MAM investeerde 6 miljoen euro in zijn hightechproductie en koos voor een vestiging in Vlaanderen. "Vroeger lieten we onze glasfolies produceren in de Verenigde Staten", zegt Luc Michiels, de CEO van Group MAM. "Maar we voelden een enorme nood om de productie van onze hoogtechnologische folies in eigen handen te n...

MAM investeerde 6 miljoen euro in zijn hightechproductie en koos voor een vestiging in Vlaanderen. "Vroeger lieten we onze glasfolies produceren in de Verenigde Staten", zegt Luc Michiels, de CEO van Group MAM. "Maar we voelden een enorme nood om de productie van onze hoogtechnologische folies in eigen handen te nemen, en als enige in Europa raamfolie met nanotechnologie te fabriceren." Intussen zijn tal van grote gebouwen bekleed met die Belgische folie. Onder meer het Europees Parlement, het milieudepartement van de Europese Commissie, het Metropolitan Museum in Amsterdam, de Rabobank in Rotterdam en het Belle-Ile Shopping Center in Luik werden zo fors duurzamer en energiezuiniger. "Kantoor- en hotelgebouwen zijn energievreters", legt Michiels uit. "Door hun stevige isolatie warmen ze te hard op, waarna ze worden gekoeld met airco. Zo halen we nooit de ecologische doelstellingen. Als milieuvriendelijker alternatief installeren wij een passieve koeling. Een filter op de ramen blokkeert de warmte en laat het zonlicht door." "Mijn grote uitdaging was een bijna volledig transparante folie ontwikkelen met de hoogste zonwerende eigenschap", zegt Michiels. MAM investeert elk jaar 1 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. De komende twee jaar wil het bedrijf zijn personeelsbestand doen groeien van vijftien naar dertig medewerkers, en zijn productie van folie van 1 miljoen naar 2 miljoen vierkante meter per jaar.