Voor de bedrijvengroep van de Antwerpse ondernemer Jozef Dockx heeft de crisis lang genoeg geduurd. Dockx Group (Emporia Invest Holding & Finance nv) focust voortaan op zijn kernactiviteiten verhuur, verhuizing, logistiek en distributie. De dochterfirma Dockx Industries is begin dit jaar verkocht aan Samoco, het montagebedrijf van Group Sarens. Dockx Group had de specialist in industriële verhuizingen, constructiewerken en industrieel onderhoud in 2005 overgenomen van Lombaerts Industries. In 2013 boekte Dockx Industries een omzet van 1,2 miljoen euro met 17 werknemers. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 36,2 miljoen euro met 170 mensen. Het bedrijfsresultaat groeide met zo'n 40 procent ten opzichte van 2013.
...

Voor de bedrijvengroep van de Antwerpse ondernemer Jozef Dockx heeft de crisis lang genoeg geduurd. Dockx Group (Emporia Invest Holding & Finance nv) focust voortaan op zijn kernactiviteiten verhuur, verhuizing, logistiek en distributie. De dochterfirma Dockx Industries is begin dit jaar verkocht aan Samoco, het montagebedrijf van Group Sarens. Dockx Group had de specialist in industriële verhuizingen, constructiewerken en industrieel onderhoud in 2005 overgenomen van Lombaerts Industries. In 2013 boekte Dockx Industries een omzet van 1,2 miljoen euro met 17 werknemers. De groep realiseerde in 2014 een omzet van 36,2 miljoen euro met 170 mensen. Het bedrijfsresultaat groeide met zo'n 40 procent ten opzichte van 2013. "Nu is het belangrijk te focussen op onze strategische sterktes", zegt Mario De Bruyn (45), commercieel directeur van Dockx Group. De Bruyn bouwde zijn carrière uit in logistieke bedrijven zoals Distrilog en DSV. Hij ziet voor Dockx groeimogelijkheden in de combinatie van de drie kernactiviteiten Dockx Rental (kortetermijnverhuur van voertuigen vanuit achttien verhuurshops), Dockx Movers (verhuisdiensten) en Dockx Logistics (transport en logistiek). "We zijn het enige bedrijf in België dat die drie competenties in huis heeft. Als we verder willen groeien, moeten we die combineren en extra services introduceren. De nieuwe focus ligt op de logistiek na de aankoop van grote pakketten. Zowel voor fysieke retailers als voor webshops. Denk aan meubilair, sanitair, keukens en elektro. Voor goederen die de consument niet in een personenwagen kan vervoeren, verhuren wij bestelwagens", legt Mario De Bruyn uit. "We kunnen de consumenten verschillende diensten aanbieden. Naast de klassieke doe-het-zelfoplossing waarbij de klant alleen een voertuig huurt, kunnen onze professionele verhuizers ingeschakeld worden om de goederen te transporteren, binnen te brengen, te monteren en te installeren. De consument beslist voor welk serviceniveau hij wil betalen." De lokale uitvalsbasis voor die nieuwe dienstverlening wordt de verhuurshop. Dockx Rental heeft een netwerk van achttien verhuurpunten in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Brussel, Vlaams-Brabant en Luik. Daar kunnen klanten terecht voor de kortetermijnhuur van allerlei voertuigen. "We veranderen onze verhuurshops in distributiecentra met opslagruimte tot 3000 vierkante meter, waar consumenten hun grote goederen kunnen ophalen. Kleine pakjes leveren, doen we niet, grote pakketten wel. We bewegen ons niet in de wereld van de postbedrijven", stelt Tom Nuyts (43), operationeel directeur van Dockx Group. Dat nieuwe businessconcept moet volgens de managers van Dockx Group synergievoordelen opleveren. "Door onze mensen en voertuigen multidisciplinair in te zetten, krijg je automatisch kostenefficiëntie", verwacht Mario De Bruyn. "Onze medewerkers in de lokale shops zullen niet langer enkel meer voertuigen verhuren, ze zullen ook transport- en verhuisdiensten in de markt zetten. Onze verhuizers werkten tot vandaag vanuit Antwerpen en Brussel. Door de teams te verspreiden over de lokale vestigingen kunnen we werken met kortere afstanden en zullen we ook op de lokale markt competitief kunnen verhuizen." De nieuwe activiteit kan nog een nadeel van de verhuisactiviteit counteren. Nu piekt de vraag steevast naar het einde van de maand, terwijl er aan het begin van de maand nauwelijks vraag is. "Verhuizers zullen ook ingeschakeld worden als chauffeur of als magazijnier. Dat zorgt voor meer flexibiliteit en variatie in de job", zegt De Bruyn. Om als logistiekedienstverlener trefzeker te kunnen inspelen op de omnichannelaanpak van fabrikanten en retailers is een nationale dekking noodzakelijk, meent De Bruyn. "Daarmee maken we het verschil met lokale spelers." Bedrijven zoals IKEA, Ixina en Mars werken al met Dockx samen. Winkelketens willen van in De Panne tot Aarlen dezelfde serviceniveaus en backofficeprocessen. Om aan die vraag te voldoen, investeert Dockx in de blinde vlekken op de Belgische landkaart. Eind november opent het een tweede regionaal distributiecentrum in Nijvel. Vanuit dat magazijn van 10.000 vierkante meter zal het de Waalse regio bedienen. De nieuwe logistieke site in Wilrijk (40.000 vierkante meter) fungeert als distributiecentrum voor Vlaanderen en Brussel. "We beschikken binnenkort over een logistiek platform met twee regionale distributiecentra van waaruit we goederen ophalen en leveren. 's Nachts worden die brede goederenstromen vervolgens verdeeld naar onze lokale servicepunten. Van aan de rand van de stad kunnen we dan de volgende dag de klanten beleveren. Zo kan je veel kostenefficiënter en ook duurzamer nieuwe stadsdistributiemodellen creëren", stelt Mario De Bruyn. Dockx sluit niets uit in dat verband. Omdat de afstanden korter worden, wordt het ook mogelijk bijvoorbeeld elektrische voertuigen in te zetten. De verhuurdivisie zal ook kortere verhuringstermijnen aanbieden. De business van Dockx wordt complexer en de bedrijvengroep wordt klaargestoomd om nieuwe paden te betreden. "Onze organisatiestructuur is aangepast. We komen van een decentraal bedrijf met verschillende entiteiten naar een centrale structuur. Onze mensen worden opgeleid om andere taken op te nemen. We investeren in vastgoed en software om die logistieke stromen optimaal te plannen en traceerbaar te maken", legt De Bruyn uit. Van 2011 tot 2017 loopt een investeringsprogramma van ruim 30 miljoen euro. In de komende drie jaar wil Dockx nog twaalf nieuwe servicepunten openen. "Met elke nieuwe investering spreiden we ook de risico's. Elke vierkante meter wordt optimaal benut. Als we een nieuw punt openen, dan kan daar verhuurd worden, onze logistieke flow kan er draaien en we kunnen verhuisdiensten aanbieden", zegt Tom Nuyts. Er wordt geprospecteerd in de rand van centrumsteden zoals Brugge, Kortrijk, Hasselt, Luik en Bergen. Met de nieuwe logistieke site in Nijvel en de extra afhaalpunten verwacht Tom Nuyts dat het aantal werknemers in de groep groeit naar 270 in 2018. Kurt De Cat, fotografie Kris Van Exel