Zorgt voor uw zoete seizoenscadeau

Dirk Van Thuyne Freelance journalist

Terwijl Sinterklaas afgelost werd door de kerstman, rollen bij Chocolaterie P. Colpaert al de eerste paaseieren van de band. Portret van een chocolatier die een sterke stek verworven heeft in zijn niche.

Sinterklaas heeft amper zijn laatste levering ontvangen of bij Chocolaterie P. Colpaert komen al paaseieren van de band gerold. In het chocoladewereldje volgen de seizoenen elkaar razendsnel op. Op de piekmomenten krijgen de twaalf personeelsleden dan ook de hulp van een twintigtal tijdelijke krachten. Het chocoladebedrijf van Paul Colpaert (53) – met zoon Bjorn als derde generatie – is uitgegroeid tot een van de toonaangevende spelers op de Belgische markt. Zowat alle grote namen uit het distributielandschap kennen de chocolatier uit Wetteren, die bijvoorbeeld al vijftien jaar lang leverancier is bij Aldi.

De Belgian Chocolate Group (BCG) is al jarenlang meerderheidsaandeelhouder van Chocolaterie P. Colpaert. De rest van de aandelen zitten bij vader en zoon Colpaert. Onder de BCG-koepel heeft de discrete Antwerpse familie Pauwels (vooral gekend van de mayonaises en andere sauzen uit Oelegem) haar chocoladeactiviteiten ondergebracht.

Om de seizoensinvloeden wat uit te vlakken, nam Colpaert vijf jaar geleden de legendarische Koetjesreep over van de Nederlandse dropfabrikant Klene. Prompt verhuisde het bedrijf naar de industriezone Stookte, vlakbij Recticel en Resilux, waar er meer ruimte benut kan worden. Onlangs zorgde Paul Colpaert – in zijn vrije tijd actief als kunstschilder – voor een rel, toen hij toegaf niet echt ondersteboven te zijn van de smaak van de Koetjesreep. “Als je de smaak van echte chocolade geproefd hebt, is dat toch de normaalste zaak,” blijft hij bij zijn verrassend standpunt. Bij de Nederlanders lokte zijn uitspraak een storm van protest uit. Ze dachten al dat Colpaert de reep – beladen met jeugdsentiment – van de markt zou halen. “Het is nooit de bedoeling geweest om de productie stop te zetten,” sust Colpaert. “De omzet van de Koetjesreep kent weliswaar geen spectaculaire groei, maar we blijven in het concept geloven. Het beste bewijs: we hebben zelfs een witte Koetjesreep gelanceerd.”

Dirk Van Thuyne

Vijf jaar geleden nam Colpaert de Koetjesreep over.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content