Het onderzoek werd uitgevoerd onder 450 managers en kaderleden. Bijna allemaal zeggen ze dat ze open staan voor nieuwe carrièremogelijkheden, en acht op de tien verklaren dat ze actief ander werk zoeken. De antwoorden van de Belgische managers en kaderleden liggen in de lijn van de resultaten die Robertson Associates in andere landen optekende. De meeste managers staan open voor een job in het buitenland; Zwitserland heeft dan de voorkeur.

"Dat heeft te maken met de aantrekkelijkheid van het salaris en het feit dat Zwitserland tal van hoofdzetels belangrijke multinationals telt, zoals Adecco of Nestlé. Het is ook geen toeval dat Genève het strategisch hoofdkwartier is van Procter & Gamble voor Europa", zegt Guillaume Baude, partner bij Robertson Associates. Belgen, Fransen en Italianen staan het meest open voor een job in het buitenland, terwijl de Zwitsers en de Duitsers daar het minst voor te vinden zijn.

Verandering

De interesse voor een nieuwe baan heeft drie grote redenen: 37 procent van de Belgische respondenten zegt over het algemeen 'behoefte te hebben aan verandering', 23 procent is niet tevreden met zijn huidig bedrijf of werk, en 20 procent ziet geen doorgroeimogelijkheden in zijn bedrijf. Opvallend is dat het loon het minst opgegeven wordt (15%) als reden om te veranderen.

Pierre Collowald, international partner bij Robertson Associates: "Het is duidelijk dat het cruciaal is om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren die een individuele ontwikkeling biedt aan ieder topkaderlid. Wat nog eens wijst op het belang van een goed retentiebeleid. Daarom een tip: coach de managers en kaderleden voldoende. En voor een deel moeten bedrijven ook aanvaarden dat hun topmensen veel mobieler zijn, en dat het vertrek van een aantal onder hen onvermijdelijk is."

Het vertrek van een manager is altijd een kritieke situatie voor een bedrijf, waarschuwt Collowald. Uit de studie blijkt echter ook dat het ook interessante mogelijkheden creëert voor de werkgevers die nieuwe managers moeten aanwerven, of die diegenen die vertrekken moeten vervangen.

De studie brengt aan het licht dat slechts 9 procent van de Europese managers verwacht in dezelfde sector terecht te komen. Bovendien zorgt de al vermelde internationale mobiliteit ervoor dat bedrijven kunnen vissen in een enorme 'pool' van kandidaten.

In de enquête werd ook nagegaan wat de belangrijkste verwachtingen zijn van de managers en kaderleden die van job willen veranderen. Voor België zijn de belangrijkste redenen: een uitdagende functie (88%), een sterke voeling met de bedrijfscultuur (48%) en een verandering van functie of salaris (37%).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 450 managers en kaderleden. Bijna allemaal zeggen ze dat ze open staan voor nieuwe carrièremogelijkheden, en acht op de tien verklaren dat ze actief ander werk zoeken. De antwoorden van de Belgische managers en kaderleden liggen in de lijn van de resultaten die Robertson Associates in andere landen optekende. De meeste managers staan open voor een job in het buitenland; Zwitserland heeft dan de voorkeur. "Dat heeft te maken met de aantrekkelijkheid van het salaris en het feit dat Zwitserland tal van hoofdzetels belangrijke multinationals telt, zoals Adecco of Nestlé. Het is ook geen toeval dat Genève het strategisch hoofdkwartier is van Procter & Gamble voor Europa", zegt Guillaume Baude, partner bij Robertson Associates. Belgen, Fransen en Italianen staan het meest open voor een job in het buitenland, terwijl de Zwitsers en de Duitsers daar het minst voor te vinden zijn. De interesse voor een nieuwe baan heeft drie grote redenen: 37 procent van de Belgische respondenten zegt over het algemeen 'behoefte te hebben aan verandering', 23 procent is niet tevreden met zijn huidig bedrijf of werk, en 20 procent ziet geen doorgroeimogelijkheden in zijn bedrijf. Opvallend is dat het loon het minst opgegeven wordt (15%) als reden om te veranderen.Pierre Collowald, international partner bij Robertson Associates: "Het is duidelijk dat het cruciaal is om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren die een individuele ontwikkeling biedt aan ieder topkaderlid. Wat nog eens wijst op het belang van een goed retentiebeleid. Daarom een tip: coach de managers en kaderleden voldoende. En voor een deel moeten bedrijven ook aanvaarden dat hun topmensen veel mobieler zijn, en dat het vertrek van een aantal onder hen onvermijdelijk is."Het vertrek van een manager is altijd een kritieke situatie voor een bedrijf, waarschuwt Collowald. Uit de studie blijkt echter ook dat het ook interessante mogelijkheden creëert voor de werkgevers die nieuwe managers moeten aanwerven, of die diegenen die vertrekken moeten vervangen.De studie brengt aan het licht dat slechts 9 procent van de Europese managers verwacht in dezelfde sector terecht te komen. Bovendien zorgt de al vermelde internationale mobiliteit ervoor dat bedrijven kunnen vissen in een enorme 'pool' van kandidaten. In de enquête werd ook nagegaan wat de belangrijkste verwachtingen zijn van de managers en kaderleden die van job willen veranderen. Voor België zijn de belangrijkste redenen: een uitdagende functie (88%), een sterke voeling met de bedrijfscultuur (48%) en een verandering van functie of salaris (37%).