De gratis smartphone-app Cardmil laat u virtuele visitekaartjes maken, delen en bewaren. Bedenker Yves Bovin startte zijn gelijknamige nv begin dit jaar uit frustratie. "Ik vergat mijn papieren businesscards voortdurend op kantoor, in de auto of in mijn andere jas", zegt hij. "Daarom ging ik op zoek naar een digitale variant voor mijn smartphone. Want die heb ik a...

De gratis smartphone-app Cardmil laat u virtuele visitekaartjes maken, delen en bewaren. Bedenker Yves Bovin startte zijn gelijknamige nv begin dit jaar uit frustratie. "Ik vergat mijn papieren businesscards voortdurend op kantoor, in de auto of in mijn andere jas", zegt hij. "Daarom ging ik op zoek naar een digitale variant voor mijn smartphone. Want die heb ik altijd op zak." Na het uittesten van een dozijn bestaande tools bleef Bovin op zijn honger zitten. Hij besloot een beter alternatief te ontwikkelen. "De Cardmil-app laat je kaartjes met drie 'kanten' maken", zegt de ondernemer. "Een voor je logo, een voor je contactgegevens en een voor je biografie. Daarin kun je bijvoorbeeld ook alle info kwijt over de sociale netwerken waarop je actief bent, of de openingsuren van je zaak. Bovendien kun je kiezen uit 45 lay-outs.' Visitekaartjes met anderen uitwisselen kan via een QR-code of per sms. De gebruiker krijgt op zijn smartphone de businesscards te zien van alle personen met wie hij de zijne heeft gedeeld. Die worden netjes verzameld in de app, en kunnen van daaruit rechtstreeks worden gecontacteerd. Wanneer iemand zijn gegevens wijzigt - bijvoorbeeld omdat hij een nieuwe job of een nieuw telefoonnummer heeft - krijgen al zijn contacten automatisch de jongste versie te zien in hun digitale kaartenbak. Cardmil werd opgericht met 65.000 euro eigen middelen. Een kapitaalronde bij vrienden haalde net voor de zomer nog eens 125.000 euro op, en voor het einde van het jaar staat al een nieuwe ronde op de agenda. Met het extra kapitaal zal de uitbouw van de betalende corporate-versie van de app ondersteund worden. Via een betalende abonnementsformule zullen bedrijven die kunnen gebruiken om hun huisstijl door te trekken in hun visitekaartjes. De eerste omzet is dan ook gepland voor 2018. Roel Van Espen