De XJ900S van Yamaha is duidelijk een toermotor, geen super-sportmachine. Met behoorlijke prestaties, komfort en een beschaafd rijgedrag.
...

De XJ900S van Yamaha is duidelijk een toermotor, geen super-sportmachine. Met behoorlijke prestaties, komfort en een beschaafd rijgedrag.Bij D'Ieteren Sport, importeur van Yamaha in België, is men grote dingen van plan met de nieuwe XJ900S Diversion : voor dit jaar wordt gemikt op een plaats in de top-drie van de inschrijvingen van nieuwe motoren. Om dat doel te bereiken, is de introduktieprijs zeer kompetitief gehouden. Tot 1 februari stond de XJ900S voor 299.990 frank in de showroom."Dit is een introduktieprijs waarvoor zowel Yamaha als D'Ieteren Sport en de dealers een speciale inspanning doen op het gebied van hun winstmarge, " zo heette het in het perscommuniqué dat eind vorig jaar verspreid werd. En verder : "De Yamaha XJ900S (...) richt zich tot iedere motorrijder die een komfortabele, vlugge en ekonomische motorfiets wil. "OPSTAPPER.Blijkbaar wierp die prijspolitiek vruchten af, want kort na de introduktie verscheen de XJ900S al in de top-drie van de meest verkochte modellen : in oktober stond hij tweede (27 inschrijvingen) achter de XJ600S (29 stuks) en in november nam hij de eerste plaats in (met 17 eksemplaren, één meer dan de XJ600S). In december lag de verkoop nagenoeg stil. Vanaf 1 februari vraagt D'Ieteren 314.900 frank voor deze motor.Met de XJ600S heeft Yamaha al sinds 1993 een verkooptopper in huis : in 1994 werden er 368 van verkocht, en daarmee was dat model nummer één. Deze 600 cc wordt echter meer gezien als een "opstapper" ; voor het echte toerwerk (met twee personen plus bagage) zou hij nét niet potent genoeg zijn. Vandaar ook dat de 900-uitvoering ervan niet helemaal als een verrassing kwam.TOERMOTOR.Wat het uiterlijk van de motorfiets betreft, zijn er op het eerste gezicht weinig verschillen met de 600. Over het algemeen is de 900 wat groter : een paar centimeter hoger, een paar centimeter langer. De motor van de 900 is uiteraard 300 cc zwaarder dan die van de 600 ; in beide gevallen gaat het om een luchtgekoelde viercilinder in lijn met twee kleppen per cilinder. Het grootste verschil zit in de aandrijving : de 600 moet het met een ketting doen, terwijl de 900 een onderhoudsvrije cardanas heeft.Hoeveel motorplezier krijgt de koper van een Yamaha XJ900S voor zijn ruim 300.000 frank ? De 900 is duidelijk een toermotor, geen super-sportmachine. Extreem zijn de prestaties dan ook niet, al mogen ze best wel behoorlijk genoemd worden (bijna 90 pk als topvermogen). Het ding trekt snedig op, en de naald van de snelheidsmeter hangt al vlug rond de 150 km/u.RECHTOP.De eerste indruk van de motor is niet slecht. Op rotondes stuurt-ie makkelijk, en op de snelweg merk je nauwelijks dat je harder rijdt dan feitelijk mag. De stuurkuip neemt de winddruk bijna geheel weg, maar toch doen zich bij hogere snelheden wat turbulenties voor rond de helm.Heel vreemd bij onze eerste rit was dat de Yamaha "zwabberneigingen" vertoonde, wanneer de bochten op verkeerswisselaars met een redelijke snelheid genomen werden. Dat was niet echt gezellig rijden, zeker omdat het gedurende één enkel ritje drie keer voorkwam. Lag dat aan de banden ? Aan de rijstijl ?Vandaar dat we de volgende keer in de bochten beschaafd rechtop bleven zitten en de motor meer met de knieën de bocht induwden, in plaats van het gewicht iets te verleggen. Daarna deden de rare neigingen zich niet meer voor. Dat zorgde er ook voor dat we toch weer met plezier gingen rijden (na die eerste rit was de reaktie maar zo-zo). Op echt bochtige trajekten moet je wel wérken, maar in ietwat langere bochten is het aangenaam "zwieren" over de wegen.ONTSPANNEN.Eigenlijk is alles aan deze motor even beschaafd : de prestaties, de kleurstelling, het rijgedrag. De zitpositie op de XJ900S is gemakkelijk : de rijder vindt vlot een ontspannen houding, met de knieën goed aansluitend tegen de tank, zodat lange ritten niet voor problemen zorgen. De rechtuit-stabiliteit laat niets te wensen over. Op nat wegdek had het achterwiel wel eens de neiging om in een bocht weg te slippen, vooral op glad asfalt en wegreparaties. Dat moet echter verholpen kunnen worden met een andere (of iets minder versleten) achterband.Voor prettig toeren is het ook makkelijk genoeg benzine aan boord te hebben, zodat men niet om de haverklap een bezoek moet brengen aan de benzinepomp. De brandstoftank van de XJ900S kan 24 liter herbergen ; 400 kilometer rijden zonder bijtanken moet dus mogelijk zijn. Wij kwamen aan een verbruik van 6,25 liter op 100 kilometer.Minder gebruiksvriendelijk is de onlogische benzinemeter. Op de plek waar je 1/2 zou verwachten (in het midden dus), staat hier 1/4. Zodoende geeft de meter lange tijd de indruk dat de tank nog vrij goed gevuld is, om dan plotseling zeer snel in de richting bijna-leeg te wijzen.A.V.P.YAMAHA XJ900S Potent genoeg voor het echte toerwerk met twee personen plus bagage : de populaire XJ600S in 900-uitvoering.