De markt van de e-bike of de elektronische fiets groeit al jaren gestaag. Van alle soorten elektrische fietsen die op de markt zijn, werden vorig jaar 9 miljoen exemplaren verkocht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven - waaronder ook Belgische spelers - zich op die niche werpen. E2 Drives is er een van. Het bedrijf, dat is opgericht door Arthur Deleval en Simon Godfrind, probeert zich op een aparte manier in de markt te plaatsen, nadat het een ronde heeft gedaan bij een aantal businessangels. "Wij kozen voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie voor e-bikes: een motortje met een automatische versnellingsbak", zegt Deleval. "Nadat we zes maanden prototypes hadden uitgewer...

De markt van de e-bike of de elektronische fiets groeit al jaren gestaag. Van alle soorten elektrische fietsen die op de markt zijn, werden vorig jaar 9 miljoen exemplaren verkocht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven - waaronder ook Belgische spelers - zich op die niche werpen. E2 Drives is er een van. Het bedrijf, dat is opgericht door Arthur Deleval en Simon Godfrind, probeert zich op een aparte manier in de markt te plaatsen, nadat het een ronde heeft gedaan bij een aantal businessangels. "Wij kozen voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie voor e-bikes: een motortje met een automatische versnellingsbak", zegt Deleval. "Nadat we zes maanden prototypes hadden uitgewerkt, is het gelukt." Waarom hebt u daarvoor gekozen? SIMON GODFRIND."We zijn ervan overtuigd dat een klassieke versnelling voor e-bikes niet de beste oplossing is. Wij hebben ons eigen systeem ontwikkeld en voorgesteld aan de sector. Er was duidelijk interesse voor. We hebben een contact afgesloten met een van die spelers, waardoor E2 Drives 1 miljoen zou krijgen om de technologie ter beschikking te stellen. We zouden ook royalty's krijgen op de verkoop van de e-bikes die zijn uitgerust met onze technologie. Al is niet alles verlopen zoals we gehoopt hadden." Hoezo? ARTHUR DELEVAL. "Er was discussie over de betalingen en de verdere ontwikkeling van de technologie. Vandaar dat we de naam van de partner niet bekendmaken. Ondertussen hebben we gesprekken aangevat met andere spelers om onze technologie over te nemen. We wijzen op het disruptieve potentieel van onze e-bikes. Maar door de minder positieve ervaring met onze vorige afnemer zijn we wantrouwiger geworden. We hebben dan maar besloten het geweer van schouder te veranderen. Behalve dat we onze technologie aanbieden, gaan we ook onze eigen elektronische fietsen ontwikkelen." Hebt u daar de middelen en de mankracht voor? GODFRIND. "We hebben vijf jonge medewerkers aangetrokken. Die zijn enorm gemotiveerd. Ons vertrekpunt is: we gaan de fiets heruitvinden. Momenteel werkt E2 Drives aan een aantal prototypes. Ze blijven mooi verborgen in onze ateliers. Nog een paar maanden, en we kunnen ze voorstellen. We geloven erin, al hebben we wel wat overtuigingskracht nodig gehad bij onze investeerders. We werken vooral aan de ontwikkeling van het kader, de motor en de elektronische verbindingen. We noemen ons type Zest." Is het correct dat u op zoek bent naar 3 miljoen euro om de fiets te lanceren? DELEVAL. "We zeggen niets over het bedrag. Maar de zoektocht is bezig. Als ons model is afgewerkt, moeten we een eerste reeks lanceren en moet de commercialisatie nog beginnen." Zal het te vergelijken zijn met Cowboy, de eerste geconnecteerde e-bike, die is ontwikkeld door een andere Belgische start-up? Die richt zich op een publiek dat zich snel in de stad wil verplaatsen. DELEVAL. "Wij mikken niet op hetzelfde publiek. Eigenlijk richt Cowboy zich op jonge stedelingen. Wij richten ons op mensen die hun fiets dagelijks gebruiken voor het verdere woon-werkverkeer. De andere spelers leggen ook meer de nadruk op design dan op technologie. Wij hebben allebei een achtergrond in onderzoek en ontwikkeling. Dat is niet direct het geval bij de andere ontwikkelaars van elektrische fietsen. Wij weten dat we ons op een markt begeven met veel grote spelers en veel start-ups. Onze technologie zal het verschil moeten maken.