TELEFONIE ONMISBAAR.
...

TELEFONIE ONMISBAAR.Onlangs analyzeerde het rebelse Amerikaanse technoblad Wired vier interaktieve projekten. Uit het artikel met als veelzeggende kop : "Worden de mensen verondersteld om voor deze troep ook nog te betalen ? " bleek dat de meeste voorstanders ervan uitgaan dat het geld vooral uit interaktieve reklame zal vloeien. De mensen zouden, zo luidde de tesis, interaktieve diensten gebruiken om meer te weten te komen over auto's of reizen.Eén probleempje. De kabel-tv-industrie, die als een grote konkurrent van de interaktieve tv wordt beschouwd, puurt minder dan 20 % van zijn inkomsten uit publiciteit. En reklamebureaus lijken ook niet bepaald happig om interaktieve reklame te maken.Op zoek dan maar naar een alternatieve manier om geld te verdienen. Een vergoeding voor transakties ? Die vergoedingen zouden dan eerder door de leveranciers van bank- en winkeldiensten dan door de klanten moeten worden betaald. Hongkong Telecom (zie kader : "Kabel in Hongkong") verwacht dat daar het meeste geld zit.Momenteel lijkt interaktieve tv alleen maar mogelijk te zijn in die gevallen waar een bedrijf nog andere redenen heeft om een glasvezelnet op te bouwen. De Amerikaanse regionale telefoonmaatschappij PacTel heeft een groots plan om glasvezels naar verbindingspunten door te trekken. Elk verbindingspunt zou 400 gezinnen bedienen die dan op een coax-kabel zouden worden aangesloten. Op deze manier kunnen tv-beelden en telefoongesprekken over één en hetzelfde netwerk worden gestuurd, en kan ook video on demand worden aangeboden.Telenet Vlaanderen volgt in wezen dezelfde werkwijze : het wil namelijk op de bestaande tv-kabel telefonie mogelijk maken. Maar, zo merkt Laura Murdoch van PacTel Video Services op, praktisch alle kosten van het projekt dat waarschijnlijk minder dan 30.000 frank per gezin zal vergen zullen worden gedekt door een jaarlijkse besparing van 1500 frank per lijn omdat ook telefoondiensten worden aangeboden. Volgens haar is het absoluut onmogelijk dat deze kosten alleen door de inkomsten uit videodiensten zullen worden gedekt.Hoe staat het dan met de interaktiviteit ? In de meeste landen ziet het er niet naar uit dat de grote tv-ketens vóór het eerste decennium van de 21ste eeuw hiermee klaar zullen staan. Tot dan zal eerder de pc, in plaats van de tv, het interaktieve medium voor gezinnen en kantoren zijn. Het enige probleem is dat de mensen die voor deze pc's zitten, verre van een representatief staal van het konsumerende publiek zijn. Dat kan als een marketingmogelijkheid worden beschouwd. Maar dat is nu niet bepaald de mogelijkheid die de telekombedrijven en aanverwante oorspronkelijk voor ogen hadden.