Genomineerde 5: Duco Sickinghe (Telenet), de blijver uit Mechelen

© Belga

Duco Sickinghe heeft een vaste stek op de nominatielijst voor de Manager van het Jaar. Met opnieuw puike resultaten wordt niet alleen zijn bedrijf stilaan incontournable.

“Als CEO heb ik maar één echte vrees: dat er geluiden zijn die ik niet hoor, die ik niet bemerk. En die ik dus niet meeneem als factor in mijn beleid. Dat is het ergste wat je als CEO kan overkomen,” schetst Telenet-topman Duco Sickinghe zijn managementaanpak. Natuurlijk moet een CEO weten waar hij met zijn bedrijf naartoe wil, geeft hij toe. Maar zijn baan is als het werk van een dirigent die de vele instrumenten in zijn orkest beluistert en “de goede geluiden versterkt”.

Daarbij is hij niet bang van een controverse, zoals vorig jaar toen hij de Vlaamse tv-zenders in de gordijnen joeg door aan te kondigen dat Telenet de succesvolste Amerikaanse series direct als video on demand zou brengen. “Hij gaat de confrontatie aan”, getuigt mediaprofessor Erik Dejonghe.

Talent is zijn eerste zorg. Niet alleen op directieniveau, ook bij de brede laag daaronder en eigenlijk in het hele bedrijf. “Talent aan je binden betekent niet enkel hoge salarissen betalen, maar ook maken dat mensen zich willen identificeren met het merk. Dat is van het allergrootste belang.”

Om dat talent te houden moet je ruimte creëren, weet hij. Dat is geen sinecure voor iemand die een bijna mythische status heeft overgehouden aan de redding van zijn bedrijf in 2002. “Bij ons gebeuren talloze dingen waar ik nooit tussenkom. Als ik het gevoel heb dat een team goed bezig is, volg ik dat vanaf een afstand. Als ze niet goed bezig zijn, kom ik luisteren omdat ik eerst de context wil begrijpen. Er is altijd een reden waarom mensen een andere politiek voeren”, zegt hij met de finesse die hem zelfs in moeilijke onderhandelingen toch altijd on speaking terms met de tegenpartij laat blijven.

Het maakt van meedraaien met Duco Sickinghe (52) een intensieve ervaring. Vooral in de verkoops- en marketingjobs is de druk hoog, zoals het recente vertrek van marketingdirecteur Saskia Schatteman nog illustreerde.

Sickinghe is de zoon van wijlen Feyo Sickinghe, de voormalige gedelegeerd bestuurder van het Stork concern in Nederland, die in zijn tijd zowat de Karel Vinck van Nederland was. Zijn uistekende relaties in de Nederlandse hogere kringen blijken uit het bestuurszitje van prins Friso van Oranje bij Telenet. Toch is deze ‘Hollander’ erin geslaagd om Telenet binnen de Amerikaanse Liberty Global groep een grote onafhankelijkheid en een eigen Vlaams beleid te geven. “Je kunt Duco beschouwen als een lokale man”, zegt Pascal Dormal, die onder Sickinghe verantwoordelijk was voor strategie bij Telenet en nu CEO is van het Brusselse Numéricâble.

Een einde aan het succesverhaal is niet in zicht. Doordat Telenet aan zijn bestaande klantenbasis aldoor méér producten kan verkopen, ligt de opbrengst per klant in het consumentensegment nu 12 procent hoger dan een jaar geleden. De bedrijventak Telenet Solutions groeide 8 procent in het jongste kwartaal, terwijl Belgacom kromp. De Mechelaars boeken een fenomenale gecorrigeerde bedrijfskasstroom van 52,3 procent op hun omzet.

Onlangs ontkende Sickinghe stellig dat hij belangstelling had voor de topjob bij KPN. “Veel CEO’s die vertrekken naar een groter bedrijf, worden daar heel ongelukkig van”, repliceert hij. “Telenet heeft een goede cultuur, een mooi imago, een heleboel mensen die hun werk goed doen. Dat creëer je niet zomaar opnieuw.”

B.L.

Partner Content