Vorig jaar kwam Colruyt voor het eerst in de geschiedenis op de tweede plaats in het Belgische distributielandschap te staan en dit ten nadele van Delhaize. "Toeval of niet, maar sindsdien publiceert Delhaize alleen nog allesomvattende cijfers waarin ook de resultaten van de door zelfstandigen uitgebate winkels zitten," glimlacht onderzoeker Chris Opdebeeck van Marketing Map.
...

Vorig jaar kwam Colruyt voor het eerst in de geschiedenis op de tweede plaats in het Belgische distributielandschap te staan en dit ten nadele van Delhaize. "Toeval of niet, maar sindsdien publiceert Delhaize alleen nog allesomvattende cijfers waarin ook de resultaten van de door zelfstandigen uitgebate winkels zitten," glimlacht onderzoeker Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Volgens onze berekeningen is het marktaandeel van de eigen filialen een klein beetje gezakt, maar dit verlies wordt ruimschoots gecompenseerd door de franchisenemers van Delhaize. Het lijkt er trouwens op dat de Delhaize-klant de nieuwe commerciële politiek - afstappen van tijdelijke promoties - goed heeft verteerd. De groep verloor weliswaar klanten, vooral de koopjesjagers, maar het karretje van de trouwe, maar vooral ook rendabele klanten is nu beter gevuld."Marketing Map registreerde vorig jaar 96 nieuwe winkels. Gemakswinkels zoals Proxy Delhaize en GB Express blijven het goed doen, maar de grote esbattementen doen zich nog altijd voor in het segment van de harddiscount. Zo opende Aldi in 2002 een respectabel aantal van vijftien nieuwe winkels. Toch werd de keten duidelijk overtroefd door Lidl, waar gedelegeerd bestuurder Ivan Sabbe maar liefst 28 keer het lintje mocht doorknippen. Daardoor is het winkelbestand van Lidl opgelopen tot 194; de groep heeft voor het eerst meer dan 100.000 vierkante meter verkoopoppervlakte in ons land. De drempel om te gaan winkelen in de harddiscount lijkt overigens af te nemen. Meer dan 65 % van de Belgen loopt minstens eenmaal per kwartaal één van de 363 Aldi-winkels binnen. Maar ook de weg naar Lidl wordt steeds vaker gevonden, want de runner-up haalt bijna 40 % op dit criterium. "We zijn nog ver verwijderd van Duitse toestanden, waar Aldi bijvoorbeeld 99 % scoort," situeert Opdebeeck de Belgische cijfers in een ruimer kader. "Veel heeft natuurlijk te maken met de tijdelijke superaanbiedingen van deze spelers. Weet je dat Aldi in Duitsland de grootste slijter van computers is?"Het lijkt paradoxaal, maar ondanks de slechte economische conjunctuur neemt de winkelgetrouwheid toe. Volgens het consumentenpanel van Gfk bezocht de Belgische consument in 1985 gemiddeld 4,2 verschillende winkels per trimester. Jarenlang liep dit cijfer stelselmatig op, om in 1999 een hoogtepunt te bereiken op 5,6. Sindsdien tekende er zich echter een kentering af die zich ook vorig jaar, toen we nog gemiddeld 4,7 winkels per trimester bezochten, doorzette. De voorbije maanden viel er in de distributiesector vooral nieuws te rapen bij Colruyt. De winkelketen nam begin dit jaar 26 vestigingen uit de noodlijdende Laurus-groep over. Daarnaast start Colruyt binnenkort ook met het leveren aan de meer dan driehonderd zelfstandige winkeliers die opereren onder het uithangbord Spar, ook al een erfenis van Laurus. Waarnemers kijken reikhalzend uit hoe ze in Halle met dit specifieke metier zullen omgaan. Colruyt heeft immers geen enkele ervaring met franchisenemers. De effecten van deze recente verschuivingen zijn nog niet direct meetbaar, maar Opdebeeck haalt toch even zijn glazen bol boven. Zijn conclusie is verrassend. "Colruyt blijft al jarenlang met 10 % groeien. Carrefour gaat voor zijn eigen filialen uit van een groei van 5 %, maar dat percentage lijkt toch wat te hoog gegrepen. Tijdens de eerste maanden van dit jaar bleef het cijfer steken op 3,3 %. Als die trend zich doorzet, zullen de eigen filialen van Colruyt al in 2006 een hogere omzet halen dan die van Carrefour." (zie grafiek) Dirk Van ThuyneDe Belgische consument vindt steeds vaker de weg naar harddiscountketen Lidl.