Doet u ook mee aan Doe de stemtest op TV1? Hebt u ook bedenkingen bij de dilemma's die de politici en de kijkers voorgeschoteld krijgen? Maar wellicht kijkt u toch reikhalzend uit naar uw stemprofiel op basis van uw antwoorden? Net als de meeste politici die voor zo'n programma present hebben getekend. Ook zij stellen zich vragen bij de methode, maar ze kunnen het zich niet permitteren om afwezig te blijven. Eigenlijk kunnen we Doe de stemtest vergelijken met een ander fenomeen dat in deze periode van het jaar opduikt: de publicatie van ranglijsten van de beste mana...

Doet u ook mee aan Doe de stemtest op TV1? Hebt u ook bedenkingen bij de dilemma's die de politici en de kijkers voorgeschoteld krijgen? Maar wellicht kijkt u toch reikhalzend uit naar uw stemprofiel op basis van uw antwoorden? Net als de meeste politici die voor zo'n programma present hebben getekend. Ook zij stellen zich vragen bij de methode, maar ze kunnen het zich niet permitteren om afwezig te blijven. Eigenlijk kunnen we Doe de stemtest vergelijken met een ander fenomeen dat in deze periode van het jaar opduikt: de publicatie van ranglijsten van de beste managementscholen ter wereld. Veel managementscholen hebben bedenkingen bij bepaalde criteria die worden gehanteerd om zo'n ranking van business schools op te stellen. Een voorbeeld: dat in een managementschool een deel van de opleiding in een vreemde taal (zoals het Spaans in de VS) wordt gegeven, is een pluspunt bij de beoordeling. Een criterium dat voor een school als de Vlerick Leuven Gent Management School echter niet van toepassing is, want daar worden de cursussen al in een vreemde taal (Engels) gegeven. Of nemen we een ander, meer voor de hand liggend, criterium: de opleidingen zelf. In de praktijk is het niet zo eenvoudig om de scholen op basis daarvan met elkaar te vergelijken. Sommige zijn sterk in een klassieke MBA-opleiding voor wie net een universitair diploma in de wacht heeft gesleept, andere specialiseren zich in programma's voor high potentials met ten minste vijf jaar werkervaring. Toch kunnen de business schools niet om zo'n ranking heen. Wie een internationale speler wil worden, moet in de hitparade prijken. Ook al stelt men zich vragen bij de gehanteerde methode, zo'n rangschikking blijft de enige beschikbare benchmark. Vandaar ook dat ze aan de Vlerick School wat blij waren toen de Financial Times midden mei de ranking van executive education publiceerde. Volgens die rankschikking prijkt de Vlerick School op de eerste plaats in de Benelux, de vijftiende in Europa en bij de top-40 wereldwijd. Bovendien is de school voor de eerste keer opgenomen in de aparte rangschikking van interne vormingsprogramma's: managementopleidingen op maat van high potentials van bedrijven zoals ING en Siemens. Die aanwezigheid komt niets te laat. Eerst en vooral zit dat type van interne opleidingen duidelijk in de lift. De vraag ernaar is de voorbije jaren enorm toegenomen. Ten tweede zijn die executive-educationprogramma's voor tal van managementscholen de belangrijkste bron van inkomsten. Meer dan 50 % van de jaarlijkse omzet van 15 miljoen euro die de Vlerick School draait, wordt gegenereerd door die programma's. Met de plaats die de Vlerick School in de recente ranking inneemt, wordt dus ook de financiële toekomst van de school voor een belangrijk deel verzekerd. De school kan nu makkelijker sterke internationale studenten en docenten aantrekken en vooral meer samenwerkingsverbanden aangaan met buitenlandse topinstellingen. Niet onbelangrijk in een sector waar de concurrentie steeds groter wordt en men verplicht is in het strijdperk te treden met mondiaal bekende merknamen als Harvard, INSEAD en IMD. Alain Mouton