Genomineerde 9: Kaartenmagiër Chris Van Doorslaer – Cartamundi

© belga

Met Chris Van Doorslaer werden de fundamenten van kaartenfabrikant Cartamundi veel stabieler en steviger. Dat is te danken aan gerichte overnames, een permanente kostenbeheersing en het innoveren en verbreden van de portfolio.

Succes is het kenmerk van het verleden. Dat is de lijfspreuk van Chris Van Doorslaer, die in de zomer van 1997 werd binnengehaald bij Cartamundi. Daarvoor had hij er een internationale carrière opzitten, bij Unilever en Fiskars.

De burgerlijk ingenieur heeft in die periode een echte passie ontwikkeld voor kaarten. Hij bouwde de groep ook om van een pure productiemaatschappij naar een meer marketinggerichte onderneming. Zo werd fors geïnvesteerd in de productie, om sneller te kunnen inspelen op de almaar kortere leveringstermijnen. Cartamundi is tevens een toonbeeld van innovatie, getuige de vele ontwikkelingen die van het Turnhoutse bedrijf voortkomen. En, tot slot is er de marketingaanpak, waarbij het bedrijf proactief compleet uitgevoerde concepten ontwikkelt en ermee naar potentiële klanten stapt. Wie kent er niet de WWF-dierenkaarten, of de Pixar-kaarten? Gelijktijdig voerde Chris Van Doorslaer een gerichte overnamepolitiek tegen een verschroeiend ritme. Het maakt dat hij de groep zowel productmatig als geografisch op de kaart zette. Tegelijk wordt ook de interne groei niet verwaarloosd.

Wereldspeler Cartamundi staat met andere woorden letterlijk op de wereldkaart. De focus op de BRIC-landen is het jongste geografische puzzelstuk dat Van Doorslaer monstert. Brazilië is sinds 2005 geen blinde vlek meer door de fiftyfifty joint venture met Copag. Rusland en China worden met de nodige reserves en voorzichtigheid bekeken. Enkele weken geleden nog sloeg Cartamundi toe in India. Daar sloot het bedrijf een strategische alliantie met Parksons Games & Sports, de marktleider in India, via de overname van een belang van 50 procent in het aandelenkapitaal. Met die operatie versterkt Cartamundi zijn internationale positie en staat de deur naar nieuwe Aziatische markten open.

Die regio is overigens nog onontgonnen gebied voor verzamelkaarten en er ligt dus een gigantisch potentieel in die nieuwe markten. Cartamundi start begin volgend jaar in India met een reeks verzamelkaarten rond cricket, de sporttak bij uitstek aldaar. Maar ook in andere regio’s waar Cartamundi al aanwezig is, wordt de verdere uitbouw niet vergeten. Constante in de overnamefilosofie van Van Doorslaer is de integratie met de zachte hand. Concreet, bij overnames wordt het lokale management behouden en mee opgenomen in de verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Cartamundi heeft zich doorheen de jaren weten te profileren als de referentie, en ook al zijn er wereldwijd nog wel een pak kaartenproducenten, geen van die spelers heeft zo’n breed gamma in portefeuille. Zeker in de geografische aanwezigheid en mogelijkheden om de lokale markten te bevoorraden moet de concurrentie de duimen leggen voor de Belgen. Die Belgische afkomst speelt volgens Van Doorslaer overigens in het voordeel bij overnamegesprekken, want als ‘kleine Vlamingen’ worden we niet als bedreigend ervaren. En de honger van Chris Van Doorslaer is bijlange na nog niet gestild.

Bedrijfsfiche Cartamundi Cartamundi is een wereldwijde groep met meer dan 200 jaar ervaring. Het hoofdkantoor is gevestigd in Turnhout, het wereldcentrum van de speelkaart. Cartamundi is ontstaan in 1970 als een joint venture van de speelkaartenactiviteiten van Brepols, Van Genechten en Biermans. Na de overname van Biermans door Van Genechten, in 1971, werd het aandeelhouderschap van Cartamundi verdeeld over 50 procent voor de groep Brepols en 50 procent voor de groep Van Genechten. Tot op heden is dit ongewijzigd gebleven, waardoor Cartamundi een door en door Belgische onderneming is.

De productiecentra, gecombineerd met een verkoopkantoor, zijn strategisch gevestigd in België, Duitsland, Engeland, Polen, Brazilië, Mexico, de VS en sinds kort ook in India. De groep heeft bovendien ook verkoopfilialen in Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Hongarije, Zwitserland, Zweden, Chili en Singapore.

Het productgamma van Cartamundi is onderverdeeld in twee business units. Enerzijds is er de unit ‘speelkaarten’ die 3 productgroepen omvat. Er is de eigen retailcollectie met onder andere. de licentiekaarten (bijvoorbeeld Pixar, Disney, James Bond) en de tarotkaarten. Ook de reclamekaarten en de casinokaarten maken deel uit van deze unit. De tweede business unit ‘speciale projecten’ omvat de verzamelkaarten (bijvoorbeeld Pokémon, World of Warcraft) en de kaarten voor spellen (bijvoorbeeld Uno, Monopoly, Cluedo). Vanuit de eigen O&O-divisie en marketingcel worden nieuwe kaarten en innovatieve spellen ontwikkeld.

Lieven Desmet

Partner Content