Ford Genk had in 1999 het Duitse RWE als leverancier gekozen voor 2000 en 2001. Ford Genk heeft nu weer een contract met Electrabel afgesloten tot eind 2003. Ford had de keuze uit vier offertes. De autoproducent koos voor Electrabel omdat de Belgische elektriciteitsproducent de laagste prijs per kilowattuur kon aanbieden, de levering tot op de site zelf inbegrepen. Het g...

Ford Genk had in 1999 het Duitse RWE als leverancier gekozen voor 2000 en 2001. Ford Genk heeft nu weer een contract met Electrabel afgesloten tot eind 2003. Ford had de keuze uit vier offertes. De autoproducent koos voor Electrabel omdat de Belgische elektriciteitsproducent de laagste prijs per kilowattuur kon aanbieden, de levering tot op de site zelf inbegrepen. Het gaat om een contract met een waarde van ongeveer 10 miljoen euro per jaar. De Antwerpse holding Ackermans & van Haaren bevestigt een van de investeerders te zijn in DAT, voor een bedrag dat "lager dan 2,5 miljoen euro is". Omdat de holding ook aandeelhouder is van afhandelaar Aviapartner en luchthavenuitbater Biac, is de investering niet onlogisch. Lieven Jaspaert (ex- Sun Microsystems, ex- Neo Group Ventures) is voor zes maanden interim-CEO bij Xplanation, de holding boven de Leuvense vertaalsoftwarebouwer Lant. Stichter Herman Caeyers is nu technisch directeur. Jaspaert helpt als partner bij Capricorn Venture Partners, een grote aandeelhouder, om 100 tot 250 miljoen euro te vergaren voor een tweede fonds, maar voor Lant werkt hij "ten persoonlijke titel", onderstreept hij. Lant zocht vorig jaar vergeefs zo'n 24 miljoen euro om een internationale commerciële structuur uit te bouwen. Daniël Van Damme, totnogtoe gedelegeerd bestuurder van Aquaplus, heeft het bedrijf verlaten. De ex- CFE-topman wordt opgevolgd door Geert Menu, het voormalige hoofd van de interne studiedienst. Ook paste het Vlaamse waterzuiveringsbedrijf in overleg met de Europese Commissie haar statuten aan. Voortaan mag Aquafin - nu 100% eigenaar van Aquaplus - in binnen- én buitenland commerciële activiteiten ontplooien. Sabena Cargo is zijn eerste klant kwijt sinds het onder curatele werkt. Finnair Cargo heeft de afhandeling van duizend ton vracht per jaar in Brussel toevertrouwd aan SFS Belgium. SFS is een tweedelijnsafhandelaar, die voor het transport op het Brusselse tarmac kan kiezen tussen een van de twee door Biac gemachtigde afhandelaars: Aviapartner en... Sabena Cargo.