 98 procent van de omzet uit export, maar vorig jaar was dat nog maar 90 procent meer. "Dat komt doordat we vorig jaar in België directe verkoop zijn gaan doen. Daar willen we nu ook in de buurlanden mee beginnen." Tijdens de eindejaarsperiode had de CEO voor het eerst in jaren wat tijd voor zichzelf, omdat het bedrijf ondertussen beter gestructureerd is. "Nu ik meer tijd had, merkte ik wel dat ik werk genereer omdat ik nieuwe plannen maak - dit keer over ons rekruteringsbeleid. Mijn valkuil is dat ik die dan meteen zelf begin uit te voeren. Mijn opdracht is dus te blijven delegeren." De Leuvense appbeveiliger GuardSquare had zich begin dit jaar een ambitieus doel gesteld. Het wilde voor 3,2 miljoen euro contracten binnenhalen in 2016. "In het begin dacht ik nooit dat we dat zouden halen, maar ondertussen zijn we aan het aftellen. Het kan elk moment gebeuren", zegt CEO Heidi Rakels. Wanneer u dit leest, heeft GuardSquare zijn doelstelling voor het jaar wellicht al bereikt. "Als we ons doel 's ochtends halen, dan hebben we afgesproken dat we vanaf twee uur feesten met het bedrijf." Om de snelle groei aan te kunnen, nam GuardSquare de afgelopen weken enkele nieuwe krachten in dienst. "We zullen vanaf januari met 27 mensen zijn. Er staan nog vacatures open, maar de grootste nood is gelenigd", zegt Heidi Rakels. "We kunnen ons nu concentreren op de opleiding van de nieuwe mensen." Goed personeel vinden was een rem op het snelgroeiende bedrijf, maar ook de bekendheid van zijn product opvijzelen is een hefboom om snel vooruit te gaan. Daaraan heeft GuardSquare de afgelopen weken hard gewerkt. Toen medeoprichter en CTO Eric Lafortune ging spreken op een buitenlandse conferentie, merkte hij nog maar eens hoe bekend ProGuard is. Uit dat gratis softwareproduct groeide het hele bedrijf, maar de vele softwareontwikkelaars die ProGuard gebruiken vonden niet vlot genoeg de weg naar de twee betalende producten die GuardSquare ontwierp om mobiele applicicaties voor Android- en iOS-toestellen te beveiligen tegen virussen. De nieuwe website moet ervoor zorgen dat ProGuard-gebruikers sneller de weg vinden naar de andere software. Ook de inspanningen van verkoopdirecteur Roel Caers in digitale marketing moeten daartoe bijdragen. Het Leuvense Guardsquare, dat software verkoopt om mobiele apps te beveiligen, opende vorige maand een kantoor in San Francisco en heeft daar nu vier mensen in dienst. "Een klein vierde van onze omzet kwam uit de VS", zegt CEO Heidi Rakels. "Veel van de Amerikaanse klanten zitten in San Francisco. Het is veel beter dat we mensen ter plaatse hebben om hen technische en commerciële ondersteuning te bieden." Ook in Leuven kwamen twee nieuwe mensen in dienst. Dat wil zeggen dat het in 2014 opgerichte bedrijf zijn aantal openstaande vacatures terugbracht tot 12 en zijn personeelsaantal optrok tot 26. Het hoofdkantoor in het Innovatie- en Incubatiecentrum KU Leuven was al langer te klein geworden. "We hebben tijdens het Allerheiligenweekend hard gewerkt aan de verhuis", zegt Rakels. "We zitten nu in een modern gebouw van het architectenbureau Jaspers-Eyers aan de Tervuursepoort. Met 650 vierkante meter is het op de groei gekocht. We zitten hier voor een tijdje goed." Plaats is er genoeg, nu nog meer personeel zoeken. "Ons grootste probleem is eigenlijk dat we te weinig mensen vinden. Je kunt wel plannen maken, maar je moet ook de mensen hebben om ze uit te voeren." De verkoop blijft vlot lopen. "We hebben net twee grote contracten afgesloten in Azië: een in Japan en een in China. Het gaat om heel grote bedrijven en contracten van meer dan 200.000 euro per jaar. Azië is wellicht nog een grotere markt voor ons dan de VS." Guardsquare ligt zo mooi op schema om zijn omzetdoel voor dit jaar van 2 miljoen euro te halen. Het voert ook zijn marketinginspanningen op. Guardsquare lanceert deze week zijn nieuwe website, organiseert meer gratis onlineseminars en wil de voet tussen de deur bij veel softwareontwikkelaars beter verzilveren. "Iedereen die een app van Android downloadt, heeft gratis software van ons ter beschikking dankzij een opensourceproject. Meer dan een miljoen ontwikkelaars maken er gebruik van." Guardsquare kreeg ook een opsteker van Deloitte. De consultant bekroonde het bedrijf tot 'Rising Star 2016'. Een mentor van Deloitte staat Guardsquare nu bij in zijn groei.