Deze maand brengt Vandemoortele een yoghurt-achtig product op de markt onder het merk Alpro. De marketing speelt in op de gezondheidstrend en steunt vooral op een informatieve aanpak.
...

Deze maand brengt Vandemoortele een yoghurt-achtig product op de markt onder het merk Alpro. De marketing speelt in op de gezondheidstrend en steunt vooral op een informatieve aanpak.Op de verpakking staat Yofu, en niet "yoghurt" : deze laatste benaming mag wettelijk alleen gebruikt worden voor zuivelproducten op basis van twee fermenten. Yofu, gemaakt op basis van soja, is een ondermerk van Alpro. En dat is dan weer een productlijn van Vandemoortele, dat de laatste tijd flink aan de weg timmert : de Alpro-gamma, die al bestond uit melk, desserts, chocodrink, yofu-drinks en minarine, werd eind vorig jaar uitgebreid met een bak- en braadproduct. De grootste unique selling proposition : 0 % cholesterol. Aanvankelijk (sinds 1982) bracht men alleen een sojamelk op de markt, vooral bedoeld voor mensen die allergisch zijn voor koemelk of problemen hebben met het cholesterolgehalte. De eiwitten in de sojabonen zijn immers plantaardig en werken cholesterolverlagend. Al sedert de jaren zeventig zocht Vandemoortele naar toepassingen van sojabonen. De merknaam is ook gebaseerd op de melk-toepassing : Alpro staat voor Aseptic Liquid Protein. Al snel bleek dat men er ook desserts en chocodrink mee kon maken. Op het yoghurt-achtige product is tien jaar gewerkt, om een smaak te vinden die het zou doen op de markt. GEZOND LEVEN.In de aanvangsfase zaten de sojaproducten vooral in de medicinale hoek, maar momenteel kan men veel breder gaan. "De producten spelen perfect in op de trend bij de consumenten naar het zoeken van evenwichtige, gezonde voeding," zegt Kathy Van Ranst, group product manager bij Vandemoortele Consumer Goods Division. "We merken dat de mensen geïnteresseerd zijn in gezond én lekker eten : ze willen niet toegeven op de smaak." In het verleden betekende gezond eten veeleer een opoffering, op bevel van de dokter ; het lekkere was vaak ver te zoeken. Met de nieuwe producten wil men juist weg uit die medicinale hoek. "We richten ons op mensen die gezond willen leven," aldus Van Ranst. "We zetten echter ook activiteiten op om onze producten bekend te maken bij artsen, pediaters en diëtisten. Zij kunnen dan vaststellen dat Alpro past binnen een gezonde en evenwichtige voeding."PRIJSVERSCHIL.Een bezoek aan de supermarkt leert dat het Alpro-segment nog klein is. Tussen de vele rekken vol melk en melkproducten is een schap ingeruimd voor sojaproducten. Ruw geschat neemt Alpro daar zowat 90 % van in. Naast het Vandemoortele-merk is ook Nutricia actief met een sojadrank. Yves Neirynck, directeur sales & marketing bij Vandemoortele Soya Food Division, zegt dat de evolutie van het merk positief is. Hij wijst erop dat Alpro niet veel marktaandeel afpakt van melk. De melkvervangende sojadrank is ook tweemaal zo duur als gewone melk. "Wij krijgen geen subsidies, zoals de melksector. Bovendien moeten we de sojabonen nog omzetten in melk ; dat scheelt ook in de kostprijs." Het prijsverschil vormt evenwel geen barrière. "Als de consument eenmaal overtuigd is van het product, dan is hij bereid daarbij te blijven," zegt Kathy Van Ranst. "En hij gaat er zelfs reclame voor maken." Bij de andere producten, zoals Alpro Soya Yofu en desserts, is het prijsverschil minder uitgesproken. Van Ranst beweert dat Alpro daar kan concurreren met de rest van de zuivelaanbieders. Bovendien speelt volgens haar ook de voorbeeldfunctie : als één van de gezinsleden Alpro-producten gebruikt, gaan de anderen meestal wel volgen.INFORMATIE.De naambekendheid van Alpro staat nog niet op het niveau van de grote merken in de zuivelindustrie. "We zijn ook nog geen groot merk," aldus Van Ranst. "Er is nog heel wat werk aan de winkel. We willen ook een goede merkinvulling geven. De mensen moeten weten waar Alpro voor staat ; daarom willen we de informatieve aanpak voortzetten."Het geven van voordrachten over voeding en sojaproducten is een onderdeel van de communicatie. Er zit ook een Alpro-boekje in de zogenaamde "roze doos" (de doos met productstalen en informatie, die jonge moeders krijgen na de geboorte van hun kind). Men adverteert in gezondheidsgerichte bladen als Fit & Gezond en Goed Gevoel. Het is de bedoeling via die weg respons te genereren door informatiebrochures aan te bieden. De doelgroep bestaat grotendeels uit moeders met jonge kinderen. Kathy Van Ranst : "Ook de scholen vormen een belangrijk kanaal. We zijn nu al ruim twee jaar bezig met speciale acties voor het lager onderwijs, onder meer door middel van een stripverhaal. Ook daar gaat het vooral om informatie-overdracht."DEMONSTRATIES.Er wordt geen televisiereclame gemaakt ; Alpro is in Vlaanderen wel actief als programma-sponsor op de BRTN. Twee jaar geleden gebeurde dat met De Droomfabriek ; momenteel worden er rond het programma Interflix acties gevoerd die ook via de scholen lopen. Sinds vorig jaar zijn de consumentenacties gericht op het rekruteren van nieuwe gebruikers, via demonstraties op de verkooppunten. De winkelende klanten mogen het product proeven en krijgen er de nodige uitleg bij.Alpro staat voor gezonde en evenwichtige voeding. Betekent dit ook dat men verder kan gaan dan soja alleen ? Yves Neirynck : "Vandaag zijn de eigenschappen van de producten gekoppeld aan die van soja. Als er een ander product komt met dezelfde waarde, dan kunnen we dat ook gebruiken."A.V.P.KATHY VAN RANST EN YVES NEIRYNCK (VANDEMOORTELE) In de communicatie rond Alpro is vooral de informatie-overdracht belangrijk.