Meer transparantie, meer lokale recyclage en meer banen in België. Met die insteek sloot Valipac, de Belgische instantie voor verpakkingsafval van bedrijven, een contract met acht tradingbedrijven. Dat zijn ondernemingen die afval opkopen, sorteren en transporteren naar bestemmingen waar het wordt gerecycleerd. Daardoor kreeg de organisatie - een Europese primeur - duidelijkheid over waar het afval belandt.
...

Meer transparantie, meer lokale recyclage en meer banen in België. Met die insteek sloot Valipac, de Belgische instantie voor verpakkingsafval van bedrijven, een contract met acht tradingbedrijven. Dat zijn ondernemingen die afval opkopen, sorteren en transporteren naar bestemmingen waar het wordt gerecycleerd. Daardoor kreeg de organisatie - een Europese primeur - duidelijkheid over waar het afval belandt. Valipac sloot een akkoord met Broeckx Plastic Recycling, De Paauw Plastic Recycling, Fremo, Gemini, Kras Recycling, Peute Recycling, RVG Rohstoff (Fischer) en Synergy Tradeco. "Die acht bedrijven zijn een minderheid van de 42 bekende traders, maar ze beheren ongeveer 85 procent van het plastic verpakkingsafval dat wordt gerecycleerd via trading", stelt Xavier Lhoir, directeur materials & operations bij Valipac. Uit de eerste cijfers blijkt dat 37 procent van de 58.800 ton plastic verpakkingsafval van onze bedrijven in de Europese Unie wordt gerecycleerd. Vooral in België (16%), Frankrijk en Nederland, al gaan er ook fracties naar Luxemburg en Litouwen. In Azië (35%) zijn Vietnam, Maleisië en Indonesië de belangrijkste bestemmingen. 17 procent gaat naar Turkije, dat de grootste individuele afzetmarkt is. België heeft het imago de draaischijf van de export van plastic naar Azië te zijn. "Dat komt vooral door de haven van Antwerpen, die deel uitmaakt van de logistieke route voor plastic uit andere landen", zegt Lhoir. "Er wordt jaarlijks 30.000 ton plastic verpakkingsafval van Belgische bedrijven geëxporteerd naar Turkije en Azië. Dat is 6 procent van de 500.000 ton plastic die elk jaar via Antwerpen passeert." De ambitie van Valipac gaat verder dan het verzamelen van informatie. "We hebben de cijfers van de traders gevalideerd. In een tweede fase controleren we ook hoe ze te werk gaan", legt Lhoir uit. "Door de coronacrisis kan dat pas vanaf volgend jaar. Maar die audits zijn belangrijk. We willen aantonen dat de recyclage op een performante manier gebeurt. Tegelijk kunnen we de lokale wetgeving beter opvolgen: steeds meer Aziatische landen stellen importverboden in." Dat moet ertoe leiden dat het interessanter wordt te investeren in recyclagecapaciteit in België en Europa. "Dankzij de contracten kunnen we analyseren waarom een afvalstroom naar het buitenland gaat en wat we kunnen doen om die hier te houden. Als de vraag naar gerecycleerd materiaal stijgt, kunnen we bouwen aan een circulair proces om elke verpakking volledig te hergebruiken", verduidelijkt Lhoir. Valipac werkt in de bouwsector mee aan een project om krimpfolie voor de helft uit gerecycleerd materiaal te maken. Daarnaast loopt een proeproject met de ontwikkeling van circulaire inkt, zodat ook bedrukte verpakkingen vlot kunnen worden gerecycleerd. Het gebruik van gerecycleerd plastic doet de prijs en de productiekosten wel stijgen. "Maar daartegenover staat dat je visibiliteit creëert. Saint-Gobain Autover in Bastenaken schakelt over op krimpfolie met 50 procent gerecycleerd materiaal voor de 600 ton plastic die het in al zijn Europese vestigingen gebruikt om autoruiten te beschermen."