FIETSAANHANGWAGENTJES
...

FIETSAANHANGWAGENTJESIn het Duitse stadsverkeer verschijnen steeds meer veelkleurige fietsaanhangwagentjes. De meeste ervan zijn afkomstig van Andreas Gehlen, die in 1993 in Keulen met een zaak begon voor fietsaanhangers, Zwei plus Zwei. Zijn koperspubliek bestaat vooral uit jonge gezinnen die een fietsaanhangwagentje willen om hun kroost op sleeptouw te nemen, uit winkelende fietsers en fietskoeriers. De zaken van Gehlen lopen goed. In 1994 verkocht hij 1000 fietsaanhangwagentjes en 100 fietsen. Goed voor een gemiddelde maandomzet van 108.300 DM (2,2 miljoen frank). Er worden 30 verschillende modellen aangeboden tegen prijzen van 400 tot 2000 DM (8000 tot 40.000 frank). De prijzen voor fietsaanhangwagentjes om kinderen in te vervoeren variëren van 800 tot 1800 DM (16.000 tot 36.000 frank). Inmiddels verkoopt Gehlen zijn fietsaanhangwagentjes ook aan fietshandelaars. Hun winstmarge bedraagt 30 procent. Voor 1995 verwacht hij een verkoop van 2500 fietsaanhangwagentjes.Bron : Die Geschäftsidee V/95, Theodor-Heuss-Str. 4, 53177 Bonn.DRAADLOZE BESTELLINGENAmerikaanse restaurants gebruiken computers om verspilling in te dijken en de dienstverlening te versnellen. De keten Boston Markets heeft een computerprogramma ingeschakeld dat de verkopen in alle restaurants bijhoudt. Hieruit kan dan worden voorspeld welke menu's op welk ogenblik moeten worden bereid om de klanten een maximale doeltreffendheid en versheid aan te bieden. Sinds er met de software wordt gewerkt, daalde het afval van vijf tot één procent.Ook de keten Taco Bell heeft computerterminals in sommige fastfoodzaken geïnstalleerd waarop klanten on line bestellingen kunnen plaatsen. En in sommige Belgische restaurants gebruiken kelners al handcomputers om bestellingen op te nemen en onmiddellijk naar de keukenpieten door te seinen. Dit draadloos systeem zorgt ervoor dat alle maaltijden tien minuten sneller worden bediend.Bron : Wall Street Journal, 25 oktober '95.GADGET VOOR BEHA'SDat er nog mensen zijn die op hoge leeftijd een zaak opzetten, bewijst de Amerikaanse Lisa Gable (72). Zij is voorzitster van LG Accessories in Kendall Park (NY), een bedrijf waar een gadget wordt geproduceerd om beha-bandjes mooi op de schouders van dames te houden."Mijn zaak heeft me een nieuwe spoorslag gegeven, " zegt Gable, die vijf jaar geleden is begonnen. Zij vertelt hoe ze biezonder verveeld was met almaar afvallende beha-bandjes. Meteen wilde zij dit euvel eens en voor goed oplossen. Zij bracht een stuk lint aan tussen beide bandjes langs de rugkant van de beha. Het probleem leek eenvoudig op te lossen. Gable verklapte haar oplossing aan een vriendin die ook met hetzelfde probleem worstelde. Daarna dacht Gable meer en meer aan het opzetten van een zaak. Een enquête bij 200 vrouwen leerde haar dat één op drie geplaagd werd door afvallende beha-schouderbandjes. Drie jaar werkte Gable aan haar eerste ontwerp : de Strap-Mate. Zij nam een patent en investeerde 13.000 dollar (400.000 frank).Intussen verkocht Lisa Gable al 100.000 stuks. Tegen eind 1995 hoopt zij uit de rode cijfers te klimmen. Haar praktische gadget wordt in de States verkocht tegen 7,50 dollar (225 frank) voor twee eksemplaren. Kleuren zijn : beige, wit en zwart. Zij wil haar gadget nu wereldwijd exporteren.Bron : Income Opportunities, no. 10, oktober 1995.AUTORACE- RESTAURANTSWie dacht dat hij alle mogelijke vormen van restaurants kende, heeft het verkeerd voor. In het zuidoosten van de Verenigde Staten kennen restaurants die met het tema auto-racing uitpakken een denderend sukses. Uithangborden met daarop Moon's Garage of J. Jr's Filling Station & Grill zijn er geen uitzondering meer."Of dergelijke nieuwe restaurants de groeimogelijkheden bezitten van Hard Rock Cafe of Planet Hollywood is nog onzeker, " zegt Jack Hayes, uitgever van het Amerikaanse blad Nation's Restaurant News. "Maar er wordt in ieder geval veel van verwacht door het sukses dat autoraces kennen. "Bron : Entrepreneur, oktober 1995.MASSAGE EN ACUPUNCTUURDe welbekende Japanse firma Minolta Camera Co produceert niet alleen fototoestellen. Onderzoekers van het bedrijf hebben de idee uitgewerkt om een massagetoestel op basis van lage frekwenties te kombineren met een detector voor acupuncturele punten.De detector reageert op acupuncturele punten (die meer lichaamsenergie koncentreren) via een geluidssignaal. Daarna wordt de massage ingeschakeld. Dit kleine toestel, Q-Master, weegt 50 gram en kost in Japan 7000 frank.Minolta Camera Co. - Osaka, Kokusai Building, 3-13, Azuchi-machi, 2-chome, Chuo-ku, Osaka 541, Japan, fax : 0081-6/266.10.10.VERDEEL NIEUWE PRODUKTENDe distributie van zelfklevende schoenzolen, aquariums met kunstmatige vissen, springtollen enzovoort is de markt van de Fransman Etienne Dill (42). Voor de verkoop van nieuwe produkten en gadgets richtte hij in mei 1992 de firma U comme Unique op.Om zijn nieuwe produkten bekend te maken en ook om andere nieuwe produkten te ontdekken, nam Dill in 1994 aan 18 salons en tentoonstellingen deel. Het sukses van zijn aanbod nieuwe produkten is belangrijk : tegen eind 1995 zal U comme Unique alleen al 50.000 elektronische aquariums hebben verkocht. Om de vraag te kunnen opvolgen, is hij nu op zoek naar investeerders. Bron : Défis : nr. 129, juli-augustus '95, tel. : 0033-1/44.10.54.30, fax : 0033-1/40.47.04.47.OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKENPapier uit bananen, zeewier, bamboe of suikerriet ? Dat wordt allemaal aangeboden door de Duitser Felix Verspohl, eigenaar van het Papierhaus in Berlijn. Door de exotische toevoegingen krijgt het papier interessante schakeringen en een biezondere oppervlaktestruktuur. Bovendien bestaat dit papier voor 75 procent uit gerecycleerd oud papier. Het aanbod van dit milieuvriendelijk en aantrekkelijk papier lokt dagelijks 30 tot 50 klanten naar de winkel, die elk voor om en bij de 30 DM (600 frank) kopen.Gedurende twee jaar had Verspohl de markt grondig bestudeerd. Vandaag heeft hij een jaarlijkse omzet van zo'n 390.000 DM (7,8 miljoen frank), waarvan 180.000 DM (3,6 miljoen frank) winst voor belasting. Hij maakt reklame voor zijn milieuvriendelijke schrijfwaren. Bij kmo's en vrije beroepen zoals artsen, architekten en advokaten heeft hij veel sukses. Bij sommigen levert hij alle produkten : van een potlood of papierblok over mappen tot onderleggers voor bureautafels en papiermanden. Het aanbod omvat 700 produkten.Wie een gelijkaardige zaak wil opzetten, doet dat best in een stad vanaf 100.000 inwoners. Een winkeloppervlakte van 30 tot 40 vierkante meter volstaat. Als men de zaak zelf inricht, kost dat 5000 tot 8000 DM (100.000 tot 160.000 frank). De investering in goederen beloopt 30.000 tot 50.000 DM (600.000 tot 1 miljoen frank).Bron : Die Geschäftsidee V/95, Theodor-Heuss-Str. 4, 53177 Bonn.HAZESLAAPJE OP KANTOORAls ondernemer heeft men ongetwijfeld werkdagen van zestien uur of zelfs langer. Voor dagen dat men echt een hazeslaapje wil doen maar het kantoor niet kan verlaten, is er nu The SitSleeper. Dit is een draagbaar en opblaasbaar kussen in kunststof dat men makkelijk op de bureautafel kan plaatsen.Men moet alleen maar The SitSleeper opblazen tot de gewenste afmetingen en lekker slapen. Voor diepe slapers die af en toe opzijglijden, is er een veiligheidsgordel. The SitSleeper kost in de Verenigde Staten 18,95 dollar (570 frank) en wordt geproduceerd door Brex Inc.Brex Inc., tel. : 001-515/277.21.07.Bron : Entrepreneur, oktober 1995.GUIDO SWILLENINFORMATICA IN HET RESTAURANT Minder verspilling, snellere dienstverlening.HAZESLAAPJES Dankzij een draagbaar en opblaasbaar kussen nu ook op kantoor mogelijk.