Axel Miller, CEO van de beursgenoteerde autogroep D'Ieteren, is niet echt tevreden over zijn kernactiviteit, de autobusiness. Dat mogen we toch geloven, afgaande op zijn presentatie gisteren tijdens een analistenmeeting in Londen. "Het is een fijne business met fijne winsten, daar niet van", schrijft De Tijd in verslag over de meeting. Maar groei zit er toch niet in die business. "We moeten verder kijken. Onze familiale aandeelhouders hebben een termijn van 10, 15 of 30 jaar voor ogen."
...

Axel Miller, CEO van de beursgenoteerde autogroep D'Ieteren, is niet echt tevreden over zijn kernactiviteit, de autobusiness. Dat mogen we toch geloven, afgaande op zijn presentatie gisteren tijdens een analistenmeeting in Londen. "Het is een fijne business met fijne winsten, daar niet van", schrijft De Tijd in verslag over de meeting. Maar groei zit er toch niet in die business. "We moeten verder kijken. Onze familiale aandeelhouders hebben een termijn van 10, 15 of 30 jaar voor ogen."Als Axel Miller zoiets zegt, gaan er toch wat knipperlichten branden. Zeker als het om de familiale groep D'Ieteren gaat. Het zevendegeneratiebedrijf werd groot met wagens. De onderneming omschrijft zich als "een dynastie van bewegende voorwerpen". In1805 begon voorvader Jean-Joseph D'Ieteren als koetsmaker in Brussel. Zeven generaties later is D'Ieteren de marktleider in België, als invoerder van de - momenteel fel geplaagde - Volkswagen Groep. En Belron, beter bekend onder de merknaam Carglass, is een wereldspeler in het herstel van voertuigenbeglazing.Axel Miller was van 2006 tot 2008 CEO van Dexia. De Belgische overheid staat vandaag nog borg voor een maximaal bedrag van bijna 44 miljard euro bij Europa's bekendste restbank. Axel Miller trok vervolgens naar de vermogensbeheerder Petercam. In maart 2012 hield hij het er voor bekeken, want hij zou geen CEO worden. Toenmalige medewerkers omschreven hem als een man die het heel goed kon uitleggen. Maar in de uitvoering liet hij het afweten. Axel Miller is een goede bestuurder, maar operationeel laat hij steken vallen.D'Ieteren is bij uitstek een operationele business. Met een netwerk van garages, onderhoud, distributie, klantvriendelijkheid. Wie heeft Axel Miller gehoord de voorbije weken, in de nasleep van dieselgate? Het was Denis Gorteman, de CEO van D'Ieteren Auto, die het hoge woord voerde.Toen half mei 2013 bekend werd dat Axel Miller CEO van D'Ieteren zou worden, schreef De Tijd: 'Dexia's brokkenpiloot aan het stuur van D'Ieteren'. Het aandeel zakte die dag meteen met 5 procent, tot 34,5 euro. Vandaag, tweeënhalf jaar en een fikse beurshausse later, noteert het D'Ieteren-aandeel 9 procent lager, aan 31,5 euro. En dat terwijl de Bel-20 met een derde vooruit sprong.Een neofiet kan een sector soms in beweging zetten. Maar als D'Ieteren de wielen opnieuw wil laten rollen, zoekt het misschien toch maar best een volbloed automan.