Als er één opvallende ontwikkeling is in schoonmaakland, dan is het wel de opkomst van de zogenaamde wipes of vochtige tissues. Alle grote maatschappijen zijn erop gesprongen.
...

Als er één opvallende ontwikkeling is in schoonmaakland, dan is het wel de opkomst van de zogenaamde wipes of vochtige tissues. Alle grote maatschappijen zijn erop gesprongen. Lever-Fabergé komt deze weken met Cif Double Action-Doekjes op de markt. Doekjes die geïmpregneerd zijn en die de consument voor snelle schoonmaakkarweitjes kan gebruiken. Procter & Gamble heeft al enkele producten in de Mr. Propre-lijn, Lever-Fabergé brengt ze onder Glorix en Cif, Colgate- Palmolive heeft er met de Ajax-naam op, Reckitt- Benckiser heeft Harpic-doekjes en ook St. Marc is van de partij. Zelfs het oliemerk WD-40 heeft ze. Die producten zijn sinds 1999 op de markt. Helemaal nieuw was het concept niet. Zwitsal en Pampers hadden al natte doekjes voor eenmalig gebruik om babybilletjes schoon te maken. De nieuwigheid is dat de wipes in het schoonmaakrayon van de supermarkt zijn beland. Alles draait om consumentengemak. "De mensen willen een proper huis, maar willen er minder tijd aan besteden," zegt Valerie Vangeel, verantwoordelijke voor marketing homecare Belgium bij P&G. Dus kwam er voor de tussendoortjes het geïmpregneerde doekje. "Mensen met kleine kinderen, of met honden en katten, hebben vaak kleine vuiltjes in huis," zegt Véronique Messiaen, brand manager van Lever-Fabergé. De merken mikken vooral op gezinnen met kinderen of jonge mensen, meestal alleenstaanden. Achteraf gezien is het een logische evolutie. De bedrijven hadden sprays en er was huishoudpapier. Maar de twee combineren, daar had niemand aan gedacht. Toen de wipes eenmaal op de markt kwamen, ging het hard. Momenteel heeft 10% van de Belgische gezinnen ze in huis en een derde van alle huishoudens heeft ze al eens geprobeerd. Eén op de drie kopers schaft ze nog eens aan. Volgens Lever-Fabergé was de waarde van dit segment in 1999 1,71 miljoen euro, in 2001 4,2 miljoen euro.Volgens Eric Derie, customer marketing manager voor België en Nederland bij P&G, zijn de doekjes geen concurrentie voor de flessen allesreiniger. "De consument legt de link niet. De omzet die we met de wipes halen, is extra omzet. Met andere woorden: er is geen kannibalisatie op de bestaande producten." A.V.P. [{ssquf}]