Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.beBij internetgebruikers heeft Amazon (http://www.amazon.com) al jarenlang de reputatie van uitgebreide on-lineboekhandel. Maar sinds kort heeft Amazon zich op een nieuwe uitdaging gestort: een zoekmachine op internet. Na een testperiode van enkele maanden werd A9 (http://a9.com) onlangs officieel gelanceerd. A9 wil een heuse zoekrobot zijn, en dus legden we hem onmiddellijk drie concrete zoekopdrachten voor. Leuk om weten: A9 maakt bij het opzoeken gebruik van good oldGoogle (http:// www.google.com) én van Amazon-dochter Alexa (http://www.alexa.com). Handig vonden we allereerst dat de zoekopdracht rechtstreeks in de adresbalk van onze internetbrowser kon worden ingetikt, in de vorm 'http:// a9.com/zoekopdracht'. We hoefden dus niet eerst naar de homepage van A9 te surfen om onze zoekterm daar in te geven in het invulvakje. Alvast 1-0 voor A9. Bovendien vonden we hier - net als bij Google - een advanced search- en een preferences-functie. Handig wanneer u wilt zoeken in een specifieke taal, vanaf een bepaalde datum of in een bepaald internetdomein (bijvoorbeeld alleen in websites die eindigen op. be). Hieronder vindt u het aantal gevonden webpagina's voor onze drie specifieke zoektermen, zowel bij A9 als bij Google. Zoals u merkt, vonden we bij Google de meeste zoekresultaten, maar dat is eigenlijk niet relevant. Belangrijker is de kwaliteit van de eerste twintig voorgestelde sites, want verder zoekt een surfer doorgaans niet. En die blijkt voor Google en A9 zo goed als gelijk te zijn: de top-20 van beide zoekers is nagenoeg identiek. A9Google ôBMW 1" -77.900 -191.000 ôNokia 6670" -40.800 -96.500 ôDHL +nachtvluchten" -2.270 - 5.480 Maar er is meer. Via een aantal knoppen in de zoekresultaten konden we onze zoekopdracht uitbreiden. Zo zorgde een klik op de books-knop ervoor dat er ook gezocht werd in de boekendatabank van Amazon, waarbij zelfs ín de teksten van de boeken wordt gespeurd. Dankzij de images-knop konden we ook zoeken naar afbeeldingen die betrekking hadden op onze ingegeven zoektermen (dat gebeurt via Google Images). Movies ging via The Internet Movie Database (http://www.imdb.com) op zoek naar gerelateerde films en via reference vonden we - dankzij GuruNet (http:// www.gurunet.com) - definities voor onze opgegeven trefwoorden. Al deze zoekresultaten worden in aparte kolommen voorgesteld, waarvan de breedte aanpasbaar is volgens uw wensen. Leuk is ook dat we via diary eigen notities konden achterlaten op webpagina's. En minstens zo handig was dat we in history onze oude zoektermen terugvonden; klikken op een eerder ingegeven zoekopdracht was dus voldoende voor een nieuwe opzoeking. Leuk hierbij is dat de zoekgeschiedenis op de A9-servers bewaard wordt: ze is dus op om het even welke computer te raadplegen. Let wel, simpelweg opzoeken in A9 kan zonder enige registratie, maar als u wilt gebruikmaken van deze extra's is gratis registreren wel verplicht. Dat kan echter heel snel, en wie al een Amazon-account heeft, kan zelfs gewoon met die gegevens inloggen. Ten slotte biedt A9 - net als Google - ook nog een toolbar voor Internet Explorer aan. Hiermee konden we rechtstreeks zoekopdrachten ingeven, de opgegeven zoekterm laten highlighten en pop-ups laten blokkeren. Kortom, hoewel Google onder meer extra's als similar pages (zoeken naar gelijkaardige webpagina's) en news aanbiedt, is nieuwkomer A9 zeker een waardig alternatief. Roel Van Espen