Een SUV kan geen sportieve auto zijn. Het koetswerk is hoger dan dat van een klassieke berline of een afgeleide versie daarvan, zoals een coupé. Bij een hogere auto zit het zwaartepunt hoger. Hoe hoger dat zwaartepunt, hoe sneller een auto de natuurlijke neiging heeft over te hellen in een bocht. En dat mag een sportwagen nu net niet doen. Die moet een trein door die snelle bocht sporen. Er is maar één doeltreffende remedie tegen overhellen: de ophanging heel strak afstellen. Maar ...

Een SUV kan geen sportieve auto zijn. Het koetswerk is hoger dan dat van een klassieke berline of een afgeleide versie daarvan, zoals een coupé. Bij een hogere auto zit het zwaartepunt hoger. Hoe hoger dat zwaartepunt, hoe sneller een auto de natuurlijke neiging heeft over te hellen in een bocht. En dat mag een sportwagen nu net niet doen. Die moet een trein door die snelle bocht sporen. Er is maar één doeltreffende remedie tegen overhellen: de ophanging heel strak afstellen. Maar dat vreet aan het comfort. Hoe strakker de vering, hoe harder je elke oneffenheid in het wegdek voelt. Voor de ingenieurs is het dan ook telkens weer een klus om een sportieve versie van een SUV af te stellen en een geslaagd compromis te vinden tussen dynamisch en comfortabel rijgedrag. Om die hersenbreker kunnen ze niet meer heen: de SUV is zo populair dat het gamma van massaconstructeurs als Peugeot, Hyundai en Ford stilaan vooral uit dat koetswerktype bestaat. Merken die de reputatie hebben dat ze uitstekende, sportieve versies bouwen, moeten die lijn dus doortrekken naar hun hogere modellen. Daarom lanceert Ford nu ook een ST-versie van zijn Puma, net zoals BMW ook van zijn X-reeksen een M-versie heeft. Gelukkig hebben de ingenieurs in deze digitale tijden een handig hulpmiddel: de elektronica. Die reageert in milliseconden op wat met het onderstel gebeurt en stuurt bij, desnoods per wiel, zodat ook een SUV sportief kan aanvoelen. Neem daarbij de knowhow van Ford, dat zijn reputatie als bouwer van uitstekende chassis niet heeft gestolen, en het resultaat is verrassend goed. De Puma ST is de uitzondering die de regel bevestigt. Hij toont aan dat je ook met een SUV heel strak door de bocht kunt gaan en een heel sportieve beleving kunt ervaren. Het stuurgevoel is heel direct en de achtertrein voelt speels aan, wat de sportieve rij-ervaring nog benadrukt. Opdracht volbracht. De prijs die je daar doorgaans voor betaalt, een hardere en dus minder comfortabele vering, blijft aanvaardbaar maar ook voelbaar. De heel dynamische kleine auto lust al helemaal geen kasseien, maar ook geen wegen met putten en bulten, zoals die er in ons land helaas in overvloed te vinden zijn.