Sabine Gekiere (McDonald’s) is Trends HR Manager van het Jaar

© Pat Verbruggen
Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

44 procent van de werknemers is bij McDonald’s in België aan zijn eerste job toe, 57 procent is jonger dan 25 jaar. Dat vraagt een specifieke hr-aanpak, zegt Sabine Gekiere, De Trends HR Manager of the Year.

44 procent van de werknemers is bij McDonald’s in België aan zijn eerste job toe, 57 procent is jonger dan 25 jaar. Dat vraagt een specifieke hr-aanpak, zegt Sabine Gekiere, De Trends HR Manager of the Year.

In de media wordt de term McDonald’s-Job of McJob nog amper gebruikt. Lange tijd ingeburgerd is de term nu uit ons taalgebruik verdwenen. Wie een gesprek voert met Sabine Gekiere, hr-director bij McDonald’s en de eerste Trends-human resources-manager van het jaar, merkt waarom: bij de restaurantketen wordt gekozen voor een modern personeelsbeleid. Mensen werken niet bij McDonald’s omdat ze niets anders willen of kunnen doen. Nieuwe werknemers krijgen groeimogelijkheden binnen het bedrijf, onafhankelijk van het diploma. 82 procent van de managers van de McDonald’s-restaurants klommen op via interne promotie. En als ze het bedrijf verlaten staan ze hoog aangeschreven. “Een andere human resourcesmanager zei me ooit op een seminarie dat als er kandidaten van McDonald’s komen, ze worden aangeworven. Want ze zijn goed opgeleid,” zegt Sabine Gekiere.

Trends: De jury koos u onder andere tot HR Manager van het jaar omdat u inzet op opleiding en startende werknemers kunnen doorgroeien tot manager van een restaurant. Is dat een bewust personeelsbeleid?

Sabine Gekiere (McDonald’s): Je hoeft niet noodzakelijk diploma’s of ervaring te hebben om hier aan de slag te gaan. Voor 44 procent van de medewerkers is de baan bij McDonald’s de eerste in hun loopbaan. 37 procent heeft geen diploma van het hoger secundair onderwijs. Bij ons geraak je gemakkelijk binnen als je de wil hebt om te werken, en als je de juiste ingesteldheid hebt. Je wordt opgeleid vanaf dag één. Doorgroeimogelijkheden zijn er voor iedereen. In sommige medewerkers zit meer dan in andere, en dan kan je hen ook kansen bieden.

Hoe lokt u potentiële werknemers naar McDonald’s?

Gekiere: We trekken talent aan door de aangename werksfeer in de restaurants. Onze eigen medewerkers brengen andere medewerkers aan. In heel veel restaurants werken familieleden, vrienden, kennissen. We hebben zelfs een restaurant met drie generaties onder het personeel: van grootmoeder tot dochter. Veel sollicitanten vinden flexibele uurroosters belangrijk. Net als de mogelijkheid om door te groeien. 57 procent is jonger dan 25 jaar. Elke werknemer krijgt inspraak. Er komen via hen ook suggesties binnen voor nieuwe producten, voor nieuwe samenstellingen van ijsjes en hamburgers. Wie hier binnenstapt weet ook dat hij zal worden opgeleid. 82 procent van onze managers zijn ooit gestart als restaurantmedewerker. De wil en de motivatie waren er.

Opleiding is dermate belangrijk dat werknemers via McDonald’s een diploma kunnen verwerven. Hoe gaat dat in zijn werk?

Gekiere: We zitten samen met Carrefour, bPost en de hogeschool Katho uit Kortrijk in een talentontwikkelingsalliantie. Dat houdt in dat de opleiding en de beroepservaring bij McDonald’s tellen als studiepunten voor het behalen van een HBO 5 operationeel manager getuigschrift. Dat is een opleiding tussen humaniora en bachelor. De overblijvende studiepunten worden gehaald via een opleiding aan het Katho. Dat is een heel mooi project voor mensen die graag een diploma willen behalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content