De klanten van Fraiponts uit Zonhoven zitten in zowat elke sector. Het metaalbewerkingsbedrijf levert bijvoorbeeld onderdelen aan het Belgische Sabca voor de lucht- en ruimtevaart. Fraiponts voorziet ook het beursgenoteerde IPTE van componenten voor volautomatische productielijnen. "Daarnaast zijn we toeleverancier voor de voedingssector, de machinebouw en de automobielindustrie", zegt Davy Fraiponts. "Een belangrijke klant is Bosal, een toonaangevende fabrikant van auto-uitlaatsystemen. We maken onder meer mallen en plooigereedschap die in Amerika en Rusland gebruikt worden voor de productie van de uitlaten....

De klanten van Fraiponts uit Zonhoven zitten in zowat elke sector. Het metaalbewerkingsbedrijf levert bijvoorbeeld onderdelen aan het Belgische Sabca voor de lucht- en ruimtevaart. Fraiponts voorziet ook het beursgenoteerde IPTE van componenten voor volautomatische productielijnen. "Daarnaast zijn we toeleverancier voor de voedingssector, de machinebouw en de automobielindustrie", zegt Davy Fraiponts. "Een belangrijke klant is Bosal, een toonaangevende fabrikant van auto-uitlaatsystemen. We maken onder meer mallen en plooigereedschap die in Amerika en Rusland gebruikt worden voor de productie van de uitlaten. Maar we fabriceren ook designlampen in opdracht van de Genkse lichtfabrikant Eden Design. Daarvoor vertrekken we van een blok aluminium dat helemaal uitgefreesd wordt tot een minimalistische armatuur." De bvba Fraiponts werd in 1990 opgericht door Walter Fraiponts. De traditie van metaalbewerking gaat echter ruim vijftig jaar terug: in 1960 al maakte zijn vader metalen precisieonderdelen voor de mijnbouw. Walter staat vandaag aan het hoofd van het familiebedrijf, zoon Davy is sinds 2001 verantwoordelijk voor het atelier en de kwaliteitsbewaking. "We hebben in de loop der jaren nogal wat expertise opgebouwd in gecompliceerde metaalbewerkingen", zegt hij. "Daarvoor werken we met tien CNC-machines. Dat zijn gespecialiseerde toestellen die via een computergestuurde regeling diverse complexe metaalbewerkingen kunnen uitvoeren: frezen, draaien, boren, enzovoorts. We werken in twee ploegen met een tiental mensen. Volledige automatisering is voorlopig niet nodig, maar onze machines kunnen wel enkele uren aan een stuk onbemand hun werk doen." "Onze machines maken het mogelijk om verschillende materialen te bewerken - zoals aluminium, staal, kunststoffen en inox. We kunnen ons dus flexibel opstellen tegenover klanten. Maar vooral in het verspanen (een verzamelnaam voor een aantal gespecialiseerde vervormingstechnieken , nvdr) van aluminium zijn we sterk. In de toekomst willen we ons vooral toeleggen op dat materiaal. Onder meer voor producten in de vliegtuigindustrie, machineonderdelen en vacuümmatrijzen." Nu al bewerkt Fraiponts jaarlijks dertien ton aluminium, goed voor een omzet van anderhalf miljoen euro in 2010. Daarmee zit het bedrijf opnieuw op het niveau van 2007, zijn beste jaar. Want tijdens de crisis kreeg de metaalbewerker - ondanks een goede diversificatie van het klantenbestand - toch een aantal rake klappen. "We hebben zwarte sneeuw gezien", zegt Davy Fraiponts. "Dat komt omdat we vier jaar geleden - in volle crisis - liefst 450.000 euro geïnvesteerd hebben in een uiterst gesofisticeerde CNC-machine die voornamelijk in de luchtvaartindustrie gebruikt wordt. Maar vandaag zijn we wel de enige firma in België met zo'n toestel. Vooral bijzonder is het vijfassige systeem: dat laat automatische, ingewikkelde boor- en freesbewerkingen toe zonder manuele tussenkomst. Bovendien garandeert het een precisie van een honderdste van een millimeter - ook voor grote onderdelen. Dat maakt Fraiponts uniek in België." ROEL VAN ESPEN